عذرخواهی نخست وزیر هلند به خاطر نقش تاریخی این کشور در "برده داری"

© AFP 2023 / Martijn BeekmanПремьер-министр Нидерландов Марк Рютте
Премьер-министр Нидерландов Марк Рютте - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2022
اشتراک
مارک روته نخست وزیر هلند روز دوشنبه به دلیل نقش تاریخی این کشور در برده داری عذرخواهی رسمی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، مارک روته نخست وزیر هلند طی سخنرانی خود در "آرشیو ملی" در لاهه گفت:" برده داری یک سیستم جنایتکار است که رنج زیادی را برای تعداد بی شماری از مردم به ارمغان آورده است، رنجی که همچنان بر زندگی فرزندان آنها تأثیر می گذارد. ما در هلند باید نقش خود را در این داستان بشناسیم. من قبلاً فکر می‌کردم که نمی‌توانیم مسئولیت معنی‌داری را در قبال اتفاقی که خیلی وقت پیش رخ داده است، بپذیریم. من فکر می کردم که نقش هلند در تاریخ برده داری مربوط به گذشته است که باید پشت سر گذاشته شود، اما اشتباه کردم".
رئیس دولت هلند با تاکید بر اینکه چندین قرن ظلم و استثمار بر آنچه امروز می گذرد تأثیر دارد، تاکید کرد:" آنها در قالب های کلیشه ای نژادپرستانه و تبعیض بیان می شوند".
وی اضافه کرد:" برای قرن ها، تحت سلطه هلند، کرامت انسانی به بدترین شکل ممکن زیر پا گذاشته شد. دولت هلند پس از سال 1863 نتوانست به درستی ببیند و تشخیص دهد که نقش ما در برده داری ادامه دارد و همچنان پیامدهای منفی دارد. به این دلیل من می خواهم از طرف دولت هلند عذرخواهی کنم".
هلند در قرون XVI-XX یک قدرت استعماری قابل توجه بود. برده داری در مستعمرات هلند در 1 ژوئیه 1863 لغو شد. در حال حاضر، چندین قلمرو ماورای دریای آنتیل هنوز به این کشور وابسته هستند: آروبا، کوراسائو، سینت مارتن، جزایر بونیر، سابا و سنت اوستاتیوس.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала