پسته به عنوان ارز آورترین محصول باغی ایران شناخته شد

© Photo / Sh.Haidarپسته
پسته  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2022
اشتراک
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ایران با بیان اینکه سال گذشته صادرات پسته به ارزش ۹۱۵ میلیون دلار رسید، گفت: نیمی از ارزش دلاری صادرات محصولات باغی متعلق به پسته است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ایران، "داریوش سالم‌ پور" بیان کرد: با حدود ۵۳۴ هزار هکتار باغات پسته و تولید سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار تن، جایگاه نخست جهان را در سطح زیر کشت و جایگاه دوم در تولید پسته را داریم.
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید پسته در کشور، اظهار داشت: این محصول به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی در بین تولیدات کشاورزی دارد، به طوری که این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیرنقتی کشور را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه‌ داد: پسته سالیانه به‌ طور متوسط بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری دارد و با توجه به قیمت بالاتر آن در مقایسه با سایر محصولات باغی در بازارهای جهانی، به طور متوسط بیش از نیمی از ارزش دلاری صادرات محصولات باغی را به خود اختصاص داده است.
به گفته سالم‌پور، پسته به سبب ارزش افزوده بالا و ارزآوری به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغبانی کشور شناخته شده است.
وی با بیان اینکه ایران با دارا بودن حدود ۵۳۴ هزار هکتار باغات پسته و تولید سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار تن محصول، جایگاه نخست جهان را در سطح و جایگاه دوم دنیا را در تولید پسته دارد، تصریح کرد: سطح باغات پسته معادل ۲۰ درصد کل سطح باغات کشور است که به طور عمده در استان‌های کرمان، خراسان رضوی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، قزوین، سیستان و بلوچستان، تهران و اصفهان واقع شده است.
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی درباره اهمیت عملیات " به‌ باغی" در باغات پسته، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌های اخیر و محدودیت منابع آبی کشور، یکی از مهمترین عوامل محدود کننده باغات پسته کمبود آب و افت سطح سفره آب‌های زیرزمینی و خطرات ناشی از آن از جمله شور شدن منابع آبی است؛ به ‌طوری که ضمن کاهش میزان آب چاه‌ها، کیفیت آب استحصالی نیز کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: همچنین بالا بودن شوری آب و خاک باغات پسته بر وضعیت رشد رویشی و زایشی تاثیر سوء گذاشته و عوارضی همچون ضعف درختان، خشکیدگی سرشاخه‌ها و کاهش عملکرد را به دنبال داشته است.
سالم پور یادآور شد: همچنین از جمله عوامل محدود کننده باغات پسته، تغییرات اقلیمی شدید در سال‌های اخیر و حادث شدن سرمازدگی‌های گسترده از یک سو و از سوی دیگر عدم تامین نیاز سرمایی بعضی از ارقام پسته در برخی مناطق را می توان ذکر کرد.
وی با تاکید بر این که اقدامات متعددی در جهت کاهش اثرات تغییرات کمی و کیفی منابع آبی بر روی پسته انجام شده است، افزود: در این زمینه می‌توان به معرفی انواع روش‌های بهینه آبیاری، توسعه اصولی سیستم‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای سطحی و زیرسطحی، توسعه سیستم‌های آبیاری زیرسطحی کم فشار، تنظیم دوره‌های آبیاری و حذف آبیاری‌های غیرضروری در فصل خواب درختان و غیره در سطح باغات اشاره کرد.
به گفته سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، تجربیات موجود نشان داده که به‌کارگیری این روش‌ها باعث افزایش ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید محصول، افزایش ۳۵ تا ۲۰۰ درصدی در بهره‌وری مصرف آب و کاهش ۲۵ تا ۵۰ درصدی میزان مصرف آب می‌شود.
سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی یادآور شد: سطح زیر کشت باغات پسته کشور حدود ۵۳۴ هزار هکتار بوده که ۱۱۰ هزار هکتار به صورت باغات غیربارور و ۴۲۴ هزار هکتار به صورت باغات بارور است.
وی، میزان تولید پسته در سال جاری را حدود ۲۲۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: میزان صادرات پسته در سال گذشته به میزان ۱۳۵ هزار تن و به ارزش ۹۱۵ میلیون دلار بوده است.
سالم‌پور، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، مشکل مبادلات بانکی، مشکل تعهد ارزی، مشکل برندینگ، بازاررسانی و حمل و نقل، کمبود سرمایه در گردش صادرکنندگان را از چالش‌های پیش روی صادرات محصول پسته برشمرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала