گزارش و تحلیل

کنوانسیون خزر در ایران کجاست؟

کنوانسیون
کنوانسیون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2022
اشتراک
اختصاصی
موضوع کنوانسیون خزر به صورت مرتب در کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مطرح می شود نمایندگان سوالات دیگری نیز داشتند که آنها نیز پاسخ داده شد و قرار شد تا جلسه دیگری برگزار شود تا ابهامات دیگر نیز مرتفع شود در صورتی که کمیسیون کشاورزی تایید کند طرح برای صحن آماده خواهد شد.
پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای کاسپین در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با ۱۲ اوت ۲۰۱۸ میلادی در شهر آق تاو برگزار گردید. در پایان این نشست متن کامل عهدنامهٔ رژیم حقوقی دریای کاسپین به امضای پنج کشور ساحلی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه رسید.
وزیر امور خارجهٔ ایران در اعلامیهٔ تفسیری که بلافاصله پس از امضای این کنوانسیون برای سایر کشورهای این نشست فرستاده قید کرده که در این کنوانسیون محدودهٔ بستر و زیربستر تعیین نشده و این کار باید با توافق کشورها انجام شود.
بنابراین در قرارداد هیچ بحثی در زمینه مالکیت خزر انجام نشده و بحث های محیط زیستی، بهره برداری های نفتی و گازی، لوله گذاری های زیر دریا و پایش های زیست محیطی در این کنوانسیون به شدت پر رنگ است.
آقای دکتر امید صدیقی سوادکوهی سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و مدیر اسبق اداره کل دفتر زیست بوم های دریایی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
کارهای کنوانسیون خزر در حال انجام است، این کنوانسیونشامل چهار پروتکل است که سه مورد از پروتکل های آن تا جایی که من در جریان هستم نهایی شده و یکی از آنها در مراحل تصویب در مجلس است.
بحث اصلی ما دبیرخانه است دبیرخانه موقت کنوانسیون خزر همچنان در ژنو قرار دارد که در تلاش هستیم تا این دبیرخانه موقت به داخل منطقه خزر منتقل شود، مسائل بین کشورها وجود دارد و نظرات مختلفی نیز داده می شود یک نظر این است که محل دبیرخانه به صورت گردشی بر اساس حروف الفبا قرار بگیرد که اولین کشور آذربایجان و سپس ایران است اما قزاقستان نظر دیگری دارد و معتقد است دبیرخانه کاملا توسط خود منطقه اداره شود و سازمان‌ های بین‌المللی از این موضوع کنار بروند این مسئله اصلی ما است و پروتکل ها نیز در حال پیگیری هستند.
پروتکل جدیدی نیز تحت عنوان پروتکل پایش در حال آماده سازی است تا به پروتکل های قبلی اضافه شود یکی از پروتکل هایی که در مجلس مطرح شده بحث ارزیابی اثرات فرامرزی دریای خزر است که انشالله در مجلس نهایی می شود و ما نیز به آن ملحق می شویم.
سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
موضوع کنوانسیون خزر به صورت مرتب در کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مطرح می شود نمایندگان سوالات دیگری نیز داشتند که آنها نیز پاسخ داده شد و قرار شد تا جلسه دیگری برگزار شود تا ابهامات دیگر نیز مرتفع شود در صورتی که کمیسیون کشاورزی تایید کند طرح برای صحن آماده خواهد شد.
وی افزود:
یکی از بحث هایی که در مجلس مکرر مطرح می‌شود رژیم حقوقی خزر است که نظر نمایندگان این بود که پیش از تایید پروتکل های کنوانسیون خزر، رژیم حقوقی نیز باید تعیین تکلیف شود.
من بر این باورم که تا یک الی دو ماه دیگر این موضوعات نیز نهایی می‌شود و مجلس پروتکل ها را تصویب می کند، پروتکل دیگر نیز که به پایش یکپارچه مربوط می شود در حال آماده سازی است تا در کل منطقه خزر پایش به صورت یکپارچه انجام شود این نکته بسیار حائز اهمیت است که هر پنج کشور حاشیه خزر با یک روش و با یک متدولوژی پایش در خزر و محیط زیست دریاچه را انجام دهند اکنون هر کشوری با روش خود پایش میکند و یکپارچگی می تواند پایش را بشدت اثربخش تر کند
آقای دکتر امید صدیقی سوادکوهیضمن تاکید بر اهمیت پایش یکپارچه در محیط زیست دریای خزر اظهار داشت:
یکی از نکات حائز اهمیت در بحث آلودگی ها موضوع پایش است مادر پایش خزر نیازمند یک روش استاندارد و یکپارچه هستیم، نکته بعدی مقابله با آلودگی های دریایی است که در بحث آلودگی های نفتی عمدتاً کشورهای دیگر در حال بهره برداری هستند.
خوشبختانه یکی از پروتکل ها به نام مقابله با آلودگی های نفتی تحت مسئولیت سازمان بنادر و دریا نوردی است، که بشدت در این زمینه خوب فعالیت کردند و مراکز مقابله خوبی برای مقابله با آلودگی های نفتی آماده کردند مادر ایران در زمینه مقابله با آلودگی های نفتی بسیار جلو هستیم و امیدواریم کشورهای دیگر نیز به همین صورت فعالانه در این زمینه عمل کنند.
وی تاکید کرد:
در زمینه پایشچه در زمینه جمع آوری و مقابله با آلودگی ها به ویژه آلودگی های نفتی و چه در بحث سایر آلودگی هایی که اکنون به دریای خزر تحمیل می‌شود نیز پروتکل دیگری در نظر گرفته شده تحت عنوان پروتکل مقابله با آلودگی های ناشی از خشکی که وارد دریا میشود، امیدوارم این پروتکل نیز عملیاتی شود و کشورها تمامی مفاد این پروتکل‌ها را رعایت کنند.
سرپرست دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران و مدیر اسبق اداره کل دفتر زیست بوم های دریایی در ادامه تصریح کرد:
ما در سازمان حفاظت از محیط زیست استاندارد ها و محدودیت های ورود آلودگی ها به دریا را تصویب کردیم و مصوبه ابلاغ شده، این استانداردها باید رعایت شود و در ایران این موضوع آغاز شده و اگر کشورهای دیگر نیز همین حرکت را انجام دهند یک قدم بزرگ در راستای کاهش آلودگی های ناشی از خشکی در دریای خزر برداشته می شود.
یکی از بحث های مهم فاضلاب ها است خوشبختانه در ایران تصفیه به خوبی انجام می‌شود و تصویب شده تا تصفیه خانه های بیشتری جهت تصفیه فاضلاب تخلیه شده به دریا احداث شود.
دریای خزر طی چند دهه اخیر حجم آلودگی بسیار بالایی را متحمل شده و فشار زیادی به سیستم خزر وارد شده، تمام کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند تا در بستر کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر این دریاچه را نجات دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала