گزارش و تحلیل

تکرار نقشه سوریه در ایران

سوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
اشتراک
شاید بسیاری خیلی جوانتر از آن باشند تا بدانند جنگ در سوریه و قبل از آن در لیبی چگونه راه اندازی شد ولی آنهایی که در آن زمان پیگیر اخبار بودند به خوبی می توانند مقایسه کنند.
در سوریه قبل از شروع اعتراض ها آنها اقدام به قاچاق نیرو و اسلحه به سوریه نمودند.
بخش عمده نیروها هم از ترکیه و اردن و عراق وارد سوریه شدند، تعدادی هم از لبنان.
عموما هم این نیروها نیروهایی بودند که در لیبی تجربه کسب کرده بودند.
در آن زمان آقای بشار الاسد تلاش داشت دیدگاه های جدیدی که عموما دیدگاه های سیاسی اروپایی و غربی بودند را در سوریه پیاده کند و به قول معروف دست به اصلاحات در ساختار سیاسی این کشور بزند.
همه کشورهای اروپایی و آمریکا و کشورهای عربی هم برایش دست می زدند و ادعای دوستی با او داشتند.
حتی درباره ترکیه و اردن می توان گفت روابط آنقدر خوب بود که سوریه و ترکیه روادید را لغو کردند وشهروندان دو کشور بدون روادید تردد می کردند و اسد و اردوغان آنقدر با هم صمیمی شده بودند که سحری را در دمشق و افطاری را در استانبول با خانواده می خوردند.
در همان زمان که اینها اینقدر با هم دوست بودند از پشت پرده جنگجو ها هم از مرزها عبور می کردند.
معروف است ابتدا اعتراض ها در جنوب سوریه در شهری به نام درعا وبه بهانه برخورد سرباز یک نیروی انتظامی با یکی از اهالی درعا شروع شد.
قبل تر وقتی که مرحوم حافظ الاسد، پدر بشار الاسد حکومت می کرد در صورتی که چنین اعتراض هایی رخ می داد با مشتی آهنین با همه برخورد می کرد.
بشار الاسد خواست با مدارا با آنها برخورد کند ولی غافل از اینکه نقشه دیگری پشت پرده بود.
علیرغم اینکه نیروهای امنیتی تلاش کردند با مدارا با مردم برخورد کنند ولی به یکباره برخی شروع کردند از میان اعتراض کننده ها به نیروهای امنیتی تیر اندازی کردن و وقتی که دولت مرکزی در دمشق دستور داد نیروهای انتظامی واکنش نشان ندهند به یکباره برخی با لباس های نظامی و یا حتی لباس شخصی ظاهر شدند که شروع می کردند به مردم شلیک کردن تا بهانه شود که نیروهای انتظامی در حال شلیک به مردم هستند و مردم را مجاب کنند که اسلحه دست بگیرند و با نیروهای انتظامی درگیر شوند.
سوریه و ترکیه آتش بس را در استان ادلب رعایت می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2022
حمله ارتش سوریه به اهداف تروریست ها در پاسخ به حملات پهپادی امروز
این ماجرا به درعا محصور نبود و به یکباره در بسیاری از شهرهای دیگر سوریه هم همین جریان راه افتاد.
هسته مرکزی که در اردن قرار داشت و توسط آمریکایی ها و اسرائیلی ها اداره می شد لحظه به لحظه از طریق رسانه های در اختیار خود سران شورشی ها که از قبل آموزش دیده بودند را توجیه می کرد که چه کار کنند و کجا بروند.
هر چه قدر هم دولت سوریه تلاش می کرد که ماجرا را با مدارا آرام کند اما اینها چپ و راست اقداماتی انجام می دادند تا آشوب ها ادامه پیدا کند، در مراکز حساس شیعیان بمب گذاری می کردند تا آنها را تحریک کنند با اهل تسنن درگیر شوند، در مناطق اهل تسنن بمب گذاری می کردند و از طریق رسانه ها دولت مرکزی را متهم می کردند که این کار را کرده و مردم را تحریک می کردند تا با نیروهای انتظامی و نیروهای مسلح درگیر شوند.
هر چه قدر هم دولت سوریه قسم می خورد که کاری نکرده غربی ها توسط رسانه هایی که داشتند دولت سوریه را متهم می کردند که بمب گذاری در میان مخالفین را انجام داده.
البته بعدها در گزارش هایی که خود اینها منتشر کردند معلوم شد که کار خودشان بوده و گردن دولت سوریه انداخته بودند.
در موارد زیادی حتی به فرماندهان و افسران سوری پولهای کلانی را پیشنهاد دادند تا از ارتش و یا نیروهای نظامی جدا شوند.
در این جریان از اساتید دانشگاهی که در غرب تحصیل کرده بودند و با آنها در ارتباط بودند استفاده می کردند تا به جای آرام کردن دانشگاه ها دانشجویان را تشویق به اعتراض کنند.
تا دولت سوریه به خود آمد دید بخش های بزرگی از سوریه دست افرادی افتاده که طبق گزارش های رسمی سازمان ملل از 85 کشور به سوریه آمده بودند.
روسیه قطعنامه غرب درباره کمک به سوریه را وتو کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
روسیه قطعنامه غرب درباره گذرگاه مرزی سوریه را وتو کرد
بعد معلوم شد همه سازمان های به اصطلاح مردم نهاد که اروپایی ها و آمریکایی ها در سوریه راه اندازی کرده بودند لانه های جاسوسی ای بودند که برای جذب نیرو فعالیت می کردند و از بچه های مدارس گرفته تا دانشجویان دانشگاه را جذب کرده بودند.
همین هایی را که به عنوان نیروهای مردم نهاد جمع کرده بودند به بازارهای دمشق وحلب و ... می رفتند و بازاریان را تهدید می کردند که اگر درب مغازه هایشان را نبندند و به دستور آنها برای اعتصاب کردن نپیوندند مغازه های آنها را آتش می زدند.
در مراحل بعدی کارخانه ها را تهدید می کردند که اگر کار و تولید کنند کل کارخانه را آتش می زنند، که حتی چندین مغازه و کارخانه را نیز آتش زدند.
شخصیت های سیاسی و رسانه ای ونظامی حامی دولت را در خیابان ها ترور می کردند.
تعداد زیادی از زندانیان و مجرمینی که از زندان ها آزاد شده بودند را به استخدام در آورده بودند تا بروند میان معترضین و دست به کارهای تخریبی بزنند تا نیروهای انتظامی برای حفاظت از اموال عمومی مجبور شوند ورود کنند، و چون این مجرمین آموزش دیده بودند و افرادی را در دوردست داشتند تا به آنها اطلاع دهند نیروهای انتظامی به آنها نزدیک می شوند بلافاصله مکان را ترک می کردند و معترضین بد بخت از همه جا بی خبر می ماندند در مقابل نیروی های انتظامی.
مجرمینی را که توسط سازمان های به اصطلاح مردم نهاد استخدام کرده بودند هر از گاهی چند معترض را به قتل می رساندند تا ترور را گردن دولت بیاندازند و مردم را برای حضور در مراسم و شعار پراکنی بر علیه حکومت تشویق می کردند.
آنقدر توسط رسانه های غربی و عربی فضای سنگینی بر علیه دولت سوریه ایجاد کردند که به یکباره بسیاری از متحدین دولت سوریه حتی جا خالی کردند و آنهایی که تا چند صباح قبل حامی دولت سوریه دیگر باور پیدا کردند حکومت سوریه در حال سقوط است و به دنبال فروش اموال خود و فرار کردن از سوریه بودند.
رسانه های غربی و عربی هم سفت و سخت چتر حمایتی برای مجرمینی که کارهای تروریستی انجام می دادند ایجاد کرده بودند و حتی اگر کسی در تصادف یا حادثه ای کشته می شد نیروهای انتظامی را متهم می کردند که او را کشته.
کم کم هم آنقدر در این راستا فعالیت کردند که سوریه به آنچه امروزه به آن مبتلا شده مبتلا شد و سوریه ای که روزی یکی از زیباترین کشورهای منطقه بود امروزه به خرابه تبدیل شده.
حالا شما جریان را با اتفاقاتی که این روزها در ایران رخ می دهد مقایسه کنید.
آنها حتی به خود زحمت نداده اند تغییرات جزئی در نقشه انجام دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала