گزارش و تحلیل

اروپا با تحریم روسیه دچار تورم می شود

© Sputnik / Alexey KudenkoЗдание представительства Европейского Союза в Москве
Здание представительства Европейского Союза в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
تحریم روسیه بر افزایش تورم در اروپا تاثیر گذار خواهد بود. هر اقتصادی زمانی که تولید داشته باشد اما نتواند عرضه داشته باشد تورم افزایش می یابد در نتیجه به هرمیزان که صادرات کشورهای اروپایی کاهش پیدا کند، اشتغال نیز کاهش پیدا می‌کند، هزینه ها بالا می رود و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات نیز بالا می رود و تورم رو به رشد خواهد بود.
روزنامه فایننشال تایمز به تازگی اطلاع داد که اروپا پیش نویس بسته جدید تحریم های اتحادیه اروپا شامل کنترل صادرات محصولات و ممنوعیت چهار شبکه تلویزیونی روسیه، همچنین تحریم هایی علیه صنعت استخراج معادن روسیه پیشنهاد خواهد کرد.
روز 5 دسامبر، روزنامه پولیتیکو نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره نهمین بسته تحریم ها علیه روسیه است. بر اساس گزارش ها، آنها بر حوزه های فناوری، مالی، رسانه تاثیر خواهند گذاشت و ممکن است بعد از 12 دسامبر به تصویب برسند.
آقای دکتر سید جلیل جلالی فرد عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه و کارشناس روابط ایران و روسیه، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
روسیه خود بازار بزرگی دارد، در هر گروه کالایی اگر به بازار روسیه نگاه کنیم بالای ۶۰ درصد واردات روسیه از کل مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار واردات این کشور از اروپا انجام می شود؛ بنابراین در این زمینه کشورهای اروپایی هستند که ضرر می کنند چرا که کشورهای اروپایی بازار های بزرگی مانند ایران و بسیاری از کشورهای دیگر را از دست داده اند.
طبیعتاً با این تحریم ها شرکتهای آنها دچار زیان بیشتری می شود اما اینکه آیا این تحریم ها روسیه را متوقف می‌کند یا خیر؟ باید این اطمینان را داد که متوقف شدن روسیه توسط این تحریم‌ ها یک توهم است؛ یک زمانی بود که ایران نمی توانست یخچال یا تلویزیون بسازد اما اکنون محصولات شرکت هایی مانند اسنوا در ایران را می بینیم که در آنها کیفیت نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و بخش بزرگی از بازار را نیز تامین می کند، این نکته برای موضوعات دیگر در حوزه های صنعتی نیز وجود دارد.
قطعاً بحث دشواری مطرح است و روسیه نیز در یک مقاطعی با دشواری هایی روبرو می‌شود اما مطمئنا زودتر از ایران به امکاناتی که می خواهد دسترسی پیدا می کند ضمن اینکه ایران یک راه چهل ساله از تحریم را طی کرده و در بسیاری از زمینه ها با روسیه پیوندهای صنعتی به وجود آورده است.

وی افزود: در زمینه‌های صادراتی نیز روسیه چندان دچار مشکل نشده و توانسته فروش خود را داشته باشد، در زمینه های مالی نیز روسیه نظمی مالی دارد که برای مثال در ایران ما آن را نداریم، نظم بودجه بندی و نظم برنامه ریزی هزینه ها بسیار در روسیه تاثیرگذار است. دولت روسیه در این زمینه در چارچوب های علمی حرکت می کند و کنترل هزینه ها را به خوبی مدیریت می کند، در روسیه حتی روی مصرف انرژی ادارات برنامه ریزی شده و به طور جدی پیگیری می شود، در چنین مواقعی دولت‌ها باید کنترل بر هزینه ها داشته باشند، کوچک کردن دولت و کاهش مصارف بیهوده هزینه ها باید مورد توجه قرار بگیرد که متاسفانه در این مدت ایران چندان به این موضوع توجه نداشته است.

آقای دکتر سید جلیل جلالی فرد همچنین بیان کرد:
قطعاً تحریم روسیه بر افزایش تورم در اروپا تاثیر گذار خواهد بود هر اقتصادی زمانی که تولید داشته باشد اما نتواند عرضه داشته باشد تورم افزایش می یابد در نتیجه به هرمیزان که صادرات کشورهای اروپایی کاهش پیدا کند، اشتغال نیز کاهش پیدا می‌کند، هزینه ها بالا می رود و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات نیز بالا می رود و تورم رو به رشد خواهد بود.
اروپا در مواجهه با تحریم های روسیه بازار صنعتی خود را به چین واگذار می کند و قطعاً این موضوع به افزایش تورم در اروپا دامن می زند، چین اکنون در گروه های کالایی متفاوت شوروم های دائمی ایجاد کرده و ارتباط خریدار با تولید کننده را افزایش داده است که در نتیجه آن می ‌تواند بازار خوبی را در روسیه داشته باشد. اما متاسفانه این اقدام توسط ایران انجام نشده است و از نظر من این رفت و آمد های هیئت های تجاری میان دو کشور صرفاً هزینه است باید فایده این هیئت ها و رفت و آمد های آنها دقیق ‌تر بررسی شود، در حال حاضر صادرات ما افزایش چندانی نداشته و حتی در برخی موارد کاهش پیدا کرده، این کاهش نیز علتی جز ضعف زیرساخت های لجستیک و مدیریت دسترسی نیست.
عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه لزوم اهمیت اعمال حاکمیت دولت در سیاست های برقراری روابط با کشورهای همسایه را عنوان کرد و اظهارداشت:
ما باید بر اجرا یا تحقق مدیریت زنجیره تامین تمرکز کنیم برای این موضوع باید روی نهادهای موثر و اثرگذار متمرکز شویم، ملاحظه کاری و مسامحه کاری با ارگانی مانند اتاق بازرگانی که به نام بخش خصوصی است اما به وظایف خود عمل نمی کند به شدت آسیب زا است، اتاق بازرگانی ایران باید مانند کشورهایی نظیر چین و ویتنام روی ایجاد پایگاه های تجاری و مدیریت مارکتینگ در کشورهای هدف تجارت فعال شوند، باید فضا هایی به وجود بیاید تا تولید کنندگان ما با خریداران ارتباط مستقیم داشته باشند، اکنون با توجه به توسعه تجارت الکترونیک، هیچ خریدار یا مصرف‌ کننده‌ ای حاضر نیست که چندین یا حتی یک واسطه را در خرید خود بپذیرد بلکه علاقه دارد مستقیماً به تولیدکننده یا فروشنده اصلی متصل شود لذا این ارتباط باید به سرعت شکل بگیرد تا بتوان با کشورهایی نظیر روسیه تجارت کرد.
توسعه اقتصادی قائم به صادرات است، صادرات نیز باید با موازین اصولی خود انجام شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала