نماینده کنگره آمریکا: باید بر تسلیح تایوان تمرکز کرد

آمریکا
آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2022
اشتراک
نماینده کنگره آمریکا بیان کرد که ایالات متحده باید به جای تسلیح اوکراین بر تسلیح تایوان تمرکز کند.
به گزارش اسپوتنیک، جاش هاولی، سناتور جمهوری خواه ( ایالت میسوری) از دولت رییس جمهور جو بایدن خواست که به جای تامین تسلیحات به اوکراین، بر ارسال سلاح به تایوان تمرکز کند و خاطرنشان کرد که این جزیره برای منافع ملی ایالات متحده اهمیت زیادی دارد.
در نامه ای که هاولی روز سه شنبه به وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن ارسال کرد، نماینده کنگره ابراز نگرانی کرد که ارسال تسلیحات به اوکراین "توانایی ایالات متحده برای جلوگیری از جنگ در آسیا را کاهش می دهد" و مانع ارسال تسلیحات به تایوان برای جلوگیری از "تهاجم" ادعایی از طرف جمهوری خلق چین می شود.
وی خاطر نشان کرد:" ما باید به صراحت بگوییم: تایوان برای منافع ملی ایالات متحده مهمتر از اوکراین است". به گفته وی، برای هزینه تامین سلاح به کیف "موقعیت معقولی نیست". هاولی در نامه خود از جمله به آمارهای “اخیر وال استریت ژورنال” اشاره کرده است که حجم سفارشات انجام نشده برای تامین تسلیحات به تایوان به حدود 19 میلیارد دلار افزایش یافته است.
نماینده کنگره گفت: "برای جلوگیری از تهدید واقعی و فزاینده چین، ما باید تحویل سلاح‌هایی را که تایوان برای دفاع از خود به آن نیاز دارد، تسریع کنیم".
© Depositphotos.com / Nicholashanخشم تایوان از بزرگترین نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده های چینی
خشم تایوان از بزرگترین نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده های چینی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2022
خشم تایوان از بزرگترین نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده های چینی
در خاتمه، هاولی فهرستی از سوالات را به وزیر امور خارجه تنظیم کرد و وزیر امور خارجه را ملزم کرد تا حداکثر تا 16 دسامبر به آنها پاسخ کتبی ارائه کند. به ویژه، قانونگذار خواستار ارائه گزارشی شد که چرا دولت بایدن ارائه کمک های دفاعی به اوکراین را به جای تایوان در اولویت قرار داده است. سیاست آینده آن در زمینه ارائه کمک به جزیره تایوان چیست و همچنین چه روندهای حقوقی مانع از تامین تسلیحات واشنگتن درآن حجمی که به سایر شرکا ارسال می گردد به تایوان می شود.
اوضاع در اطراف تایوان پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوایل ماه آگوست، تشدید شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، این سفر را محکوم کرد و این اقدام را حمایت ایالات متحده از جدایی طلبی تایوان دانست و مانورهای نظامی گسترده ای برگزار کرد. در اواسط نوامبر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در اندونزی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد و به او گفت که تایوان خط قرمزی در روابط چین و آمریکا است که "نمی توان از آن عبور کرد". بایدن نیز به نوبه خود بر پایبندی واشنگتن به اصل “چین واحد” تاکید کرد.
روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال 1949 پس از انتقال نیروهای کومینتانگ به تایوان که به رهبری چیانگ کای شک در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین شکست خورده بودند، قطع شد. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین جزیره تایوان و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفته شد. از اوایل دهه 1990، طرفین از طریق سازمان‌های غیردولتی، انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد مبادلات از طریق تنگه در ارتباط هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала