وزارت خارجه روسیه: هیچ مدرکی مبنی بر تمایل ایران به تولید سلاح هسته ای وجود ندارد

© Sputnik / Nataliya Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2022
اشتراک
معاون وزارت امور خارجه روسیه معتقد است بسیاری از کشورهای دیگر جهان به واسطه چرخه سوختی که دارند بیشتر از ایران نزدیک به تولید سلاح هسته ای می باشند
به گزارش اسپوتنیک، "ولادیمیر یرماکوف"، مدیر بخش کنترل و منع اشاعه تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه گفت: "هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تهران قصد دارد با بازنگری در مشارکت خود در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای، به تولید سلاح اتمی بپردازد، وجود ندارد".
یرماکوف افزود:" ایران یکی از طرف های وظیفه شناس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای بوده و باقی می ماند. انعقاد برجام در سال 2015 کمک کرد تا در نهایت و به طور غیرقابل برگشتی تمامی سوالاتی که آژانس در آن زمان از تهران داشت، برطرف شود. پس از آن، برای چندین سال، ایران همچنان در بین اعضای آژانس حسابرسی شده ترین کشور باقی ماند و هیچ انحرافی از تعهدات آن شناسایی نشد".
وی تاکید کرد: "هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قصد تهران برای تجدید نظر در مشارکت خود در NPT و توسعه سلاح هسته ای دارد."
به گفته یرماکوف، حدس‌ها در این زمینه توسط کشورهایی مطرح می‌شود که "یا مالک سلاح هسته ای هستند یا یک کشور غیرهسته ای در دید NPT هستند و با میل خود سلاح های هسته ای خارجی را در خاک خود مستقر می کنند و یا در ماموریت های هسته ای مشترک شرکت می کنند"، و در تلاش برای اثبات این موضوع به تمام جهان هستند که از نقطه نظر معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای، این امری طبیعی است، اگرچه در واقع این نقض مستقیم تعهدات معاهده است.
یرماکوف در پایان گفت:" همکاران غربی دوست دارند در مورد به اصطلاح "پتانسیل پیشرفت" جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند، اما آژانس هرگز از چنین معیاری برای ارزیابی تهدیدات گسترده استفاده نکرده است، زیرا بسیاری از کشورهای دیگر با چرخه سوخت هسته ای توسعه یافته از جمله اروپا، بسیار نزدیک‌تر از ایران به تولید بمب هسته‌ای هستند".
معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که از سال 1970 لازم‌الاجرا شد) ثبت کرد که تنها پنج کشور (اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و چین) سلاح‌های هسته‌ای دارند و ظهور قدرت‌های هسته‌ای جدید را ممنوع کرد. قدرت های "پنج هسته ای" متعهد شدند که سلاح های هسته ای را به کشورهای دیگر منتقل نکند و در تولید آنها نیز کمکی نکند و همچنین سایر طرف های توافق – سلاح های هسته ای را نپذیرفته و در جهت تولید آم نیز اقدامی نکنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала