سران ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه درباره ترانزیت گاز از طریق دریای خزر گفتگو خواهند کرد

صادرات
صادرات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2022
اشتراک
روسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه ممکن است 14 دسامبر در جریان نشست "ترکمن باشی" در مورد امکان ترانزیت گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر و خاک آذربایجان گفتگو کنند
به گزارش اسپوتنیک، "یوری آرونسکی" رئیس اتحادیه اقتصاددانان ترکمنستان با اعلام این خبر گفت:" مایلم به آماده سازی طولانی و جدی برای نشست سه جانبه روسای جمهور سه کشور ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان اشاره کنم. اگر در مورد دستور کار اقتصادی اجلاس صحبت کنیم، می توان احتمال داد که در این نشست مسائل مربوط به بخش انرژی، به ویژه تامین گاز ترکمنستان از طریق دریای خزر به آذربایجان و فراتر از آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت".
به نظر وی، حل این موضوع به نفع همه کشورهای منطقه است. ترکیه در حال ایجاد یک هاب گازی است و جریان گاز ترکمنستان همراه با گاز روسیه برای آن ارجحیت دارد. در کنار عرضه سوآپ از طریق ایران، آذربایجان منبع قابل اعتمادی برای انتقال گاز پایدار به اروپا دریافت خواهد کرد و روسیه می تواند فعالانه در ساخت خط لوله گاز و توسعه میادین جدید در دریای خزر مشارکت کند.
رئیس جمهور ترکیه در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد در ماه دسامبر با رهبران آذربایجان و ترکمنستان درباره ایجاد هاب گاز در کشورش گفتگو کند. قرار است پیش از این اجلاس نشست روسای بخش سیاست خارجی، حمل و نقل و انرژی سه کشور نیز برگزار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала