ادعای کاخ سفید مبنی بر تقاضای خرید تسلیحات از کره شمالی و ایران توسط روسیه

© AP Photo / Mehr News Agency / Majid AsgaripourВоеннослужащие иранской армии во время учений
Военнослужащие иранской армии во время учений - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
کاخ سفید مدعی است که فدراسیون روسیه ظاهراً می خواهد از کره شمالی گلوله و موشک از ایران خریداری کند.
به گزارش اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که ظاهراً مسکو علاقه خود را برای دستیابی به گلوله‌ های کره شمالی و موشک‌ های بالستیک از ایران ابراز می‌کند، هرچند این کشورها بارها این ادعاهای غیرمستند را رد کرده‌اند.
یک مقام دولت آمریکا در این نشست گفت: "ما می‌دانیم که روس‌ها به ابراز علاقه خود برای خرید گلوله‌های توپخانه از کره شمالی ادامه می‌دهند، اما من فکر نمی‌کنم که ما شاهد انجام معاملات واقعی باشیم".
به گفته وی، مسکو علاقه مند به دستیابی به موشک های بالستیک ایران است، اما کاخ سفید هیچ مدرکی دال بر انجام این معامله ندارد. به گفته کربی، واشنگتن مطمئن است که مسکو از ایران "پهپادهایی که برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده می شوند" دریافت می کند. در عین حال، نماینده دولت آمریکا هیچ مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نکرد.
کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. ضمنا هیچ مدرکی مبنی بر تحویل پهپاد ارائه نشده است. مسکو و تهران این اتهامات را رد کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد که تهران پهپادهایی به روسیه ارسال کرده است، اما این اتفاق چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین رخ داد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره ارسال تسلیحات ایرانی به طرف روسی برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین را تکذیب کرد.ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که موضوع خرید پهپادهای جنگی روسیه از ایران به طور مصنوعی در رسانه های آمریکایی مطرح شده است.
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، پیشتر اعتراف کرده بود که اتحادیه اروپا اطلاعاتی در مورد احتمال تحویل موشک‌های ایران به روسیه در اختیار ندارد. وزیر امور خارجه ایران اطلاعات مربوط به ارسال موشک به روسیه را "کاملا اشتباه " خواند. کرملین همچنین خاطرنشان کرد که آنها اطلاعاتی در مورد تسلیحات ایرانی ندارند - دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور فدراسیون روسیه، دیمیتری پسکوف گزارش داد که "از تجهیزات روسی با نام های روسی استفاده می شود."
در ماه سپتامبر، وزارت دفاع کره شمالی گزارش هایی مبنی بر ارسال گلوله های توپخانه روسیه برای استفاده در اوکراین را تکذیب کرد. وزارت دفاع کره شمالی خاطرنشان کرد که پیونگ یانگ به روسیه تسلیحات و مهمات ارسال نکرده و قصد ارسال هم ندارد. زاخارووا، با اظهار نظر در مورد اظهارات مبنی بر ارائه محرمانه مهمات توسط کره شمالی به روسیه برای استفاده در اوکراین، چنین اطلاعاتی را جعلی خواند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала