گزارش و تحلیل

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه

© Пресс-служба МИД РФ /  مراجعه به بانک تصاویر Встреча глав МИД РФ и Ирана С. Лаврова и Х. А. Абдоллахиана
Встреча глав МИД РФ и Ирана С. Лаврова и Х. А. Абдоллахиана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2022
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه رایزنی تلفنی داشتند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز پنجشنبه بیست و چهارم آذر ماه آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه رایزنی تلفنی داشتند.
در گفتگوی تلفنی دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه ای مورد گفتگو و‌تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فرصتهای خوب و‌ مثبت روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و‌ ترکیه، از تعمیق هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور بویژه در حوزه های اقتصادی، تجاری و فرهنگی استقبال کرد.
دکتر امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل مناقشات منطقه ای و تثبیت صلح و امنیت در منطقه تاکید کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ، ضمن حمایت از پیگیری روند سیاسی در قبال سوریه‌ تاکید کرد:تنها با همکاری و هماهنگی نزدیک میان کشورهای منطقه می توان زمینه برای ایجاد امنیت پایدار را فراهم کرد.
حسین امیر عبداللهیان و مولود چاووشاوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2022
درخواست مصر از تركيه و ايران
مولود چاووش اوغلوو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفتگو با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو‌ کشور تاکید نمود توسعه و‌ گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و‌ ترکیه به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک می نماید.
چاووش اوغلو افزایش همکاریهای منطقه ای با ایران را بسیار سازنده ارزیابی نمود و از ‌ تماس های مقامات عالیرتبه دو کشور استقبال کرد.
این گفتگو در حالی انجام شد که اردوغان در صفحه توییتر خود نوشت: "من به پوتین پیشنهاد دادم دیدار رهبران فدراسیون روسیه، ترکیه و سوریه برگزار شود و او این نسبت به این ابتکار واکنش مثبت نشان داد. این آغاز یک سری مذاکرات خواهد بود".
خاطرنشان می شود که رهبر ترکیه همچنین از تشکیل جلسات مقامات سرویس های ویژه و وزرای دفاع سه کشور خبر داد.
این در حالیست که ترکیب سران آستانه شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه جهت حل و فصل بحران سوریه پیشتر وجود داشته.
پیش از این، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در روز دوم دسامبر گفت که فرصت بالقوه ای برای مذاکره بین رهبر سوریه و اردوغان با میانجیگری روسیه وجود دارد و مسکو آماده است در این امر مشارکت کند.
پیش از آن در 24 نوامبر، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه در امور سوریه، اعلام کرد که مسکو آماده است تا زمینه را برای دیدار روسای جمهور سوریه و ترکیه فراهم کند. وی تاکید کرد که گفت و گو بین رهبران دو کشور برای حل و فصل اوضاع سوریه بسیار مهم است. یک روز قبل، لاورنتیف ابراز امیدواری کرده بود که ترکیه عملیات نظامی زمینی تمام عیار را در سوریه انجام ندهد.
روز 22 نوامبر، اردوغان روسیه را متهم کرد که به تعهدات خود در پاکسازی سوریه از شبه نظامیان کرد طبق توافق 2019 عمل نکرده است.
پسکوف در آن زمان توضیح داد که در رویکردهای مسکو و آنکارا در قبال وضعیت سوریه و آن کشوری که تعهداتش بر اساس تفاهم نامه سوچی انجام نشده ، تفاوت های ظریفی وجود دارد. وی در عین حال تاکید کرد که ماهیت دوستانه و شراکتی روابط با ترکیه امکان بحث آزاد و سازنده در مورد این اختلافات را فراهم می کند. اردوغان 29 نوامبر گفت که آنکارا برای عملیات نظامی در سوریه و عراق در برابر سایر کشورها پاسخگو نخواهد بود. وی افزود ریاکاری و دورویی کشورهای حامی تروریست ها را تحمل نخواهد کرد.
روز 20 نوامبر، وزارت دفاع ترکیه آغاز عملیات موسوم به پنجه شمشیر را اعلام کرد. آنکارا معتقد است که حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در حمله تروریستی در مرکز استانبول در اوایل ماه نوامبر دست داشته است. تا 25 نوامبر بیش از 300 تروریست طی عملیات هوایی در شمال عراق و سوریه از بین رفتند. اردوغان این عملیات را موفقیت آمیز خواند و بعید ندانست که به دنبال آن عملیات زمینی صورت بگیرد .
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала