در تهران هیچ نیروگاهی از مازوت استفاده نمی‌کند

© AP Photo / Michael Probstکارخانه تولیدات شیمیایی
کارخانه تولیدات شیمیایی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2022
اشتراک
رییس شورای عالی استان های جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است و هیچ نیروگاهی هم از مازوت استفاده نمی‌کند.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، پرویز سروری در حاشیه برگزاری اجلاس عمومی شورای عالی استان ها و در تشریح روند تاثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا، اظهار داشت: معمولا در فصل سرما حالت های توقف صنایع، مازوت سوزی و آلودگی هوا در کشور مطرح می شود در حالی که برای تامین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
وی ادامه داد: تلاش شهرداری‌ها بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا مبتنی است.
وی افزود: افزایش مصرف انرژی، ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم و یا در برخی استان ها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که آلودگی هوا را به همراه دارد.
سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات، تا حد امکان از گاز به عنوان جایگزین مازوت استفاده می شود و نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی کنند؛ اما باتوجه به کاهش دما در کشور، شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به سختی تامین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.
سروری تاکید کرد: شوراها در سراسر کشور به این مباحث ورود کرده اند و در حد توان، می‌توانند با تعیین نقش فرهنگی و ارتباط مستقیمی که با مردم دارند، نقش آفرین باشند، برای مثال در تهران با تشکیل کارگروه‌های مختلف با دستگاه‌های مرتبط و موثر در این حوزه تعامل جدی داریم البته این موضوع تنها به مدیریت شهری مربوط نیست.
سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود
رییس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه برای رفع معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط با هم افزایی تدابیر لازم را اتخاذ کنند، افزود: وقتی از یک سو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم هم نیست، یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است.
وی افزود: در این شرایط اگر صنایع متوقف شوند، تولید آسیب می بیند و عرضه افزایش پیدا می‌کنند و به دنبال آن قیمت کالاها بالا می رود و باز هم مردم آسیب می بینند؛ از این رو نیاز است که در این حوزه اولویت بندی انجام شود و تلاش کنیم با فرهنگ سازی، مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق شود.
وی افزود: برای موتورسیکلت‌ها باید تصمیم ملی اتخاذ شود و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای جایگزینی انواع کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ در حقیقت شهرداری‌ها می‌توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم کنند ولی اتخاذ تصمیم منجر به یک اقدام موثر باید توسط دستگاه‌های بالادستی و تعامل دولت و مجلس انجام شود و مدیریت شهری نیز همراهی کند.
رییس شورای عالی استان ها تاکید کرد: مدیریت شهری با حساسیت و جدیت موضوعات مربوط به آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها را دنبال خواهد کرد و تمام ظرفیت‌های موجود را برای سلامت شهروندان به کار خواهد گرفت که تحقق این مهم نیز به حرکت درآمدن چرخ نوسازی ناوگان های حمل و نقل عمومی در شهرهای کشور است که با حساسیت دنبال خواهد شد.
مردم‌ صرفه جویی کنند
سروری ادامه داد: بی تردید مردم همیشه گره گشا بوده‌اند و اگر امروز هم در مصرف توجه بیشتر داشته باشند، شاید دیگر نیاز به مازوت سوزی در کشور و یا قطع برق نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است، افزود: مدیریت شهری با وجود تمام مشکلات مالی با تامین منابع لازم، اقدامات گسترده و موثری را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در سالهای اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود، برداشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала