نرخ باروری ۷۰ درصد طی دو دهه اخیر در ایران کاهش یافته است

© Photo / IRNAجوانی جمعیت
جوانی جمعیت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2022
اشتراک
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور بیان کرد: کاهش نرخ باروری در جهان نیز دچار تغییر شده است، برای مثال در کشورهای آمریکایی نرخ باروری زنان از ۸ به دو فرزند ظرف ۳۰۰ سال طول کشید، اما در ایران این کاهش ظرف دو دهه اتفاق افتاده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دبیر ستاد جوانی جمعیت جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه روند کاهش جمعیت جوان در کشور ایران سرعت بالایی دارد، گفت: ظرف دو دهه در ایران نرخ باروری ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این آمار در تاریخ بشر بی‌نظیر است.
حسین مروتی ۱۲ آذرماه در اولین جشنواره جوانی جمعیت در شهرکرد با اشاره به اینکه جمعیت ایران در حال حاضر بالغ بر ۸۵ میلیون نفر است، اظهار کرد: این جمعیت قابل توجه است، اما باید پرسید چرا اکنون سیاست‌ گذاری‌ها در کشور به سمت افزایش و جوانی جمعیت است، باید گفت امروز بیش ‌تر بحث ساختار جمعیتی مورد توجه قرار گرفته، زیرا در حال حرکت به سمت سالمندی جمعیت هستیم.
دبیر ستاد جوانی جمعیت ایران افزود: در حال حاضر از هر ۱۰ نفر یک نفر در ایران بالای ۶۰ سال سن دارد که پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده از هر چهار نفر یک نفر سن بالای ۶۰ سال داشته باشد.
وی با بیان اینکه توسعه بدون جمعیت جوان امکانپذیر نیست، گفت: کشورهای دارای جمعیت سالخورده در ابتدا به توسعه رسیدند و سپس روند پیری جمعیت در این کشورها آغاز شد، با جمعیت سالمند نمی‌توان برای توسعه برنامه ‌ریزی کرد.
دبیر ستاد جوانی جمعیت کشور بیان کرد: کاهش نرخ باروری در جهان نیز دچار تغییر شده است، برای مثال در کشورهای آمریکایی نرخ باروری زنان از ۸ به دو فرزند ظرف ۳۰۰ سال طول کشید، اما در ایران این کاهش ظرف دو دهه اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به اینکه مقوله جوانی جمعیت یک مسئله ملی است، یادآور شد: با جمعیت سالخورده نمی‌توان کشور را مدیریت کرد، در کشورهای پیشرفته هیچ برنامه رسمی برای کنترل جمعیت اجرا نشده است و در کاهش جمعیت مسائل فرهنگی و اجتماعی دخیل بود، کاهش جمعیت جوان بر مولفه قدرت تاثیرگذار است.
مروتی افزود: مباحث مربوط به کنترل جمعیت از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مطرح شد و در ایران از شش مولفه برای کنترل جمعیت استفاده شد، شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" با پرورش خودخواهی آغاز شد، سپس موضوعاتی مانند بهداشت و سلامت در بارداری پرنگ شد که بارداری در سن زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال خطرناک است.
دبیر ستاد جوانی جمعیت ایران با تاکید بر اینکه مرگ و میر مادران باردار در کشور یکی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود، توضیح داد: سالانه به ‌طور میانگین ۳۰۰ مادر باردار جان خود را از دست می‌دهند که برای کاهش یک مرگ نیز تلاش‌های بسیاری صورت می‌گیرد.
مروتی عنوان کرد: باید اجرای قانون جوانی جمعیت درایران به یک مطالبه تبدیل شود، هر کسی از اجرای قانون سرباز زد، می‌توان از لحاظ قانونی این مسئله را پیگیری کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала