تقابل های اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حرکت جالب افسر سپاه خطاب به سربازان ناو آمریکایی + فیلم و عکس
حرکت جالب افسر سپاه خطاب به سربازان ناو آمریکایی + فیلم و عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
در آخرین تقابل و برخورد نیروهای نظامی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، روز دوشنبه یک قایق گشتی ایرانی به فاصله کمی از کشتی های آمریکایی نزدیک شد
به گزارش اسپوتنیک، روز دوشنبه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که یک قایق گشتی ایرانی با نزدیک شدن به کشتی های آمریکایی اقدام به روشن کردن نورافکن های خود کرد.
در این بیانیه آمده است: "کشتی ایرانی از فاصله 150 یاردی (137 متری) کشتی‌های آمریکایی عبور کرد و به ‌ویژه در شب به طرز خطرناکی نزدیک شد و سعی کرد با نورافکن های خود دید اتاق فرماندهی آنها را کور کند".
در این بیانیه خاطرنشان می‌شود که قایق گشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "ناایمن و غیرحرفه‌ای" عمل کرده و استانداردهای بین‌المللی برای رفتار ایمن در دریا را زیر پا گذاشته است. به گفته سنتکام، کشتی اعزامی آمریکایی لوئیس بی پولر و ناوشکن موشک هدایت شونده USS The Sullivans با هشدارهای صوتی و لیزرهای غیر کشنده پاسخ دادند.
آمریکا همیشه و از زمان جنگ ایران و عراق حضوری گسترده در خلیج فارس داشته و در هر شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس پایگاه نظامی دارد. بحرین مقر اصلی ناوگان پنجم آمریکا است. سپاه پاسداران ایران نیز در سال‌های اخیر، به تحرکاتش در خلیج فارس افزوده و بارها با نیروهای آمریکا و بریتانیا درگیر شده است. این درگیری‌ها گاه بر روند مذاکرات هسته‌ای نیز تاثیر گذاشته‌اند.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تقابل ها و برخوردهای ناوهای آمریکایی و ایرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز در چند وقت اخیر:
- سه شنبه 22 دی 1394 دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل 10 ملوان آمریکایی شامل 9 مرد و یک زن توسط نیروهای تیپ 214 تکاوران دریایی در محدوده آب‌های ایران در نزدیکی جزیره فارسی خلیج فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شدند. ملوانان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا توسط نیروهای سپاه پاسداران به جزیره فارسی که محل یکی از پایگاه‌های سپاه است، برده شدند. دو قایق مذکور در حال حرکت در خلیج فارس در حدفاصل کویت و بحرین بودند.
مقامات آمریکایی در ابتدا ادعا کردند که قایق به سبب نقص فنی موتور وارد آب‌های ایران شده‌است اما بعدتر رسماً اعلام شد که علت اشتباه در مسیریابی بوده‌ است.صبح روز بعد ملوانان دستگیر شده آزاد شدند.
- در 27 فروردین 1399 نیروی دریایی امریکا در بیانیه ای به "ایجاد مزاحمت 11 قایق سپاه برای ناوهای امریکایی در شمال خلیج فارس و عبور نزدیک و بسیار سریع آنها از مقابل دماغه و انتهای ناوها که درحال عملیات مشترک بودند" خبر داد.
متعاقبا سپاه ایران نیز اعلام کرد "در این روز در منطقه روبروی عسلویه و حدود 30 مایلی سکوهای ایران، مجدداً ناو امریکایی با شماره بدنه CG 72 با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی که در حال گشت زنی در منطقه بود را بدون توجه به اخطارهای شناور خودی، برای مدتی سد و سرانجام این شناور با اقدامی حرفه‌ای و هوشمندانه و کنار زدن ناو امریکایی موفق به ادامه مسیر خود شد".
- در 12 آبان 1400 خبری منتشر شد که حاکی از یک رویارویی جدی و 6 ساعته بین نیروی دریایی ارتش آمریکا و نیروی دریایی سپاه پاسداران بود.
فیلم منتشرشده از این رویارویی نشان می‌داد که شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران که ربوده شده بود، مقابل ناوشکن‌های غول‌پیکر آمریکایی و شناورهای دیگر آن وارد عمل شده و نفتکش مذکور را تصرف کرده در نهایت به لنگرگاه امن در داخل ایران منتقل کردند.
- روز دوشنبه 30 خرداد 1401 یک مقام نظامی آمریکا از "اقدام خطرناک" قایق‌های سپاه پاسداران در نزدیک شدن به دو کشتی آمریکایی در خلیج فارس خبر داد و نوشت این اقدام می‌توانست به اشتباه محاسباتی منجر شود. به گفته این مقام نظامی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در اقدامی "خطرآفرین و مغایر با استانداردهای بین‌المللی" به دو کشتی آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس نزدیک شدند.
- نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه 8 شهریور1401 در بیانیه‌ای اعلام کرد جلوی تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک شناور بدون ‌سرنشین ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس را گرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала