فشار و تهدید ایران منجر به مذاکره نمی‌شود

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2022
اشتراک
کنعانی: حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل یک بدعت است .
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهار داشت که مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مواضع متفاوت آمریکایی‌ها در قبال ایران گفت: "اولویت آمریکا مذاکرات نیست و تمرکز بر مسائل ها دیگری است. تناقض رفتاری و دوگانگی گفتاری در مواضع اعضای غربی برجام و مشخصات دولت آمریکا وجود دارد.
به ویژه دوگانگی در عمل و عدم التزام عملی به تعهدات برجام از سوی دولت آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را در توافقنامه برجام ایجاد کرد و هم مانع بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چند جانبه بین المللی را برای حل و فصل موضوعات پیچیده بین المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد و دچار اختلال کرد و این نتیجه عملکرد سوء دولت آمریکا است که می بایست مسئول و پاسخگویی رفتار و اقدامات غیر مسئولانه خودشان در این رابطه باشند.
مقامات آمریکایی می دانند ایران در زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، توافق منطق خود را دارد و موضع ایران با مذاکرات برجام کاملاً روشن است. ایران متعهد به برجام بود به تعهدات خود عمل کرد و دولت خاطی و نقض کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند.
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2022
چندرسانه ای
پاسخ رابرت مالی به سئوالی درباره "زمان مرگ برجام"
ایران همچنان به روند مذاکره پایبند است و به دنباله به سرانجام رساندن برجام است. برجام نیاز جمهوری اسلامی نیست، نیاز غرب و نیاز اروپا و آمریکا به توافق برجام کمتر از نیاز ایران نیست. طرف ها میتوانند در کوتاهترین زمان ممکن مذاکرات را جمع‌بندی کرده و به توافق برسند اما توصیه ما مشخصاً به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا و تسلیم شرایط تحمیلی آن ها نکنند و ضررها و زیان های آن را متوجه خود نکنند".
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل گفت: "جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور مواضع خود را همواره رسما و آشکارا اعلام و هم به صورت رسانه‌ای و اعلامی و هم در مذاکرات و ملاقات‌ها مطرح کرده است لذا هر گونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است.
ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک از ۵۴ رای با کسب ۴۳ رای عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. در حال حاضر تلاش آمریکا مشخصا با کمک برخی دولت‌های مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملا سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل عضویت ایران را در این چارچوب با مانع مواجه کنند. این اقدام آمریکا قبل از آن که اقدامی علیه ایران باشد، اقدام علیه رای آزادانه کشورها در تشکل ها و ساختارهای بین المللی است. اقدام آمریکا عملا در مسیر زیر سوال بردن حق رای کشورهای مستقل در این سازمان است و ارزش آرای این کشورها را زیر سوال برده است.
Акция протеста на площади Таксим в Стамбуле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
تظاهراتی در استانبول به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان + ویدیو
کشورهای عضو آزادانه و مستقلانه به ایران رای دادند. اگر آمریکا و کشورهای همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست های اعمال فشار و ابزارهای فشار سیاسی علیه ایران ایران را از کمیسیون مقام زن استفاده کنند یک بدعت را پایه گذاری می‌کنند و حق رای آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می برند. کشورهایی عضو شورای امنیت یا عضو شورای حقوق بشر و مجامع حقوق بشری هستند که در طول تاریخ خودشان مرتکب جنایات بیشمار علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل شدند و اکنون با ابزارهای حقوق بشری اقدام به اعمال فشار می‌کنند.
این اقدام اگر اتفاق بیفتد، هم سلب عضویت قانونی ایران در این تشکل و هم سلب حق رای آزادانه و مستقل کشورهای عضو یک مجموعه است. جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیر قانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد".
کنعانی همچنین درباره اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: "رابطه جمهوری اسلامی و چین رابطه کاملاً رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری‌های موفق دو کشور در رابطه دوجانبه است. ما با یک واقعیت روبرو هستیم تحریم‌های قانونی واقعیتی است که امکان همکاری‌های متعارف و به‌ویژه علنی را با برخی از کشورها با محدودیت و مشکل مواجه می‌کند اما روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین خوشبختانه در حوزه‌های مختلف برقرار است.
توضیح وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص سخنان بایدن در مورد پوتین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2022
بلینکن: به دنبال جایگزین طرح نامگذاری روسیه به عنوان "دولت حامی تروریسم" هستیم
رایزنی‌های مستمر هم برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد آمار و ارقامی هم که از حجم مبادلات، همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور منتشر می‌شود و شما هم از آن مطلع هستید دلیل روشنی است بر موفق بودن و رو به پیشرفت بودن همکاری‌های دو کشور ایران و چین است.
اقتضائات فعالیت در شرایط جاری و مشخصا تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه‌ای که دولت آمریکا تحمیل کرده مانع از علنی کردن بسیاری از همکاری‌های دوجانبه ایران با برخی از کشورها و یا ورود ما به جزئیات می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت روند اجرای توافقات دوجانبه ایران و چین هم در چارچوب برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله و هم در چهارچوب سایر توافقات دوجانبه روند رو به جلو و رو به پیشرفتی است و این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور روند رو به پیشرفت خواهد بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала