موافقت پارلمان آذربایجان با افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو

Милли Меджлис (парламент) Азербайджана
Милли Меджлис (парламент) Азербайджана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
اشتراک
پارلمان جمهوری آذربایجان طرح افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو و ارتقای روابط با رژیم موقت صهیونیستی را تصویب کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، پارلمان باکو امروز در اقدامی، طرح افتتاح سفارتخانه در تل‌آویو واقع در فلسطین را تصویب کرد.
جمهوری آذربایجان طی سه دهه گذشته روابط دیپلماتیک با اسرائیل داشته و بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را از این رژیم خریداری می‌کند.
به نوشته روزنامه "جروزالم پست"، این سفارتخانه که کارهای احداث آن طی چند ماه قبل در جریان بوده، قرار است در تل‌آویو - جایی که باکو هم‌اکنون دفتر گردشگری و دفتر نمایندگی تجاری دارد - افتتاح شود.
"یائیر لاپید" نخست‌وزیر اسرائیل که روزهای پایانی خود در این سمت را طی می‌کند، با استقبال از این تصمیم پارلمان باکو، گفت جمهوری آذربایجان "شریک مهم" این رژیم و یکی از بزرگترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است.
لاپید با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: "تصمیم تاریخی [باکو] برای افتتاح سفارتخانه، عمق روابط دو طرف را نشان می‌دهد. این اقدام ثمره تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد پل دیپلماتیک مستحکم با جهان اسلام است".
در تیر ماه امسال بود که "رشاد نبی‌اف" وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان طی سفر کاری به اسرائیل، توافقنامه‌هایی در حوزه امنیت سایبری، ترابری هوایی و تسهیل حضور شهروندان این کشور در جمهوری آذربایجان امضا کرد.
بعد از آن در مهر ماه امسال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این کشور به بهانه کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آن‌ها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان برقرار می‌کند و برای این کار ۲۵ میلیون دلار به دولت باکو می‌دهد.
چند روز قبل نیز "الهام علی‌اف" رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با توافقنامه برقراری ارتباطات هوایی باکو با اسرائیل موافقت کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала