گزارش و تحلیل

هنوز ملت های منطقه اسرائیل را قبول ندارند

© Photo / Twitter / Pražský hrad - Kancelář prezidenta republikyهنوز ملت های منطقه اسرائیل را قبول ندارند
هنوز ملت های منطقه اسرائیل را قبول ندارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2022
اشتراک
علیرغم همه تلاش ها برای عادی سازی روابط فیما بین اسرائیل و اعراب اما جام جهانی قطر نشان داد هنوز ملت های عرب منطقه هنوز اسرائیل را قبول ندارند وحاضر نیستند با اسرائیلی ها حتی صحبت کنند.
با توجه به قوانین و مقررات بین المللی قطر ملزم به اجازه ورود اسرائیلی ها به خاک خود جهت تماشای بازی های فوتبال می باشد، همچنین این کشور ملزم است که اجازه حضور به تیم های رسانه ای ورزشی را نیز بدهد.
اینجا بد نیست به این نکته اشاره کنم که طبق همان مقررات فیفا و مجامع بین المللی قطر ملزم نیست به اشخاصی که برای اهداف غیر ورزشی و غیر از دیدن بازی های فوتبال جام جهانی می خواهند به قطر سفر کنند ویزا بدهد و مجاز می باشند افرادی را که در صدد به انحراف کشاندن سمت و سوی ورزشی بازی ها هستند را بازداشت و اخراج کند.
اما به هر حال مشاهده می کنیم برخی علیرغم این مقررات به دنبال آن هستند که از فرصت حضور در فضای جام جهانی برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند.
از جمله این گروه ها اسرائیلی ها هستند که رسانه هایشان تلاش دارند برای اینکه روابط خود را با کشورهای منطقه عادی جلوه دهند چند تماشاچی عرب را پیدا کنند که حاضر باشند با رسانه های آنها گفتگو کنند و درباره اسرائیل حرف مثبت بزنند.
اینها باور نمی کردند که علیرغم همه تلاش های چند سال گذشته جهت عادی سازی روابط با اسرائیل هنوز ملت های منطقه اسرائیل را قبول نداشته باشند و حتی تماشاچی های عرب حاضر نباشند با رسانه های اسرائیلی و یا خبرنگاران آنها صحبت کنند.
حتی در مواردی مشاهده می شود که وقتی که اینها می فهمند خبرنگار اسرائیلی است او را طرد می کنند.
لاپید: اسرائیل با همکاری آمریکا توانست از احیای برجام جلوگیری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2022
لاپید: اسرائیل با همکاری آمریکا توانست از احیای برجام جلوگیری کند
البته باید به این نکته توجه داشت که مصر و اردن حدود چهار دهه است با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده اند و به عادی سازی دیپلماتیک روابط پرداخته اند اما هنوز که هنوز است یک اسرائیلی نمی تواند به راحتی در خیابان های قاهره و یا عمان تردد کند و مطمئن باشد سالم به هتل بر می گردد.
ممکن است برخی رهبران بنا به برخی اقتضاءات کاری را انجام دهند ولی مهم این است که آیا ملت ها این کار را می پذیرند یا نه.
امروزه می بینیم مثلا در خلیج فارس امارات و بحرین با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند و حتی نتانیاهو به عمان سفر کرده ولی حتی یک نفر از شهروندان این کشورها حاضر نیست موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
در باره شهروندان کشورهای دیگر منطقه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و کویت و قطر که ماجرا بسیار روشن تر است.
همه شهروندان منطقه باور دارند که اسرائیل تافته جدا بافته ای است و موجودیت آن برای حمایت از موجودیت مردم یهود نیست بلکه هدف این است که کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه یک پایگاه ثابت داشته باشند تا بتوانند بر این منطقه که تامین کننده انرژی جهان است سیطره داشته باشند.
به هر حال یک یا ده یا حتی صد ناو هواپیما بر و جنگی هم به منطقه بفرستند هیچوقت مثل این نمی ماند که یک پایگاه ثابت روی زمین داشته باشند.
می توان گفت اینها حتی مردم یهودی را هم گول زده اند و از شرایط و رنج اینها در طول تاریخ سوء استفاده کرده اند.
به هر حال تصور اینکه می توان روزی را دید که همه کشورهای منطقه موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند و اسرائیلی ها هیچ مشکلی با دیگران در منطقه نداشته باشند تصوری ساده لوحانه بیش نیست، حتی اگر همه کشورهای منطقه با اسرائیل رابطه برقرار کنند باز هم مردمان منطقه هستند که باید موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسند و این مساله امکان پذیر به نظر نمی آید.
تنها راهی که برای پذیرش حضور یهودی ها در این منطقه وجود دارد همان راهی است که آیت الله خامنه ای بیش از بیست سال است مطرح کرده و آن انجام یک رفراندوم در سرزمین های اشغالی فلسطین است و طبق این رفراندوم مردم این سرزمین تشخیص دهند چه می خواهند، اسرائیل می خواهند یا فلسطین یا دو کشور، بعد از آن ممکن است بتوان تصور کرد که یهودی ها با آرامش می توانند در این منطقه زندگی کنند.
فراموش نکنید به صورت تاریخی هم یهودی ها در این منطقه بدون هیچ مشکلی زندگی می کردند و این منطقه برای آنها همیشه جای امنی به حساب می آمد، بیشتری بد رفتاری با یهودی ها معمولا در اروپا انجام می شده و آخرین کسانی که می توانند ادعای حمایت از یهودی ها را بکنند همان اروپایی ها و کلا غربی ها هستند چرا که هر بد بختی ای سر یهودی ها آمده در کشورهای آنها آمده.
همچنین باید توجه داشت که ایدئولوژی صهیونیستی ایدئولوژی تفکر همه یهودی ها نیست و امروزه مردم این منطقه با این ایدئولوژی مخالف هستند نه با اینکه مردمان یهودی بخواهد در این منطقه زندگی داشته باشند.
نمونه بارز پذیرش یهودی ها در منطقه را هم می توان در ایران مشاهده کرد، جایی که یهودی ها برای قرن های متمادی بدون هیچ مشکلی زندگی کرده اند و در حال حاضر زندگی می کنند و هیچ کس کاری به کار آنها ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала