آمریکا: افزایش غنی سازی ایران، اهرم بیشتری برای تهران ایجاد نمی کند

© Sputnik Screenshotند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد غنی سازی 60 درصدی ایران، آن را "تحریک آمیز" خواند و مدعی شد، اقدامات هسته ای ایران، هیچ اهرم بیشتری برای تهران ایجاد نمی کند
به گزارش اسپوتنیک، "ند پرایس" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن ادعا کرد: "ما از ادعاهای ایران مبنی بر غنی سازی 60 درصدی در تاسیسات فردو آگاهی داریم و می دانیم ایران دارای اورانیوم غنی سازی شده قابل توجهی است که استفاده غیر نظامی ندارند و اگر ایران تصمیم بگیرد می تواند آنها را بازهم غنی سازی کرده و به سطح تسلیحاتی برساند".
این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما به صراحت اعلام کرده ایم که اقدامات ایران برای تحت فشار قرار دادن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای آن از طریق انجام اینگونه اقدامات تحریک آمیز، ایران را در موقعیتی قرار نمی دهد که اهرم بیشتری به دست آورد.
وی بدون اشاره به اقدامات تخریبی واشنگتن و غرب، مدعی شد: "اقدامات تشدید کننده هسته ای ایران مخرب است و تنها به هزینه های بیشتر منجر می‌شود".
وی در ادامه ادعاهایش افزود: "ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. و همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است".
وی در عین حال بار دیگر با اذعان به اینکه در حال حاضر مذاکرات برجام در دستور کار نیست و کشورش بر ناآرامی های ایران متمرکز است، مدعی شد ما بر حمایت از معترضان در سراسر ایران و پاسخگو کردن مقاماتی که مسئول سرکوب بی رحمانه اعتراضات هستند، متمرکز هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای حمایت از حق مردم ایران برای ابراز خواسته های خود، نقش واشنگتن را در ناآرامی های ایران منکر و مدعی شد که ناآرامی ها به آمریکا ربطی ندارند اما این کشور از مردم خود هراس دارد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 26 آبان ماه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد. سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را تا غنای 60 درصد افزایش داد. اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF6 با غنای 60 درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده و همزمان غنی سازی 60 درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.
دو قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، دو واکنش تهران را درپی داشت و غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های نطنز و فردو را به غنای 60 درصد رساند.
پیش از این نیز، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اجلاس "گفتگوی مدیترانه" در رم ایتالیا گفت که باب دیپلماسی با ایران باز است اما به دلیل " انتخاب‌های ایران درباره درخواست‌های فرابرجامی، ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تهدید و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها"، رسیدن به توافق در اولویت کاخ سفید نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала