یلدا ثبت جهانی شد + عکس + ویدئو

© Photo / Pixabayانار
انار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2022
اشتراک
شب "یلدا" که با همکاری ایران و افغانستان به عنوان پرونده چند ملیتی تهیه شده بود، در کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی و ثبت شد.
به گزارش اسپوتنیک، مراسم آئینی شب یلدا به عنوان یکی از مهمترین رسوم دیرینه در ایران می‌باشد که به‌ عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌ فرهنگی ناملموس ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس یونسکو در پرونده ای مشترک میان ایران و افغانستان ثبت جهانی شد.
پیشنهاد تهیه پرونده نامزدی چند ملیتی "یلدا / چلا" در اجلاس پایانی ۵ روزه کشورهای منطقه نوروز که در تاریخ ۲ تا ۶ مارس ۲۰۱۵ برگزار شد، به شرکت کنندگان در نشست ارائه شد. پس از آن این پرونده برای الصاق کشورهای دیگر به آن، در سایت یونسکو بارگزاری شد اما کشوری به آن ملحق نشد. تا اینکه در سال ۲۰۲۱ برخی تعاملات فرهنگی بین کارشناسان فرهنگی افغانستان و ایران صورت گرفت. در نهایت این عنصر در سال ۲۰۲۱ در فهرست ملی افغانستان به ثبت رسید و سپس تصمیم گرفته شد که پرونده نامزدی به عنوان یک پرونده چند ملیتی به دبیرخانه یونسکو ارسال شود تا در فهرست جهانی قرار گیرد.
چهار میراثِ ناملموس ایران جهانی شدند: "یلدا"، "هنر ساختن و نواختن عود"، "ترکمن‌ دوزی" و "پرورش کرم ابریشم" تا کنون به‌ شکل مشترک بین ایران و دیگر کشورها، به ثبت جهانی رسیده‌اند. وضعیت بررسی پرونده‌های "جشن مهرگان" و "ساختن و نواختن رباب" در اجلاس یونسکو هنوز مشخص نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала