گزارش و تحلیل

غولهای نفت شیل آمریکا بدهکار شدند

© Sputnik / Maksim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار به غرب در مورد تأثیر غیرمنتظره سقف قیمت نفت برای روسیه
هشدار به غرب در مورد تأثیر غیرمنتظره سقف قیمت نفت برای روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2022
اشتراک
مدیرعامل بی پی: بخش نفت آمریکا بازاری بدون فکر است.
اسپوتنیک: صنعت نفت و گاز ایالات متحده به شدت از همه گیری اخیر آسیب دیده است. در سال 2020، حدود 150 شرکت ورشکست شدند. تعداد دکل های گاز و حفاری به طور پیوسته کاهش یافته است، شرکت ها کار را به حالت تعلیق درآورده اند. در سال 2021، آژانس رتبه ‌بندی فیچ پیش‌ بینی کرد که نباید در طول دو - سه سال آینده در انتظار شاخص‌های پیش از بحران بود. ظاهراً پیش بینی ها به حقیقت می پیوندند. کمبود شدید نقدینگی وجود دارد. و در مواجهه با کمبود شدید سرمایه گذاری، این شرکت های نفتی شیل بودند که حتی قبل از کووید بدهکار شدند.
سرمایه گذاران ناامید شدند
اوج سرمایه گذاری در سال های 2010-2014 ثبت شد - حدود 125 میلیارد دلار سرمایه گذاری شد. با این حال، نتایج "دهه شیل" سرمایه گذاران را ناامید کرد. هزاران چاه حفر شده در پنج سال گذشته بسیار کمتر از آنچه صاحبان آن وعده داده بودند، نفت و گاز استخراج می کنند. ده ها شرکت پیشرفته تقریباً 200 میلیارد دلاربیشتر از درآمد خود هزینه کردند. فقط تعداد کمی سود کردند.
در نتیجه، اگر در سال 2016 این بخش 56.6 میلیارد دلار جذب کرد، در سال 2019، با وجود افزایش تولید، این شاخص تنها 19.4 میلیارد دلار بود. لئونید خزانوف کارشناس مستقل صنعتی روسیه توضیح می ‌دهد: "شرکت‌های نفت شیل فعالانه وام می ‌گرفتند و اوراق قرضه منتشر می‌کردند. و قیمت نفت سقوط کرد. این وضعیت واقعاً بازار را ترساند."
زندگی کردن مطابق امکانات خود
وال استریت به جای هزینه کردن برای استراتژی های رشد افزون، خواستار پرداخت بدهی شرکت هایی شد که هنوز ورشکست نشده اند. ما باید نظم مالی را رعایت کنیم: سود صرف پرداخت بهره سهامداران و بازپرداخت بدهی ها گردد.
در نتیجه، به نوشته نشریه OilPrice تولید بسیار کندتر از قبل از بحران 2020 افزایش می یابد و هیچ مقدماتی برای بهبود وضعیت وجود ندارد.
سیاست ناپیگیر دولت
دولت جو بایدن سیگنال‌های متناقضی ارسال می‌کند: از یک سو، قیمت‌های بالای بنزین و تقاضا برای توسعه تولید را مقصر می‌داند، از سوی دیگر، تهدید می کند تا مالیات را بر انرژی "کثیف" افزایش دهد. بازیگران بازار از تورم بی سابقه، اختلال در زنجیره تحویل و مشکلات در چارچوب مقررات حقوقی به افزایش عدم اطمینان در بخش نفت و گاز شکایت دارند.
وال استریت ژورنال خاطرنشان می کند که شرکت های نفتی شیل که زمانی پررونق بودند، اکنون بدون پیشرفت هستند. و این علیرغم قیمت بالای نفت و درخواست کاخ سفید برای تولید بیشتر است.
صنعت نفت شیل - بازاری بدون فکر
کیبس گاردپال رئیس شرکت سرویس میدان نفتی شلومبرگر می گوید:"تخلیه سریع چاه ها نیز مانع ایجاد می کند. ما باید مدام حفاری کنیم - اما پول آنرا نداریم."
رابرت دادلی، رئیس بریتیش پترولیوم، مطمئن است: "بر خلاف عربستان سعودی و روسیه که تولید را بسته به تقاضا تنظیم می‌ کنند، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکایی منحصراً به قیمت‌ها واکنش نشان می‌ دهند. این یک بازار بدون فکر است." و مدیر عامل سابق شرکتEquitableGasCompany (EOG) بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی، استیو شلوتربک معتقد است که "انقلاب شیل" به یک فاجعه واقعی برای سرمایه گذاران تبدیل شده است: "هر بار که حفاری می کنند، میلیاردها دلار هدر می رود. جای تعجب نیست که ارزش سهام همچنان به نزول خود ادامه دهد."
اسکات شفیلد، مدیرعامل پایونیر موافق است: "فشار سرمایه‌گذار و منابع محدود چاه به این معنی است که بازیکنان شیل نمی‌توانند مانند گذشته بدون حد و حصر حفاری کنند. بحث رشد 15-20 درصدی در سال وجود ندارد. اگر همینطور ادامه دهند، همه چیز را سوراخ خواهند کرد." بر اساس برآوردهای شفیلد، در قیمت های بین 70 تا 100 دلار در هر بشکه، نرخ واقعی 2 تا 3 درصد در سال است. به هر حال، قبل از همه گیری، تا 30٪ بود. FLOW Partners محاسبه کرده است که پنج تولیدکننده بزرگ شیل ایالات متحده - EOG، ResourcesDevonEnergy، DiamondbackEnergy، ContinentalResources و MarathonOil - با افزایش تولید 15 درصدی در سال، تمام ذخایر را ظرف 6 سال تمام خواهند کرد.
اروپا نباید به منابع نفت شیل امید ببندد
در نهایت انقلاب نفت شیل رو به پایان است. و کاهش چشمگیر سهم چنین نفتی در تولید جهانی نیز نشانه این امر است. اوپک مدت‌هاست که کنترل بازار را به دست گرفته و شرایط خود را دیکته می‌کند. و اگر اوپک به طور ناگهانی تولید خود را کاهش دهد، اروپا نباید به منابع شیل آمریکا امید ببندد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала