گزارش و تحلیل

ناتو یک سازمان جنگ طلب است و تمایلی به برقراری صلح در اوکراین ندارد

© AFP 2023 / Paul J. Richardsنحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد
نحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2022
اشتراک
متأسفانه هدف سازمان بزرگی مانند ناتو برقراری صلح بین اوکراین و فدراسیون روسیه نیست و اظهارات ینس استولتنبرگ تنها حکایت از تمایل ناتو برای ادامه مناقشات و سازماندهی درگیری ها در سراسر جهان دارد.
وزرای امور خارجه کشورهای ناتو در دیداری دو روزه در بخارست گرد هم آمدند تا در مورد انواع و میزان کمک های آتی به اوکراین در دفع تجاوز روسیه گفت و گو کنند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در افتتاحیه این نشست هشدار داد که ناتو آماده است تا از هر وجب از خاک خود در برابر تهاجم دفاع کند. وی تاکید کرد که ناتو در این درگیری دخالتی ندارد، اما اعضای آن از اوکراین حمایت بی سابقه ای می کنند تا بتواند از خود در برابر روسیه دفاع کند.
ما نمی توانیم اجازه دهیم پوتین پیروز شود، در غیر این صورت، این چراغ سبزی خواهد بود برای سایر رهبران مستبد که به آنها نشان دهد تا می توانند از طریق نیروی نظامی به اهداف خود برسند. این دنیای ما را برای همه ما خطرناک تر خواهد کرد. استولتنبرگ گفت، بنابراین، حمایت از اوکراین در راستای منافع امنیتی مشترک ماست.
احتمال درگیری نظامی ناتو با روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2022
چند کشور ناتو ذخایر تسلیحاتی را برای اوکراین تمام کرده اند؟
روح الله مدبر، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: متأسفانه هدف سازمان بزرگی مانند ناتو برقراری صلح بین اوکراین و فدراسیون روسیه نیست و اظهارات ینس استولتنبرگ تنها حکایت از تمایل ناتو برای ادامه مناقشات و سازماندهی درگیری ها در سراسر جهان دارد.
روح الله مدبر بیان کرد: "محتوای سخنان مقامات ارشد ناتو و در حال حاضر دبیر کل ناتو نشان دهنده آن است که ناتو یک سازمان جنگ طلب است و به هیچ وجه تمایل ندارد مسیر را از طریق دیپلماسی به نتیجه برساند. آنچه که دبیر کل ناتو در زمینه دفاع از تهاجم مطرح کرده، دروغ است.
روسیه عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را در واکنش به اقدامات جنگ طلبانه ناتو و اقداماتی که در طی هشت ساله گذشته پس از سرنگونی غیرقانونی یانوکوویچ در اوکراین انجام دادند، آغاز کرد. ناتو زیرساخت های نظامی در اوکراین آماده کرده بود و در طی هشت سال حملات متعدد به مناطق روس تبار، هزاران نفر از روس تباران را قتل عام کرد. روسیه وارد عملیات ویژه نظامی پیش دستانه شد."
یادآوری کنم که سران ناتو در سال 2005 به صورت محرمانه با توافق یووشچنکو، رییس جمهور وقت اوکراین تولید آزمایشگاه های سلاح های میکروبی را در اوکراین ایجاد کردند و ما نگران هستیم که اوکراینی ها از سیاست بمب کثیف و استفاده از سلاح هسته ای کنترل شده استفاده کنند.
یک سال پیش از این که عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین شروع شود، وزارت امور خارجه روسیه پیام های متعددی در جلسات مختلف به رهبران اروپایی و ناتو دادند. و حتی در جلسه ای که بین آقای پوتین و بایدن صورت گرفت رییس جمهور روسیه خواستاراز بین بردن تنش ها شد. اما ما شاهد تحریک نیروهای ناتو و عوامل آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی و آلمانی در منطقه بودیم و ریشه این درگیری ها خود آنها هستند. امروز هم بخشی از مردم تمایل دارند به صلح دست یابند و در این زمینه چهار دوره مذاکرات هم صورت گرفته است ولی سران ناتو اجازه صلح را نمی دهند و گمان می کنند که در این نبرد باید از طریق نظامی به یک راه حلی برسند. قطعا این روش خسارتش را نه تنها مردم اوکراین بلکه مردم اروپا هم می بینند. امروز ما بحران های شدیدی در حوزه اقتصادی، هویتی داریم. راه پیمایی های سنگینی که در اروپا برگزار می شود همه حاصل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است که به یک سازمان جنگ طلب و برهم زننده صلح در نظام بین اللملی تبدیل شده است.
اسپوتنیک: اگر به نظر شما سازمان ناتو پیشنهاد مذاکرات صلح را می داد این قضیه در اوکراین سریع تر تمام می شد یا خیر؟ آیا فکر می کنید پایان جنگ به نفع ناتو نباشد؟
روح الله مدبر: قطعا ناتو هرگز پیش قدم برای صلح و حذف درگیری در اوکراین نخواهد شد. طرف روسی قبل از شروع عملیات ویژه نظامی ودر حینش راه گفتگو را باز گذاشته بود. در حال حاضر نه تنها انواع سلاح های پیشرفته و انواع تجهیرات را آمریکا و کشورهای عضو ناتو به اوکراین تحویل می دهند بلکه انواع نیروهای آموزش دیده از مستشاران نظامی، افسران سابق این کشورها که هم از اعضای ناتو هستند را به اوکراین می فرستند. این نکته جالبی است که در کنارتروریست های گروه داعش مستقیما از آمریکا و کانادا وفرانسه و آلمان وارد این نبرد و درگیری شدند. همین داعشی هایی که در فرانسه بحران به وجود آوردند الان متحد ناتو شدند و در جنگ با روسیه قرار دارند. در کنار آنها لهستان مشغول شیطنت است و لهستانی ها حضور ویژه دارند.
باید خاطر نشان کرد که امروز، روسیه در برابر این جبهه غربی به تنهایی ایستاده است و می جنگد. این حمایتی که ناتو از اوکراین می کند به این معناست که آنها اهل صلح و گفتگو و به نتیجه رسیدن نیستند و تصور می کنند که با ادامه جنگ می توانند به دستاوردی برسند که بی شک این دستاورد به ضرر ملت اوکراین است اما منافع ناتو در ادامه درگیری است.

یک منفعت دیگری که ناتو دارد این است که آنها سرمایه اوکراین را غارت می کنند. ما شاهد آن هستیم که تمام غلات موجود در سیلوهای اوکراین راهی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی می شود و این غلات را به مردم محروم آفریقا که قرار بود این غلات برایشان ارسال شود نمی دهند. غلات اواکراین را غارت می کنند. دوم این که برخی از ذخایر طلای اوکراین هم ناپدید شده است. منابع معدنی اوکراین را هم غارت می کنند. سوم این که به بهانه دادن این تسلیحات، هر چه که متعلق به اوکراین بوده است را تصرف می کنند و اوکراین تبدیل شده به سرزمین غارت زده ای توسط ناتو. و این منافع برای ناتو است که منابع غذای اوکراینی ها را را به رایگان از آنها می گیرند و ادعا دارند که باید به جنگ ادامه بدهیم.

در ابتدای بحران اوکراین وقتی که جانسون نخست وزیربریتانیا بود، در کی یف این سخن را بیان کرد: شما اوکراینی ها باید تا آخرین نفر و تا آخرین قطره خون کشته شوید. مشخص است که غربی ها و آمریکایی ها مایلند مردم اوکراین کشته شوند و اجازه نمی دهند که صلح صورت بگیرد و این تعبیر آقای پوتین که می گوید: غرب ، اوکراینی ها را گوشت دم توپ کرده است، تعبیر درستی است. روزی نیست که سیاستمداران روسی اعلام آمادگی برای مذاکرات صلح را بیان نکنند. اما غربی ها به خاطر سیاست های منفعانه طلب خود حاضرند اوکراین را نابود کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала