تصمیم "بی سابقه" ژاپن علیه آمریکا

© AP Photo / Eugene Hoshikoتصمیم "بی سابقه" ژاپن علیه آمریکا
تصمیم بی سابقه ژاپن علیه آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2022
اشتراک
نشریه شوکان گندای می نویسد ژاپن به دلیل عدم تمایل شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین" به ارائه فناوری های پیشرفته به توکیو تصمیم "بی سابقه" ای را برای کنار گذاشتن طرح توسعه مشترک یک جت جنگنده جدید با ایالات متحده گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، این روزنامه خاطرنشان می کند که وزارت دفاع ژاپن انگلیس و ایتالیا را به عنوان شرکای این پروژه انتخاب کرده و حالا با توجه به این واقعیت که جنگنده های ژاپنی همیشه یا در ایالات متحده تولید می شدند یا به طور مشترک با آنها توسعه می یافتند، "وضعیت بسیار غیرعادی ایجاد شده است."
از جمله هواپیماهای جنگنده F-2 در نیروی هوایی ژاپن که در دهه 1980 طراحی شده بودند، در ابتدا قرار بود به تنهایی ساخته شوند، اما به دلیل فشارهای دولت آمریکا، تصمیم گرفته شد تا آن ها را بر اساس هواپیمای F-16 همراه با ایالات متحده توسعه دهند.
به گفته شوکان گندای، یک منبع در وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد شرکت آمریکایی لاکهید مارتین نمی‌خواست فناوری‌های پیشرفته را برای ساخت یک جنگنده جدید ژاپنی به اشتراک بگذارد. در همان زمان، شرکت انگلیسی BAE Systems، برعکس، وعده "شفافیت کامل" را داد، در نتیجه، تصمیم به همکاری با لندن و کنار گذاشتن واشنگتن قبل از پایان سال گرفته شد.
نقشه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2022
گلوبال تایمز: آمریکا رهبری در اروپا و آسیا را به آلمان و ژاپن واگذار خواهد کرد
در مقاله منتشره آمده است: "با سنجیدن نگرش سرد ایالات متحده و رویکرد خیرخواهانه بریتانیا، وزارت دفاع ژاپن به سمت مشارکت با بریتانیا و ایتالیا متمایل شد. این نشریه اشاره می‌کند که در نتیجه، "چالش‌های جدیدی" در انتظار توکیو است که اکنون در رابطه با همکاری با بریتانیا است و چشم‌انداز این پروژه فعلاً مبهم است.
به گفته شوکان گندایی، این به این دلیل است که لندن، "معروف به داشتن دیپلماسی سه گانه"، بر تناسب طرح های 60/40 یا 50/50 اصرار دارد که با صرفه نیست و بنابراین ژاپن در رابطه با شریک جدید "باید مراقب باشد" که "در تلاش است تا از منافع خودخواهانه خود را به پیش ببرد".
در ماه مه سال جاری، شبکه تلویزیونی NHK گزارش داد که ممکن است توکیو و لندن تا پایان سال به توافقی برای همکاری در ساخت جنگنده نسل جدید برای جایگزینی هواپیمای F-2 دست یابند. در دسامبر 2019، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، ژاپن را برای انتخاب یک شرکت دفاعی آمریکایی برای ساخت مشترک یک جنگنده جدید تحت فشار قرار داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала