واکنش اولیانوف به سخنان بورل در مورد ایجاد دادگاهی برای اوکراین

© Photo / IRNAمیخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2022
اشتراک
اولیانوف خاطرنشان کرد که تنها شورای امنیت سازمان ملل، نه مجمع عمومی، می تواند دادگاهی برای اوکراین ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک، میخاییل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در توضیح سخنان جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی درباره دادگاه اوکراین، خاطرنشان کرد که تنها شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند آن را ایجاد کند، تصمیم برای ایجاد یک دادگاه از طریق مجمع عمومی سازمان ملل متحد غیر قانونی خواهد بود.
بورل روز چهارشنبه گزارش داد که پیشنهاد کمیسیون اروپا برای ایجاد یک دادگاه بین المللی تخصصی برای اوکراین، مورد حمایت یکپارچه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر در بروکسل قرار نگرفت. پس از آن، اگیلس لویتس، رئیس جمهور لتونی، گفت که ممکن است یک دادگاه بین المللی برای اوکراین در ریگا برگزار شود.
اولیانوف در بیانیه ای در شبکه تلویزیونی "روسیه 24 " گفت: " فقط شورای امنیت می تواند نوعی دادگاه ایجاد کند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نمی تواند این کار را انجام دهد، اگر مخالفان ما قصد دارند از طریق مجمع اقدام کنند. چنین تصمیمی در صورت تصویب، از نظر حقوقی نامشروع و باطل خواهد بود."
اولیانوف: اتحادیه اروپا خودزنی می‌ کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اولیانوف: اتحادیه اروپا خودزنی می‌ کند
اولیانوف افزود: "به نظر من، همه اینها حرکاتی تحریک کننده است که با ناتوانی مقامات اتحادیه اروپا در یافتن یک اقدام معقول تر در شرایط فعلی توضیح داده می شود. همچنین عقب نشینی از آنچه که از فوریه امسال به آن منجر شدند برای آنها آسان نیست. اما به نظر من دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد".
کمیسیون اروپا در پایان نوامبر با یک عمل فراکنشی خواستار ایجاد یک دادگاه بین المللی ویژه برای اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد شد. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که این کمیسیون "آماده همکاری با شرکای بین المللی" برای پیشبرد این عمل فراکنشی است. بعداً، کریم خان، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد یک دادگاه ویژه ایجاد کند "تحقیقات مشابهی را که دیوان بین‌المللی کیفری انجام می‌دهد تضعیف کند." در سندی که در 9 دسامبر توسط شورای اتحادیه اروپا "در مورد مبارزه با معافیت از مجازات جنایات ارتکابی" در اوکراین به توافق رسید، حتی اشاره ای به پیشنهاد کمیسیون اروپا برای تشکیل دادگاه نشده است.
گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در مقر ژنو سازمان ملل به اسپوتنیک گفت که ایجاد مکانیزمی تحت نظارت سازمان ملل متحد مستلزم تایید شورای امنیت سازمان ملل است که بدون آن "دادگاه پیشنهادی اتحادیه اروپا در مورد اوکراین" غیرممکن است. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه، خاطرنشان کرد که روسیه قاطعانه اتهامات کی یف را مبنی بر جنایات جنگی در خاک اوکراین رد می کند. وزارت امور خارجه روسیه ایده ایجاد دادگاه بین المللی برای اوکراین را "دیداری دوستانه" خواند و اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت قضایی روسیه را نخواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала