جنگنده نسل پنجم ترکیه: تاریخچه پروژه و مشخصات

جنگنده ترکیه از نسل پنجم TF-X - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2022
اشتراک
مشخصات جنگنده نسل پنجم ترکیه و تاریخ شروع پروژه اعلام شد.
به گزارش اسپوتنیک، اسماعیل دمیر، رئیس اداره صنایع دفاعی ترکیه روز چهارشنبه از آغاز کار مونتاژ نمونه اولیه جنگنده نسل پنجم ملی TF-X (Turkish Fighter-Experimental) خبر داد. هواپیمای جنگی ملی، اولین سری از خط تولید در کارگاه مونتاژ نهایی منتشر شد.
دمیر در توییتر نوشت: نصب بدنه و بال‌های نمونه اولیه هواپیما که قرار است در 18 مارس 2023 از آشیانه خارج شود، آغاز شده است.
همانطور که پیش بینی می شد، جنگنده ملی ترکیه اولین پرواز خود را در سال 2026 انجام می دهد و پس از سال 2030 می تواند جایگزین هواپیمای F-16 شود.
حدود 1.3 میلیارد دلار از بودجه دولتی برای توسعه پروژه جنگنده اختصاص یافته است.
شروع پروژه
توافقنامه اجرای پروژه ایجاد جنگنده ملی توسط شرکت ملی هوافضای TUSAS و وزارت صنایع دفاع ترکیه در 5 آگوست 2016 به امضا رسید.
شرکت دفاعی بریتانیایی BAE Systems به عنوان شریک TUSAS در این پروژه عمل کرد، قرارداد پشتیبانی فناوری مربوطه در 25 آگوست 2017 امضا و لازم‌الاجرا شد.
مشخصات فنی
نسل پنجم جنگنده ترکیه ای MMU دارای دید کم رادار و فروسرخ، آگاهی موقعیتی بالا، سیستم های تسلیحاتی با دقت بالا و تبادل اطلاعات بین سنسورها و سیستم کنترل آتش خواهد بود.
طول بالها - 14 متر، طول در فاصله - 21 متر، ارتفاع - 6 متر.
توانایی تعامل با هواپیماهای دیگر، از جمله جنگنده های نسل پنجم و هواپیماهای بدون سرنشین، در نظر گرفته شده است که توسعه ترکیه را برای عملیات مشترک مدرن مناسب کند.
در آینده، این هواپیما به دو موتور توربوجت تولید داخلی مجهز خواهد شد که در حال حاضر در دست توسعه هستند. در مرحله فعلی، جنرال الکتریک F110 که در هواپیماهای F-16 استفاده می شود، به عنوان موتور جنگنده ترکیه انتخاب شده است. ترکیه اولین موتورها را در سال 2022 دریافت کرد که 6 مورد از آنها بر روی سه نمونه اولیه MMU نصب خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала