جزئیات تفاهمات بغداد و اربیل در مورد استقرار نیرو در مرز با ایران

السودانی و بارزانی
السودانی و بارزانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2022
اشتراک
جزئیاتی از تفاهم بغداد و اربیل برای استقرار نیروهای نظامی در مرز ایران و عراق برای جلوگیری از عملیات زمینی ایران علیه نیروهای موجود در اقلیم کردستان عراق منتشر شد
به گزارش اسپوتنیک، امروز دوشنبه، یکی از اعضای برجسته پارلمان عراق در صحبت با پایگاه خبری "العربی الجدید" جزییاتی از تفاهمات نهایی بین بغداد و اربیل را برای جلوگیری از عملیات نظامی نیروهای ایرانی علیه نیروهای اقلیم کردستان عراق تشریح کرد.
این در حالی است که قرار است محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، فردا سه شنبه در رأس یک هیئت عالیرتبه وزارتی و امنیتی به تهران سفر کند تا درباره چندین پرونده از جمله حملات هوایی ایران در عراق گفتگو کند.
این نماینده پارلمان عراق گفت: "مفاد توافق حاصل شده بین السودانی و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان شامل تشکیل واحدهای مشترک از ارتش، مرزبانی و نیروهای پیشمرگه و آغاز هر چه سریعتر عملیات استقرار آنها در مرزهای ایران با ایجاد ده ها نقطه کنترل مرزی، می باشد".
این نماینده مجلس که خواست نامش فاش نشود، افزود که این توافق همچنین شامل توقف هرگونه حمایت دولتی یا حزبی کرد در منطقه از گروه‌های احزاب مخالف ایرانی، بستن مقرهای سیاسی در سلیمانیه و اربیل، انجام بازرسی از کمپ‌های آوارگان کرد ایرانی و نظارت مسنقیم بر مدیریت اردوگاه منحصرا توسط سازمان ملل متحد است.
وی تاکید کرد که السودانی در سفر فردا سه‌شنبه، محتوای توافق را به ایرانی‌ها ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد بغداد امیدوار است با این اقدامات، دخالت ایران در شهرهای مرزی عراق را از بین ببرد.
همچنین کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: "ما نیز این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق مستقر کند و امیدواریم این اتفاق بر مبنای تعهدات و مسئولیت دولت عراق و توافقات صورت گرفته بین دو کشور برای تامین امنیت مرزهای مشترک انجام شود. ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و آماده هستیم که در صورت نیاز به دولت عراق در این زمینه کمک و مساعدت‌های فنی و تکنیکی لازم را ارائه کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала