واکنش روسیه به تصمیم اتحادیه اروپا در مورد "عدم صدور شنگن" برای شهروندان مناطق جدید روسیه

© Sputnik / Vitaliy Belousovنگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد
نگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اشتراک
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای عدم صدور ویزای شنگن برای اتباع روسیه که در سرزمین های تازه ملحق شده و کریمه زندگی می کنند، واکنش نشان داد
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر عدم صدور ویزای شنگن به روس‌های ساکن در جمهوری های تازه ملحق شده به روسیه و همچنین کریمه را "تحریم‌های غیرانسانی" و "سیاست جداسازی" خواند.
زاخارووا در پاسخ به پرسشی در مورد تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر عدم پذیرش پاسپورت شهروندان روسیه که در مناطق جدید زندگی می کنند برای دریافت ویزای شنگن، گفت: " اتحادیه اروپا مدتهاست ثابت کرده که اقداماتش در حوزه کنسولی و ویزا در راستای وظایف سیاسی بدبینانه است".
مطابق با "توصیه های" کمیسیون اروپا، حتی قبل از شروع عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گذرنامه های شهروندان ساکن به ویژه در جمهوری کریمه و سواستوپل را نمی پذیرفتند. از این پس، این رویه تبعیض آمیز، که به شدت قوانین بین المللی را نقض می کند، به بخشی از قوانین اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط منطقه شنگن - ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس تبدیل شده است.
زاخارووا در ادامه صحبت های خود گفت:" به نظر متولیان این سیاست، شهروندان روسیه باید به دلیل انتخاب دموکراتیک خود به نفع روسیه "مجازات" شوند. غیرانسانی بودن این "تحریم های" ویزایی در این واقعیت نهفته است که آنها به صورت جمعی و با هدف ایجاد شرایط "عمدی جانبدارانه" برای بررسی پرونده های ویزای شهروندان روسیه به وجود آمده اند. بنابراین، اتحادیه اروپا به طور یکجانبه آزادی رفت و آمد میلیون ها نفر را محدود می کند و آنها را از حق انتخاب آزادانه شهروندی و محل اقامت محروم می کند".
او افزود:" کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اجرای سیاست تبعیض روادید، مفاد سند جهانی حقوق بشر 1948 و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966 را نقض می کنند و همچنین تعهدات سیاسی خود را برای تضمین آزادی رفت و آمد نادیده می گیرند."
زاخارووا در ادامه تاکید کرد:" تاریخ سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فشار تحریم‌ها و تبعیض‌ها نمی‌تواند اراده مردمی را که تصمیم قطعی و غیرقابل برگشتی برای بازگشت به وطن گرفته‌اند، تغییر دهد. چنین سیاست جداسازی چیزی جز مداخله مستقیم در امور داخلی یک کشور مستقل نیست که بار دیگر نیت خصمانه واقعی اتحادیه اروپا را نسبت به کشور ما و شهروندانش نشان می دهد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала