غربگرایان به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر ارتقای روابط با شرق هستند

© Photo / IRNAجواد منصوری
جواد منصوری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2022
اشتراک
سفیر پیشین ایران در پکن گفت:غربگرایان به دنبال توجیه اروپا و آمریکا و سنگ‌اندازی در مسیر ارتقای روابط با شرق هستند.
به گزارش اسپوتنیک، "جواد منصوری" در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در مورد روابط راهبردی ایران و چین گفت: در چند سال اخیر اتفاقی در مجموعه جریان‌ها سیاسی ایران واقع شده است. نخست این است که به واقعیت‌ها توجه نمی‌کنند و دوم اینکه محور تحلیل‌هایشان دشمنی با جریان مقابل بدون توجه به واقعیت‌ها است.
این کارشناس مسائل چین افزود: از جمله در قضیه برجام شاهد این موضوع بودیم که هر چقدر آمریکایی‌ها و اروپایی علیه ایران اقدام می‌کردند، یک جریانی که به هر دلیلی این اقدامات غرب علیه ایران را توجیه می‌کرد.
منصوری با بیان اینکه روابط ما با چین ارتباطی به رابطه ما با غرب ندارد، یادآور شد: ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روابطمان با دولت چین را گسترش دادیم و اولین سفر سطح بالای رسمی از ایران در سال ۱۳۶۱ به ریاست وزیر خارجه ما به چین انجام شد که آغاز توافقات مهمی بود و همچنان ادامه پیدا کرد بدون توجه به اینکه روابط ما با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و دیگران چگونه است.
وی عنوان کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد که دوطرف می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به نفع یکدیگر استفاده کنند و منافع متقابلی در این روابط وجود دارد به گونه‌ای که ما حجم مبادلات دو کشور را از حدود صفر در سال ۵۸ به بالای ۲۵ میلیارد دلار در برخی سالها رساندیم.
سفیر پیشین ایران در پکن اظهار کرد: اروپایی‌ها عملکرد بسیار منفی را از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌اند و هیچگاه حاضر نشده‌اند که با ایران به شکل متقابل منافع و احترام متقابل و حفظ حقوق و شئون ایران را رعایت کنند در حالی که دولت چین طی سال‌های مختلف روابط بسیار خوبی با ایران داشته است.
منصوری خاطرنشان کرد: اگرچه سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به ریاض ابهاماتی را به وجود آورده است که به نظر می‌رسد در آینده باید درخصوص این موضوع به طور جدی با طرف‌های چین مذاکره کرد و جبران کنند و تصور من این است که جبران خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала