گزارش و تحلیل

"دوست مرگبار" اروپا کیست؟

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر "دوست مرگبار" اروپا کیست؟
دوست مرگبار اروپا کیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2022
اشتراک
گلوبال تایمز: آمریکا به متحدان اروپایی خود از پشت چاقو می زند.
اسپوتنیک به نقل از رسانه چینی گلوبال تایمز می نویسد: هنگامی که سرخپوستان با اجداد آمریکایی های معاصر با مهربانی و رفتار نیک ملاقات کردند، آنها با تفنگ و گلوله پاسخ دادند. زمان تغییر کرده است، اما عادت همچنان باقی است.
هنگامی که ماکرون رئیس جمهور فرانسه از مبالغ نجومی اتحادیه اروپا که باید به صنعت انرژی آمریکا بپردازد شکایت کرد، ممکن است به یاد بیاورد که دوستان آمریکایی و انگلیسی او بودند که یک سال پیش قرارداد ساخت زیردریایی های هسته ای فرانسه با استرالیا را دزدیدند. ژان- ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، توافق آنگلوساکسون ها را "یک ضربه چاقو از پشت" خواند.
فرانسه تنها قربانی آمریکا در اروپا نیست. هنگامی که ایالات متحده به تاکتیک های مهار برای دشمنان و متحدان خود متوسل می شود، ترجیح می دهد به درگیری های ژئوپلیتیکی دامن بزند. تاریخ به وضوح نشان می دهد که این روش چقدر خوب کار می کند، از "تلگرام طولانی" (لقب تثبیت شده تلگرام شماره 511 جورج کنان سفیر ایالات متحده در مسکو که در 22 فوریه 1946 به واشنگتن ارسال شد و در آن ناممکن بودن همکاری با اتحاد شوروی را تشریح کرد) شروع شده و به بحران کنونی در اوکراین ختم می شود.
Флаг Франции - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2022
وزیر خارجه فرانسه: اروپا باید در برابر آمریکا مستقل تر باشد
در واقع، وضعیت اوکراین فرصت های عالی را برای ایالات متحده فراهم می کند. ایالات متحده با تحریک کی یف به "مبارزه با روسیه تا آخرین اوکراینی"، سفارشات عظیمی را برای مجتمع نظامی-صنعتی خود تضمین می کند. طبق گزارش کنگره در ماه مارس، سهام لاکهید مارتین از ابتدای سال نزدیک به 25 درصد افزایش یافته است، در حالی که Raytheon، GeneralDynamics و NorthropGrumman از ابتدای سال حدود 12 درصد افزایش یافته اند. ایالات متحده همچنین در حال تقویت حضور نظامی خود در اروپا است. در 29 ژوئن، وزارت دفاع ایالات متحده تأیید کرد که 20 هزار سرباز اضافی از زمان آغاز درگیری در اروپا مستقر شده اند. رویای دفاع مستقل اروپا پایمال شده است. در سطح استراتژیک، ایالات متحده ناتو را با موفقیت احیا کرده است.
اما آیا ایالات متحده واقعاً به وعده خود مبنی بر این که "هرگز متحدان را به سرنوشت خود واگذار نمی کند" عمل می کند؟ آمریکا از دفاع از منافع خود به ضرر دیگران از جمله متحدان دریغ نمی کند. این کار معمولاً با صحبت ها در باره "ارزش های مشترک" یا "وحدت دموکراسی ها" پنهان می شود. بیایید به یاد بیاوریم که دولت ترامپ با چه وقاحتی بر فولاد و آلومینیوم اروپا تحریم اعمال کرد. یا به یاد بیاوریم که سال گذشته چه اتفاقی برای کسانی افتاد که از آمریکا در افغانستان حمایت کردند.
واشنگتن سال هاست که تلاش می کند پروژه نورد استریم را از مسیر خارج کند. و بنابراین، با آغاز درگیری در اوکراین، آلمان و اکثر کشورهای اروپایی دیگر مجبور شدند "حمایت استبدادی روسیه" را کنار بگذارند و به سمت "منابع انرژی دموکراتیک آمریکا" روی آورند. لورن سگالن، بانکدار سرمایه گذاری انرژی گفت که شرکت های آمریکایی که یک کشتی حامل گاز را به قیمت 60 میلیون دلار از اقیانوس اطلس می فرستند، با 275 میلیون دلار در جیب خود بازخواهند گشت.
مکرون گفت که کشورهای اروپایی چهار برابر قیمتی که گاز در داخل آمریکا به فروش می رسد برای گاز پرداخت می کنند و شکایت کرد: "این دوستی واقعی نیست." اما دوستی چطور؟ گاز آمریکا با "ارزش های دموکراتیک" عرضه می شود و اروپا باید هزینه آن را بپردازد. و اکنون، در مواجهه با رکود جهانی، فدرال رزرو در حال افزایش سرعت سیاست دلار قوی است. این نهاد برای ششمین بار در طول یک سال نرخ بهره را بالا برده و آن را به 75 نقطه پایه افزایش داد. این بالاترین سطح از سال 2000 است. به خاطر دلار قوی حوزه یورو به بنبست برخورده است. نرخ مبادله یورو/دلار به زیر 99 سنت رسید که بالاترین میزان در 20 سال گذشته بود. پرزیدنت بایدن اعلام کرد: "اقتصاد ما مثل جهنم قوی است!"
در نهایت، اتحادیه اروپا به جای تکیه بر یک "دوست مرگبار"، باید گام های جدی به سمت خودمختاری استراتژیک بردارد. وقت آن فرا رسیده که بفهمند یک دوست واقعی نمی تواند حریص باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала