گزینه های روسیه در پاسخ به طرح سقف قیمت نفت این کشور

© Fotolia / Nightman1965رکورد بیشترین صادرات نفت روسیه به آمریکا ظرف 12 سال اخیر
رکورد بیشترین صادرات نفت روسیه به آمریکا ظرف 12 سال اخیر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
به گفته رسانه ها مقامات روسیه سه گزینه در پاسخ به طرح سقف قیمت نفت این کشور ارائه کرده اند
به گزارش اسپوتنیک، مقامات روسیه سه گزینه را برای واکنش به تصویب سقف قیمتی واردات نفت روسیه توسط کشورهای جی 7 و اتحادیه اروپا در نظر گرفته اند. این مطلب را نشریه "ودوموستی" روز چهارشنبه با اشاره به منابع نزدیک به کابینه دولت می نویسد.
به گفته این منابع، پیش نویس فرمان مربوطه رئیس جمهور روسیه توسط دفتر وی با دولت روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
به گفته منابع، گزینه اول شامل ممنوعیت کامل فروش نفت به کشورهایی است که از این محدودیت حمایت می کنند، از جمله اگر آنها مواد خام را از روسیه نه به طور مستقیم، بلکه از طریق کشورهای واسطه یا حتی زنجیره آنها خریداری کنند. به عنوان مثال، اگر یک کشور بی طرف به طور رسمی از روسیه نفت بخرد، اما کشور عضو G7 دریافت کننده نهایی آن شود، این انتقال مسدود خواهد شد.
گزینه دوم شامل ممنوعیت صادرات تحت قراردادهایی است که شامل شرط سقف قیمت، صرف نظر از کشور گیرنده است.
به عنوان گزینه سوم، معرفی قیمت به اصطلاح شاخص در نظر گرفته شده است، یعنی تعیین حداکثر تخفیف برای نفت اورال روسیه نسبت به نفت برنت، در صورت افزایش تخفیف، فروش آن نیز ممنوع خواهد بود. با این حال، به گفته این منابع آگاه، این گزینه کمترین احتمال را دارد.
با این وجود، در حالی که هیچ یک از این گزینه ها تایید نشده است، جایگزین های دیگر یا ترکیبی از آنها نیز امکان پذیر است.
منبع این روزنامه افزود: "این موضوع قرار بود روز سه شنبه در نشستی با رئیس جمهور از جمله با حضور شرکت های نفتی مورد بررسی قرار گیرد".
یوگنی میرانیوک، کارشناس بازار سهام در BCS World of Investmentsتوضیح داد که گزینه های اول و دوم اظهارات قبلی مقامات دولتی مبنی بر خودداری از تامین مواد اولیه به کشورهایی که با شرایط سقف قیمت موافقت کرده اند را تکرار می کنند. او معتقد است که مقامات از گزینه سوم - با یک قیمت نشانگر - امتناع خواهند کرد.
میخائیل واسیلیف، تحلیلگر ارشد Sovcombank، گزینه دوم را با ممنوعیت هرگونه عرضه تحت قراردادها در نظر گرفت، که در آن سقف یکی از شرایط است، به احتمال زیاد، به نظر منعطف ترین گزینه است و امکان حفظ حضور نفت روسیه را فراهم می کند.
واسیلیف توضیح داد که هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان نفت علاقه‌مند به ایجاد چنین زنجیره‌هایی برای صرفه‌جویی در نفت روسیه و جلوگیری از افزایش قیمت نفت در بحبوحه فصل گرما و تورم بالای جهانی هستند.
نیکیتا بلوخین، تحلیلگر ارشد آلفا بانک معتقد است که گزینه دوم واقع بینانه ترین به نظر می رسد. وی یادآور شد که این گزینه قبلاً توسط الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام شده بود و گفتند که روسیه فقط به قیمت های بازار قانع می شود، یعنی در حال حاضر نفت روسیه با آن فروخته می شود.
به گفته بلوخین، گزینه سوم دشوار به نظر می رسد، زیرا رسمی کردن رویکردهای قیمت بازار، به ویژه در مواجهه با شرایط متغیر بازار، دشوار است.
در 2 دسامبر، اتحادیه اروپا رسما تایید کرد که بر سر سقف قیمت نفت روسیه 60 دلار در هر بشکه توافق کرده است. در ابتدا، کشورهای بیشتری طرفدار محدوده 65 تا 70 دلار در هر بشکه بودند، اما لهستان خواستار محدودیت 30 دلاری شد و در این توافق دخالت کرد.
این اقدام از روز دوشنبه، پنجم دسامبر، همراه با بسته تحریم‌های "نفتی" اتحادیه اروپا که شامل ممنوعیت عرضه نفت دریایی از روسیه است، اجرایی شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала