گزارش و تحلیل

کنعانی: همکاری ایران و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин и президент Исламской Республики Иран Сейед Эбрахим Раиси во время встречи
Президент РФ Владимир Путин и президент Исламской Республики Иран Сейед Эбрахим Раиси во время встречи - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2022
اشتراک
ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه تلوزیونی "پی بی اس" و در پاسخ به سوالی در مورد احتمال آنکه حکومت ایران در پی اعتراضات بی سابقه اخیر با خطر جدی روبرو شده باشد، گفت: فکر نمی کنم که (رژیم) ایران تسلط خود را بر امور با تهدیدی جدی روبرو بداند.
وی مدعی شد: با این حال واقعیت آن است که ایران در دراز مدت پاسخ مناسبی برای جمعیت بسیار جوانش که ۷۰ درصد آنها کمتر از ۳۰ سال دارند، نخواهد داشت.
برنز در ادامه ادعا کرد: تحلیلگران سیا از مدت این اعتراضات حدوداً سه ماهه و دامنه آن که ظاهراً تمامی جامعه ایرانی، گروه های اجتماعی – اقتصادی و اقوام در آن شرکت داشتند، غافلگیر شده‌اند. اعتراضات اخیر به دلیل آن است که تعداد فزاینده ای از ایرانیان از فساد اقتصادی، سرکوب سیاسی، انکار کرامت انسان و محدودیت های اجتماعی که به خصوص زنان را تحت تاثیر قرار داده، خسته شده اند.
ولیام برنز در ادامه ی این مصاحبه نسبت به رابطه ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد و گفت:
در طول تاریخ، بی‌اعتمادی زیادی میان روس‌ها و ایرانی‌ها وجود داشته اما آنها اکنون به یکدیگر نیاز دارند.
همکاری های فضایی ایران و روسیه گسترش یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2022
گزارش و تحلیل
همکاری های فضایی ایران و روسیه گسترش یافت
وی در ادامه افزود: و آنچه در حال ظهور است، دست کم آغاز یک مشارکت دفاعی تمام عیار میان روسیه و ایران است؛ از طریق ارائه پهپادهای ایرانی به روس‌ها که در حال کشتن غیرنظامیان اوکراینی هستند و روس‌ها نیز در حال بررسی‌ روش‌هایی برای حمایت‌ از ایران در زمینه‌های فنی و فن‌آوری هستند.
برنز تصریح کرد: این، یک تهدید واقعی برای همسایگی خود ایران است و برای بسیاری از دوستان و شرکای ما در همسایگی ایران نیز تهدید ایجاد می‌کند.
این مقام آمریکایی درباره تاثیر همکاری ایران و روسیه بر جنگ اوکراین گفت: از نظر من در حال حاضر بر میدان نبرد در اوکراین تاثیر گذاشته است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای رئیس سازمان جاسوسی آمریکا در ارتباط با همکاری های ایران و روسيه و نیز اتهامات وی علیه جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با جنگ اوکراین را بی اساس و بخشی از از جنگ تبلیغی آمریکا علیه ايران توصیف کرد.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2022
جلالی: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مسلما به سود تمام اعضای آن خواهد بود
کنعانی گفت:
مقامات آمریکایی در تداوم ادعاهای سیاسی بی اساس و اقدامات غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، همكاريهای متعارف دفاعی و نظامی ايران و روسيه را زیر سوال می برند!

کنعانی افزود:
این كارزار تبليغاتی آمريكایی ها که مبنای آن بر دروغ پردازی و فریبکاری قرار گرفته، با اهداف مختلفی از جمله اعمال فشار سیاسی به جمهوری اسلامی ایران، دامن زدن به ایران هراسی و سرپوش نهادن بر جنگ طلبی خود صورت می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد:
همانگونه که بارها اعلام کرده ایم، همکاری های ایران و روسیه در زمینه های مختلف از جمله همکاری های دفاعی، در چارچوب منافع و مصالح مشترک و منطبق بر حقوق و تعهدات بین المللی دو کشور در حال گسترش است و علیه هيچ کشور ثالثی نیست.

کنعانی تاکید کردکه جمهوری اسلامی ایران منطبق با منافع ملی خود و ضمن رعایت قوانین و مقررات بین المللی، در تنظیم روابط خارجی خود مستقلانه عمل کرده و از کسی اجازه نمی گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала