انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب برای نجات دریاچه ارومیه

© Photo / IRNAدریاچه ارومیه، ایران
دریاچه ارومیه، ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
اشتراک
استاندار آذربایجان غربی و دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: اولویت برنامه های احیا، اتمام پروژه های نیمه تمام دریاچه ارومیه است.
به گزارش اسپوتنیک، محمدصادق معتمدیان، دوم دی ماه در جلسه هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در ستاد احیاء دریاچه ارومیه با بیان اینکه تمرکز بر پروژه های نیمه تمام که مهمترین آن انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه های احیاء است، افزود: در فاز اول تونل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور ایران به استان آذربایجان غربی به این طرح اختصاص داده شده و باعث سرعت کار شده است، گفت: ترمیم ۷۵۰ متر به سرعت در حال اجرا است و تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
وی اظهار کرد: تونل انتقال آب ۱.۵ میلیارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب از آبهای مازاد منطقه را در سال دارد.
معتمدیان خاطر نشان کرد: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان صد درصد اعتبارات پروژه های ستاد احیاء تخصیص داده شده است.
خشک شدن ۹۵درصد آب دریاچه ارومیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
خشک شدن ۹۵درصد آب دریاچه ارومیه
وی با بیان اینکه تصفیه خانه ارومیه تا پایان سال با ۵۱ میلیون متر مکعب انتقال پساب بهره برداری خواهد شد، تصریح کرد: سد چپرآباد اشنویه بدلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود که ۷۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.
وی با تاکید براینکه رویکرد جدید دولت تغییر نگاه از سخت افزاری به نرم افزاری است، افزود: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار توسعه کشاورزی با ۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.
استاندار تصریح کرد: توسعه گلخانه، مکانیزه کردن اراضی ، اجرای سیستم های نوین آبیاری برنامه مهم برای مدیریت آب است.تعییر الگوی کشت یکی دیگر از برنامه های ماست.
وی ادامه داد: چغندر قند محصول مهم تولیدی استان است ، در یونجه دوم کشور هستیم باید کشت این محصولات کم و کشت های کم مصرف جایگزین شود.
معتمدیان با بیان اینکه مردمی سازی فعالیت ها اولویت ماست و مردم باید پای کار بیایند، گفت: تعامل با مردم و ظرفیت های اجتماعی مردم حلقه مفقوده برنامه ها بوده است مردم اگر اقناع شوند سرعت و کیفیت اجرای برنامه ها بیشتر می‌شود.
دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیهبا بیان اینکه باید دنبال شغل های جایگزین باشیم، افزود: معدن ظرفیت مهمی است که تا بحال کوتاهی شده است و نقش مهمی در ایجاد درآمد داشته اما با وجود رتبه ۶ معادن در کشور، تاکنون تنها یک درصد اشتغال در معدن داریم که علت آن خام فروشی و نبود حلقه های ایجاد ارزش افزوده است.
استاندار آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: شرکت های بزرگ دولتی مثل "شستا" وارد سرمایه گذاری در بخش معدن شده اند و هم چنین سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نشان از توجه ما به ظرفیت معادن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала