Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

مروری بر آخرین تحریمهای "حقوق بشری" بر علیه ایران

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2022
اشتراک
از آغاز اعتراضات در شهریور امسال تا به حال در ایران، کشورهای بسیاری تحریم های "حقوق بشری" خود بر علیه بسیاری از مقامات و اشخاص حقیقی و همچنین ارگان های ایرانی را وضع کرده اند
به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته اتحادیه اروپا از وضع تازه ترین تحریمهای خود علیه ایران خبر داد. وزرای امور خارجه 27 کشور اروپایی در جلسه‌ای که روز دوشنبه گذشته در بروکسل برگزار شد، بسته تحریمی جدیدی را که 20 شخصیت و یک نهاد ایرانی را به بهانه مسائل حقوق بشری هدف قرار می‌دهد تصویب کردند.
براساس بیانیه اتحادیه اروپا، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.
در زیر نگاهی خواهیم داشت به تمامی تحریم های وضع شده توسط دولت های مختلف جهان بر علیه ایران در موضوعات حقوق بشری از آغاز اعتراضات در این کشور:
11 مهر 1401 - همزمان با افزایش اعتراضات در داخل ایران، "ملانی جوی"، وزیر خارجه کانادا از تحریم 34 مقام و نهاد ایرانی به‌دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" خبر داد.
جوی ضمن انتشار مفاد این تحریم‌های جدید در صفحه "توییتر" خود نوشت: "تداوم نقض فاحش و مستمر قوانین بین‌المللی از جمله بی‌اعتنایی آشکار ایران به جان انسان‌ها به وضوح عیان و مستند شده است."
در بین افراد تحریم شده نام سرلشکر "محمدحسین باقری" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرلشکر "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "اسماعیل قاآنی"، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "سید اسماعیل خطیب" وزیر اطلاعات، "سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی" دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و چند تن دیگر به چشم می خورد.
دولت کانادا نیز اعلام کرده که افراد و نهادهای تحریم شده "مستقیما در سرکوب دست دارند، حقوق بشر را نقض می‌کنند و تبلیغات و اطلاعات نادرست رژیم ایران را پخش می‌کنند".
18 مهر 1401 - دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد "تحریم‌های جدیدی را علیه پلیس امنیت اخلاقی و مقامات ارشد امنیتی و سیاسی ایران" اعمال کرده است.
در این بیانیه ضمن طرح اتهامات علیه پلیس امنیت اخلاقی ایران، آمده "بریتانیا امروز پلیس امنیت اخلاقی ایران را به طور کامل و همچنین رئیس آن محمد رستمی چشمه‌گچی و حاج احمد میرزایی رئیس بخش تهران (رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران) را تحریم کرد".
در ادامه این بیانیه ادعایی ذکر شده "بریتانیا همچنین امروز تحریم‌هایی را علیه پنج مقام سیاسی و امنیتی مهم در ایران به دلیل ارتکاب نقض جدی حقوق بشر اعمال می‌کند" که شامل این افراد است "غلامرضا سلیمانی، رئیس نیروی بسیج (مستضعفین) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول امنیت داخلی ایران؛ حسن کرمی، فرمانده واحد یگان ویژه نیروی انتظامی ناجا؛ حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران". طبق این بیانیه، فهرست تحریمی انگلیس همچنین شامل "لیلا واثقی، فرماندار سابق شهر قدس و حسن شاهوارپور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان خوزستان و جانشین قرارگاه کربلا" می‌شود.
21 مهرماه 1401 – "ملانی جولی" وزیر خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است. تحریم‌های کانادا 17 فرد و 3 نهاد ایرانی را شامل می‌شود که با ادعای نقض حقوق بشر و آنچه تداوم فعالیت‌های اطلاعات نادرست برای توجیه ناآرامی‌ها خوانده شده در این فهرست قرار گرفتند.
فهرست افراد تحریم شده از سوی وزارت خارجه کانادا شامل: پیمان جبلی رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران، امیر حاتمی وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی ایران، منوچهر امان‌اللهی فرمانده نیروهای مجری قانون در استان چهارمحال و بختیاری، غلامرضا ضیایی مدیر سابق زندان‌های رجایی‌شهر و اوین و سعید مرتضوی دادستان سابق دادگاه انقلاب ایران می‌شود.
27 مهر ماه 1401 - وزارت خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد 6 فرد و چهار نهاد جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های این کشور قرار گرفته‌اند.
اسامی نهادها و افرادی که در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفته‌اند به این شرح اعلام شد: "خبرگزاری فارس، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محمد کرمی، صغری خدادای، عزت‌الله ضرغامی، سید مجید میراحمدی و عباس علی کدخدایی".
9 آبان 1401 - وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که اتاوا تحریم‌های بیشتری را تحت قانون "اقدامات اقتصادی ویژه" علیه چهار فرد و 2 نهاد ایرانی وضع خواهد کرد.
ملانی جولی وزیر امور خارجه این کشور مدعی شد که این تحریم‌ها در پاسخ به نقض سیستماتیک حقوق بشر و تداوم اقدامات تهران برای برهم زدن صلح و امنیت وضع می‌شود. دولت کانادا مدعی شده که باور دارد این افراد و نهادها در نقض سیستماتیک حقوق بشر هم در داخل ایران و هم در فعالیت‌های خرابکارانه خارجی دست از جمله حمله به دیگر کشورها دست داشته‌اند.
چهار فرد تحریم شده سردار حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، احمد فاضلیان معاون دادستان کل، اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی و سید مرتضی موسوی معاون رییس کل دادستانی استان مازندران هستند. براساس این تحریم‌ها، هرگونه معامله با این افراد و نهادها منع شده و دارایی آنها در کانادا بلوکه خواهد شد. همچنین ورود این افراد به کانادا ممنوع خواهد شد.
22 آبان 1401 - وزرای خارجه 27 کشور اروپایی در جلسه‌ای که در بروکسل برگزار شد بسته تحریمی جدیدی را که 29 شخصیت و 3 نهاد ایرانی را هدف قرار می‌دهند تصویب کردند.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا دارایی‌های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.
اتحادیه اروپا این اشخاص را سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله امیر سرتیپ "کیومرث حیدری" فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار وحید مجید رئیس‌پلیس فتا فراجا، احمد وحیدی وزیر کشور و همچنین شبکه پرس‌تی‌وی نامید که با طرح ادعاهای حقوق بشری تحریم شدند.
23 آبان 1401 - وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را به دلایل حقوق بشری علیه 24 مقام ایرانی از جمله عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران اعمال کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است تصمیم به اعمال تحریم علیه مقامات ایرانی که در سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی پیشروی کرده‌اند، گرفته‌اند. از جمله اشخاصی که در این افراد تحریم شده قرار گرفته‌اند امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران و وحید مجید رئیس پلیس سایبری هستند.
2 آذر 1401 - دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا سه مقام نظامی و غیرنظامی ایران را با ادعای آنچه "نقض حقوق بشر از سوی آنها در مناطق کردنشین" عنوان شده، آنها را تحریم کرد.
بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، "حسن عسگری" فرماندار سنندج، "علیرضا مرادی" فرمانده انتظامی شهرستان سنندج و همچنین "محمد تقی اوصانلو" فرمانده قرارگاه حمزه در غرب ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.
11 آذر 1401 – با اعلام جولی وزیر امور خارجه کانادا، این کشور 4 فرد و 5 نهاد ایرانی دیگر را به دلیل آنچه که "نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر" توصیف کرد، تحریم می‌کند.
بنا بر اعلام وزارت خارجه کانادا، فهرست افراد و نهادهای شامل تحریم شامل موارد زیر است: مرتضی طلایی، سردار سرتیپ دوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران، علی قناعتکار ماوردیانی، قاضی، دادستان و بازپرس ارشد کشور، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، خدمات فرودگاه سفیران، یک شرکت هواپیمایی باربری و تجاری ایرانی و شرکت بهارستان کیش زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه.
18 آذر 1401 - ایالات متحده آمریکا سه مقام حکومت جمهوری اسلامی را تحریم کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرد، "علی‌اکبر جاویدان" فرمانده نیروی انتظامی کرمانشاه، "ابراهیم کوچکزایی" فرمانده انتظامی شهرستان چابهار و "الله‌کرم عزیزی" رئیس زندان رجایی‌شهر تحریم شدند.
در این بیانیه تصریح شده است که "نیروهای تحت امر علی اکبر جاویدان متهم به کشتار معترضان، از جمله کودکان در کرمانشاه هستند".
18 آذر 1401 - دولت کانادا به اتهام نقض حقوق بشر توسط ایران، روسیه و میانمار، تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای این کشورها اعمال کرد.
تحریم‌ها علیه ایران شامل 22 فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود.
این تحریم‌ها در پی اجرای حکم اعدام "محسن شکاری"، یکی از بازداشت شدگان در جریان ناآرامی‌های اخیر اعمال شده‌اند.
ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا درباره این اقدام تحریمی گفت: "کارهای بیشتری باید انجام شود اما کانادا هیچ گاه دست از حمایت از حقوق بشر نخواهد کشید".
19 آذر 1401 - پنی وانگ، وزیر امورخارجه استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش به بهانه نقض حقوق بشر تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه وضع کرده است.
وی در بیانیه خود تصریح کرد که دو نهاد، شامل پلیس امنیت اخلاق ایران و نیروی مقاوت بسیج و همچنین شش فرد را به دلیل آنچه سرکوب اعتراضات در ایران عنوان کرد، هدف تحریم قرار داده است.
پنی وانگ در ادامه با "متهم کردن دولت ایران به نقض حقوق بشر مردم خود" گفت که سید صادق حسینی ازجمله کسانی است که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته است.
20 آذر 1401 – "جاسیندا آردر" و "نانایا ماهوتا" نخست وزیر و وزیر امور خارجه نیوزیلند با نقض قوانین بین المللی در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل با اتخاذ مواضعی مداخله جویانه از وضع تحریم به بهانه اغتشاشات پراکنده اخیر در ایران خبر دادند.
در بیانیه صادره از سوی نیوزلند در این خصوص آمده است که سردار "حسین سلامی" فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، "غلامرضا سلیمانی" فرمانده بسیج، "حسین اشتری" فرمانده نیروی انتظامی و "محمد رستمی" رئیس پلیس امنیت اخلاقی در این فهرست قرار داده شده اند.
آردرن گفت که نیوزیلند در کنار سایر کشورها ایستاده است و خواستار تحقیقات توسط یک نهاد مستقل خارجی درباره حوادث اخیر در ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала