وزارت خارجه روسیه ادعای تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را تکذیب کرد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
اشتراک
سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد : اتهامات کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در اوکراین را به روسیه عرضه می کند، بی اساس است و با این کار آنها تلاش می کنند تا تحویل غیرقانونی تسلیحات خود به کی یف را توجیه کنند.
به گزارش اسپوتنیک، ورشینین گفت: الهام‌بخش‌ها و طراحان اخبار جعلی دارای اغراض سیاسی در مورد تحویل ادعایی هواپیماهای بدون سرنشین از ایران به روسیه در اعماق وجود خود بیهوده بودن تلاش‌هایشان را درک می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد که مسکو با نظر طرف ایرانی، اعلام شده شده توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در 11 نوامبر موافق است، مبنی بر اینکه اتهامات مربوط به صادرات تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده در عملیات ویژه در اوکراین بی‌اساس بوده و از سوی کسانی مطرح می شود که می خواهند به این شکل تحویل غیر قانونی تسلیحات به کی یف را توجیه کنند.
کشورهای غربی ادعا می کنند که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین پهپادهایی به روسیه تحویل داده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2022
وزیر خارجه ایران: ماه ها قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین به روسیه پهپاد فروختیم + ویدئو
پیش از این، فرانسه، بریتانیا و آلمان از دبیرخانه سازمان ملل خواسته بودند تا کارشناسان خود را به اوکراین بفرستند تا بررسی کنند که آیا قطعنامه 2231 (در مورد برجام) که ایران را از تجارت انواع خاصی از محصولات جمله پهپادها بدون تایید قبلی شورای امنیت سازمان ملل منع می کند، اجرا می شود یا خیر اما طرف روسی تاکید کرد، دبیرخانه سازمان ملل یک وظیفه فنی را انجام می دهد و نه اختیار و نه تخصص لازم برای انجام چنین تحقیقاتی را ندارد. روسیه معتقد است که آغاز چنین تحقیقاتی طبق پیشنهاد گروهی از کشورها نقض ماده 100 منشور سازمان ملل است.
بر اساس این ماده، دبیرکل و کارکنان دبیرخانه در انجام وظایف خود نباید از هیچ دولت یا مرجعی خارج از سازمان ملل درخواست یا دستورالعمل دریافت کنند.
اتحادیه اروپا پیشتر پنج شهروند ایرانی و سه سازمان از ایران را به اتهام تامین پهپاد برای روسیه تحریم کرده بود اما هیچ مدرکی مبنی بر تحویل پهپاد به روسیه ارائه نشده است. تحریم‌ها علیه افراد و سازمان‌های ایرانی در چارپوب تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل "نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" تصویب شده و به مرحله اجرا در آمده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала