سفیر چین: بر حفظ تمامیت ارضی ایران تأکید داریم

© Photo / IRNAایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2022
اشتراک
سفیر جمهوری خلق چین بیان کرد: کشورش قاطعانه از ایران در مقابله با مداخله خارجی و حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و کرامت ملی حمایت می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، چانگ هوآ روز چهارشنبه در آیین بازگشایی سرکنسولگری چین در بندرعباس افزود: چین و ایران هر دو دوستان قدیمی و شرکای مهمی هستند که دوستی‌شان سابقه‌ای طولانی دارد.
وی با اشاره به شب یلدا گفت: امشب جشن شب یلدا در ایران و تحول زمستانی در چین است و طبق آداب و رسوم ایرانیان، اشعار حافظ در جشن یلدا خوانده می شود، یادم هست یک جمله درباره "دوستی" این است "درختِ دوستی بنشان که کامِ دل به بار آرد"، یعنی تنها با کاشت بذرهای دوستی می توانیم میوه های غنی درو کنیم.
وی ادامه داد: بذرهای متعدد دوستی در کمک متقابل همیشگی ۲ کشور رشد می‌کنند و با عزم راسخ در کنارهم به ثمر می رسند.
سفیر چین ابراز داشت: حدود ۶۰۰ سال پیش، آقای ژنگ هی دریانورد معروف چین باستان، بارها ناوگان عظیم خود را به هرمزگان هدایت کرد و حکایتی در طول اعصار از خود به جای گذاشت.
هوآ افزود: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران در سال، ۱۹۷۱ روابط دوجانبه با وجود تحولات بین المللی، توسعه پایدار و سالم خود را حفظ کرده است و در سال۲۰۱۶، چین و ایران مشارکت راهبردی جامع را بنا نهادند و فصل جدیدی را در همکاری دوستانه خود آغاز کردند.
سفیر چین گفت: در ماه جولای و سپتامبر سال جاری، شی جین پینگ رئیس جمهور چین تماس تلفنی و دیدار حضوری با رییس جمهوری ایران داشت و سران ۲ کشور به توافقات مهمی در مورد تعمیق روابط دست یافتند، چندی پیش هم سفر هو چن هوا، معاون نخست وزیر چین به ایران نتایج موثری داشت.
وی ادامه داد: چین به روابط با ایران از منظر راهبردی می‌نگرد و در عزم خود برای توسعه مشارکت راهبردی جامع با ایران تزلزل نخواهد کرد؛ مایل به همکاری با ایران جهت اجرای جدی اجماع مهم سران ۲ کشور، پیشبرد اجرای برنامه همکاری جامع چین و ایران و ارتقای پیشرفت مستمر در همکاری عملی هستیم.
هوآ یادآور شد: تأسیس سرکنسولگری چین در بندرعباس برای کاشت بذرهای جدید و پرنشاط دوستی در جنوب ایران است که ثمرهای بیشتری برای دوستی چین و ایران به بار خواهد آورد.
سفیر چین بیان کرد: کشورش قاطعانه از ایران در مقابله با مداخله خارجی و حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و کرامت ملی حمایت می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала