Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

چه کشورهایی سناریوی حمله نظامی به ایران را بررسی می کنند؟

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر پیدا شدن خلبانان هواپیما های نظامی سقوط کرده در روسیه
پیدا شدن خلبانان هواپیما های نظامی سقوط کرده در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
اسراییل و آمریکا امکان اجرای رزمایش مشترک با هدف شبیه سازی حمله به جمهوری اسلامی را بررسی می کنند
به گزارش اسپوتنیک، شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با استناد به منابع آگاهی اعلام کرد که اسراییل و آمریکا امکان اجرای رزمایش مشترک با هدف شبیه سازی حمله به جمهوری اسلامی ایران و نیروهای تحت کنترل آن در منطقه را مورد بررسی قرار می دهند.
اسراییل و آمریکا قصد دارند هفته های آینده رزمایش هوایی مشترکی را با هدف شبیه ‌سازی سناریوهای حمله احتمالی علیه جمهوری اسلامی و متحدان مورد حمایت آن در منطقه خاورمیانه برگزار کنند.
امکان برگزاری این رزمایش توسط مارک میلی، رئیس کمیته روسای ستاد نیروهای مسلح آمریکا و آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل که روز شنبه به منظور دیدار پنج روزه به آمریکا سفر کرده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آویو کوخاوی به نقل از فاکس نیوزبیان کرد:” ما در برهه حساسی قرار داریم که در آن ملزم به تسریع در اجرای طرح های عملیاتی و افزایش همکاری برای مقابله با ایران و نیروهای تحت کنترل آن در منطقه می باشیم”.
پیشتر رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل آدریان واتسون، رئیس سرویس مطبوعاتی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه با کوخاوی "تهدیدات ناشی از ایران" و همچنین حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل را مورد بحث قرار داد.
در طی سال های اخیر جمهوری اسلامی ایران به کرات از سوی کشورهای منطقه و همچنین کشورهای غربی تهدید به حملات نظامی شده است. در این گزارش به تهدید ها ی اخیر حملات نظامی بر علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره ای داریم.
تهدید حمله نظامی به ایران از سوی اوکراین
مشاوررییس جمهوری اوکراین در اظهاراتی خصمانه در آبان ماه امسال خواستار بمباران تاسیسات زیربنایی و مراکز تولید و ساخت موشک و پهپاد در داخل خاک ایران شد.
میخائیلو پودولیاک مشاور ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در مصاحبه ای با ادعای ارسال موشک ها و پهپادهای ایرانی به روسیه به یک خبرگزاری اوکراینی در 5 نوامبر2022 گفت:” که واکنش غرب به ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نباید محدود به تحریم یا حتی یک تحریم تجاری کامل باشد و افزود: به نظر من می توان حملات خاصی را به مراکز تولید پهپاد، موشک‌های بالستیک و غیره ایران انجام داد.”
دولت ایران ادعاها درباره ارسال پهپادهای خود به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و اخیرا وزیر خارجه ایران اظهار داشته که ایران به دلیل همکاری های نظامی با روسیه مدت ها پیش از جنگ اوکراین پهپادهایی در اختیار مسکو قرار داده است.
با این حال دولت اوکراین که خود از بیش از 40 کشور غربی جنگ افزارهای پیشرفته و مجانی دریافت می کند، مدعی است که ایران به خاطر فروش جنگ افزار به روسیه باید مورد مجازات بین المللی قرار گیرد.
زلنسکی
زلنسکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
زلنسکی
زلنسکی حتی ادعای تایید نشده ارسال موشک های ایرانی به روسیه را مطرح کرده و مدعی شد:" مطمئنا هرکسی که به روسیه در طولانی شدن این جنگ کمک می‌کند، باید مسئولیت عواقب این جنگ را نیز به عهده بگیرد... ما می دانیم که روسیه با "موشک‌های ایرانی" برای "حمله‌های گسترده‌تر به زیرساخت‌های ما" آماده می‌شود. ”
تهدید حمله نظامی به ایران از سوی آذربایجان
الهام علی‌اف پس از برگزاری رزمایش "اقتدار 1401" توسط نیروهای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در حاشیه رود ارس و در نزدیکی مرز آذربایجان، به طور ضمنی ایران و ارمنستان را به جنگ تهدید کرد.
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان،در آبان ماه امسال با اظهار عباراتی تحریک برانگیز، به طور ضمنی ایران و ارمنستان را به جنگ تهدید کرد.
© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان
وی که در مراسمی به مناسبت سالروز پیروزی در شوشی در جمع نظامیان این کشور حضور پیدا کرده بود، طی سخنرانی خود اظهار داشت: "ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و بدان ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید این را درک کند که این اصرار برخی از حامیان ارمنستان نیست که ما را در چارچوب صلح فعلی نگه می‌دارد، بلکه این سیاست خود ماست. ما از کسی نمی ترسیم. اگر از کسی می ترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره‌باغ را شروع نمی‌کردیم".
الهام علی اف در ادامه این سخنان پرمناقشه خود به جمهوری اسلامی اشاره دارد، گفت: "آن‌ها (ارمنی‌ها) باید این را درک کنند تا قربانی محافلی نشوند که در خارج از کشور نشسته‌اند و می‌خواهند برای بار دوم با این منطقه به عنوان یک زمین بازی رفتار کنند. حرف اصلی را ما در این‌جا می‌زنیم. ما این‌جا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حرفه‌ای‌گری و فداکاری نشان داده است. اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب در پیش بگیرد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را رعایت کند. باید در مذاکرات صلح با آذربایجان صادقانه عمل کند. نباید زمان را تصنعی به تأخیر انداخت، نباید منتظر معجزه بود که یکی بیاید و به جای او بجنگد. هیچ کس به جای آن‌ها نمی‌آید و نمی‌جنگد، اما اگر کسی هم بیاید و بجنگد، ارتش آذربایجان با آن‌ها مقابله خواهد کرد".
در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.
تهدید حملات مکرر به ایران از سوی اسراییل
چند سالی است که تهدیدات لفظی مقامات سیاسی و نظامی اسراییل علیه ایران افزایش داشته است. این تهدیدات شامل سخنرانی های ضد ایرانی مقامات اسرائیلی در نشست ها و دیدار های دوجانبه با سران کشورها و مجامع بین المللی، ایجاد ارتباط سیاسی و امنیتی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مقابل ایران و برگزاری رزمایش های نظامی مشترک با ایالات متحده و کشورهای عربی منطقه و شبیه سازی حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران بوده است.
در دهه گذشته، در چندین برهه از زمان، اسراییل با ایجاد عملیات روانی - رسانه ای و اقدامات ظاهری، وانمود کرده است که درآغاز یک تهاجم گسترده مستقیم علیه ایران است،‌ اما با وجود گذشت زمان و علی رغم تمام صحنه سازی ها و اظهارات مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل، هیچ اقدامی از سوی اسراییل انجام نشد.

شیمون پرز، رئیس جمهور سابق اسراییل در یکی از مصاحبه های خود با روزنامه فرانسوی لافیگارو در سال ۲۰۰۸ درباره اقدام در مقابل ایران گفت: "اگر تحریم‌های اقتصادی، ایران را به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای مجبور نکند، اسرائیل از گزینه‌های غیرنظامی در دسترس خود استفاده خواهد کرد و اسرائیل اقدام یک جانبه علیه ایران را در نظر نمی گیرد. من ترجیح می‌دهم توسعه برنامه هسته ای ایران را بدون وارد شدن به جنگ متوقف کنم، برای ما هیچ شانسی در اقدام یک جانبه علیه ایران وجود ندارد، ما آنقدر بی پروا نیستیم که خطر ایران را که اسرائیل را تهدید می کند افزایش دهیم."

آنچه مسلم است اسراییل هیچگاه بدون حمایت و پشتیبانی دیگر کشور ها و خصوصا غرب، دست به اقدام علیه ایران نخواهد زد، چراکه به خوبی میداند این اقدام سند نابودی آنها را امضا میکند. مهم ترین شرط اقدام اسراییلی ها بر علیه ایران،‌ پشتیبانی و حضور مستقیم قدرت های غربی از جمله آمریکا است. مساحت فلسطین، میزان جمعیت‌، سطح توانایی ذخیره کردن مهمات و .... از عواملی هستند که ارتش اسراییل را نیازمند یک قدرت حامی در جنگ های گسترده میکند.
تقریبا روزی نیست که رسانه های عبری و مقامات اسراییل تهدید به حمله نظامی علیه ایران را مطرح نکنند، وضعیت در فلسطین به گونه ای شده است که ساکنان آن و مقامات سایر کشورها، دیگر تهدیدات مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل بر علیه ایران را جدی نمیگیرند. این موضوع در اظهارات و گزارش های کارشناسان و رسانه های اسرائیلی نیز بازتاب داشته و آنها به این واقعیت اعتراف میکنند.
تهدید حمله به ایران از سوی آمریکا
نماینده آمریکا در امور ایران با بیان این که واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات معطوف نموده، تهدید کرد اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بعد از اذعان به اینکه موضوع احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست، این بار تمرکز بر توافق هسته‌ای را موجب اتلاف وقت توصیف کرد. وی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی در "اندیشکده کارنگی"، گفت: "آمریکا روی مسائلی از ایران تمرکز دارد که برایش مفید باشد و در حال حاضر اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای ایران رخ ندهد، واشنگتن هم وقت خود را روی آن هدر نمی‌دهد."

این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه بارها در مذاکرات وین به حصول توافق برای بازگشت به برجام "بسیار نزدیک"‌ شده بودند، اما اظهار داشت: "هر بار که ما نزدیک می‌شدیم، ایران درخواست‌های فرعی جدیدی مطرح می‌کرد که مذاکرات را از مسیر خارج می‌ساخت".
طبق این گزارش، وی در ادامه اظهاراتش گفت: "ما وقتمان را جایی صرف می‌کنیم که فایده داشته باشد، از جمله حمایت از اعتراضات در ایران و تلاش می‌کنیم که انتقال تسلیحات از تهران به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین را متوقف کنیم".
© Photo / IRNAرئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل
نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق این کشور سعی کرد جایگزین برجام را امتحان کند اما این کار جواب نداد، اضافه کرد: "ما به‌خاطر تلاش کردن، عذرخواهی نمی‌کنیم و هنوز هم سعی می‌کنیم هر کاری بتوانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام دهیم. ترجیح ما استفاده از دیپلماسی با ابزارهای فشار مخصوصا تحریم‌ها است. ولی اگر دیپلماسی شکست بخورد، تقریبا همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ایم".
به نوشته سی‌ان‌ان، مالی با تهدید ایران به حمله نظامی، مدعی شد: "همزمان که از دیگر ابزارها استفاده می‌کنیم، به‌عنوان آخرین راه، گزینه نظامی را در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اجرا می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала