گزارش و تحلیل

شنونده باید عاقل باشد

شنونده
شنونده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2022
اشتراک
امروزه متاسفانه با گستری فضای رسانه های اجتماعی بسیاری از اخبار توسط افراد معمولی که اطلاعی از اصول اولیه حرفه اطلاع رسانی ندارند دست به دست می شود که منابع معتبری ندارد و جالب تر اینکه برخی رسانه های غیر حرفه ای خود مروج این اخبار می باشند.
پدر بزرگی داشتیم که متولد دوران قاجار بود، هر وقت مطلبی از بی بی سی منتشر می شد می گفت گوش نکنید اینها دروغ پردازهای حرفه ای هستند، "شنونده باید عاقل باشد".
وی خاطرات دوران نوجوانی خود را همیشه برایمان تعریف می کرد که چگونه همان بی بی سی مردم را گول زدند وآنها را مجاب کردند که رضا شاه باید برکنار شود و بعد اوضاع اقتصادی چه می شود و با ورود انگلیسی ها به ایران روزی و رحمت بر سر ایرانی ها سرازیر خواهد شد و... و تعریف می کرد که چگونه مردمی که گول انگلیسی ها را خورده بودند به دلیل قحطی جانشان را از دست می دادند و مجبور بودند گندم را قاچاقی به روستا ببرند تا از دست انگلیسی ها در امان باشد و مصادره نکنند.
خیلی وقت ها صحبت های او را به شوخی می گرفتین و به او می گفتیم داستان های دایی جان ناپلئونی تعریف می کند.
روزها گذشت ولی بعدها که وارد رشته ارتباطات وشغل خبرنگاری شدم یکی از اصولی که به ما آموزش دادند این بود که در باره منبع هر خبری را که می خواهیم منتشر کنیم باید تحقیق کنیم که آیا معتبر است و یا نه و خبرها را با منابع رسمی و معتبر آن منتشر کنیم.
همیشه هم وقتی می خواستیم مطلبی را منتشر کنیم می رفتیم درباره منبع آن تحقیق می کردیم.
امروزه متاسفانه با گستری فضای رسانه های اجتماعی بسیاری از اخبار توسط افراد معمولی که اطلاعی از اصول اولیه حرفه اطلاع رسانی ندارند دست به دست می شود که منابع معتبری ندارد و جالب تر اینکه برخی رسانه های غیر حرفه ای خود مروج این اخبار می باشند.
چند روز پیش بود که یکی از رسانه ها که امروزه لیدر دروغ پراکنی شده خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه "روسیه قرار است نیرو و تجهیزات برای سرکوب اعتراض ها به ایران بفرستد".
هیچ منبعی هم درباره این خبر ذکر نکرده.
یک جمله است اما چندین مطلب در آن نهفته است.
اولا آیا کلا هنوز در ایران اعتراض هایی وجود دارد که نیاز به مقابله با آن باشد؟
دوما آیا نیروهای امنیتی ایران توان مقابله با اعتراض ها را ندارد؟
سوما آیا اصلا نیروهای امنیتی ایران دستوری برای برخورد با اعتراض ها دارند؟
چهارما چرا روسیه باید نیرویی برای چنین کاری به ایران بفرستد در حالی که این نیروها را می تواند در عملیات ویژه خود در اوکراین استفاده کند؟
پنجم اینکه مدرن ترین تجهیزات مقابله با اعتراض ها امروزه تولید کشورهای اروپایی می باشد و روسیه تولید چنین تجهیزاتی را ندارد، چگونه است که به یکباره روسیه به تولید کننده این تجهیزات تبدیل شده، در واقع اینها می خواهند بگویند روسیه برای سرکوب داخلی این تجهیزات را تولید می کند و امروزه به صادر کننده تبدیل شده.
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2022
نظر وزارت امور خارجه روسیه در مورد واکنش آمریکا به اعتراضات در ایران
هر کس در ایران زندگی کند به خوبی می داند که چیزی به عنوان اعتراض ها دیگر در خیابان ها وجود ندارد که نیروهای امنیتی بخواهند برای مقابله با آن تجهیزات وارد کنند، نمی گویم همه چیز تمام شده اما اعتراضهای خیابانی با آن وصفی که رسانه های دروغ پرداز بر علیه ایران مطرح می کند دیگر در خیابان ها مشاهده نمی شود.
حتی اگر در خیابان های تهران گشتی بزنید به خوبی ملاحظه می کنید که علیرغم انتشار نیروهای امنیتی در برخی مناطق ولی این نیروها هیچ دستوری برای مقابله با اعتراضهای مسالمت آمیز ندارند و حتی اگر گه گاهی برخی شعاری را مطرح کنند نیروهای امنیتی هیچ واکنشی به آنها نشان نمی دهند وحتی سعی می کنند با آنها تعامل کنند، فقط وقتی وارد ماجرا می شوند که برخی بخواهند از شلوغی ها سوء استفاده کنند ودست به تخریب اموال عمومی و یا خصوصی بزنند و عملا دیگر بحث از اعتراضها می گذرد و به اغتشاش و سرقت و تخریب اموال عمومی تبدیل می شود و در این شرایط برخورد با این افراد بسیار با جریان برخورد با برخی معترضین متفاوت است.
در برخی مناطق هم مشاهده می کنیم برخی گروه های مزدور وطن فروش و جدایی طلب تلاش داشتند آشوب به پا کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند تا بلکه ایران را به سوریه ای جدید تبدیل کنند که طبق همه گزارش های خبری حتی این مناطق هم آرام می باشد و نیروهای امنیتی ایران توانسته اند که جلوی آشوب ها را هم بگیرند.
یکی از گزارش هایی که همین روز گذشته توسط خود رسانه های غربی منتشر شده بود این بود که گروه هایی مانند جبهه النصره که در لیست گروه های تروریستی است ونماینده القاعده در شمال سوریه می باشد اقدام به آموزش نیروهایی نموده اند تا آنها را از طریق کردستان عراق به ایران اعزام کنند ولی خوب ظاهرا با مخالفت دولت عراق و دولت اقلیم کردستان مواجه شده اند و آمریکایی ها تلاش دارند با فشار بر اقلیم کردستان اینها را از آن منطقه رد کنند.
نیروهای مسلح ایران هم ثابت کرده اند که آنقدر اشراف اطلاعاتی دارند تا قبل از اینکه این تروریست ها به مرز ایران نزدیک شوند در همان خاک عراق آنها را نیست و نابود کنند ونیازی به کمک کس دیگری ندارند.
در واقع می توان گفت هدف از انتشار اخبار کذب توسط این رسانه های دروغ ساز به این دلیل می باشد که اربابان آنها به دنبال تخریب روابط مردم ایران با روسیه می باشند و این شایعات دروغ را منتشر می کنند در حالی که سیاست کلی روسیه مبنی بر آن است که در امور داخلی ایران به هیچ وجه دخالت نداشته باشد و رابطه روسیه با ایران منحصر به روابط حکومتی فیما بین است.
از سوی دیگر مشکل اصلی آمریکایی ها و غربی ها در رابطه با ایران در این است که امروزه ایران به یک تولید کننده بزرگ تسلیحات در جهان تبدیل شده و توانسته با اقتدار وارد باشگاه صادرکنندگان تسلیحات شود و آنها تلاش دارند این اقتدار ایران را زیر سوال ببرند.
هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2022
چندرسانه ای
پهپاد های نقطه زن ایرانی را بشناسیم + داده نمایی
همین هفته پیش بود که معاون وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه ای تلوزیونی اظهار داشت که اوکراینی ها دلواپس این هستند که ایران برخی تسلیحات کیفی را در اختیار روسیه قرار دهد و روسیه از آنها در جنگ استفاده کند.
بماند که این اظهارات وی نشان از کیفیت و اقتدار بالای تولید تسلیحات ایرانی است اما هدف اصلی او از این صحبت ها این بود که توانمندی روسیه در تولید تسلیحات مورد نیاز خود را زیر سوال ببرد درحالی که همه به خوبی از توانمندی روسیه در این زمینه مطلع می باشند و همانند ایران که هیچ تسلیحاتی از کشور دیگر نیاز ندارد روسیه هم هیچ تسلیحاتی از کشوری دیگر نیاز ندارد و همه این خبرهای دروغ فقط به این دلیل می باشد که گاهی اقتدار ایران را زیر سوال ببرند و گاهی دیگر اقتدار روسیه.
در باره دروغ های وسیعی که این بنگاه های دروغ پراکنی از لندن مخابره می کنند هم که نیاز به توضیح نیست، فردی که مقداری تحقیق کند می تواند به راحتی متوجه شود که چه مقدار دروغ توسط اینها در رسانه ها تزریق می گردد.
شنونده باید عاقل باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала