Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

فراز و نشیب در روابط تهران و برلین

CC BY 2.0 / Steffen Voß / Bundestagفراز و نشیب در روابط تهران و برلین
فراز و نشیب در روابط تهران و برلین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2022
اشتراک
ایران برای دومین بار "هانس اودو موتزل" سفیر آلمان را به وزارت امور خارجه احضار کرد و این بار رسما یادداشت اعتراضی "به دلیل رویکردهای مخرب آلمان در قبال حوادث داخلی ایران" و به ویژه اظهارات مبهم اولاف شولتز، صدراعظم را به وی تحویل داد.
به گزارش اسپوتنیک، تشدید روابط برلین و تهران در سال 2022 به معنای واقعی کلمه با شروع اعتراضات ناشی از مرگ مهسا امینی 22 ساله ایرانی در 25 شهریور آغاز شد. تظاهرات مسالمت آمیز جوانان به شورش و درگیری مسلحانه با مأموران انتظامی در سراسر کشور تبدیل شد. مقامات ایران تعدادی از کشورها را به دخالت در امور داخلی کشور و تحریک خشونت و تروریسم متهم کرده اند. آلمان از جمله آنها بود. مقامات ایرانی در اواسط اکتبر گفتند که مقامات سفارت آلمان در حال دیدار با دیپلمات‌های سایر کشورهای اروپایی در تهران هستند تا راه‌هایی برای تأثیرگذاری بر سطح تنش‌های اجتماعی در داخل کشور بیابند.
با توجه به اتفاقاتی که در داخل ایران می گذرد، مقامات آلمانی بی تفاوت نماندند و اظهارات بسیار بلندی را مطرح کردند. وزیر خارجه آلمان اولین نفری بود که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او گفت که 'ایران باید به حرف معترضان گوش می داد.' آنالنا بوربوک بعداً در توییتی نوشت: "اعتراضات جسورانه در ایران ادامه دارد. رژیم روز به روز وحشیانه تر عمل می کند. روابط ما قبلاً بسیار محدود بود، اما با دولتی که رفتار غیرانسانی از خود نشان می‌دهد، نمی‌توان "کسب و کار مثل همیشه" داشت. ما نگرش خود را با شرایط تطبیق می دهیم. ما در حال تعلیق فرمت‌های موجود گفتگوی دوجانبه، بررسی انتقادی معدود ابزارهای باقی‌مانده در روابط تجاری و مالی و کاهش حضور واسطه‌های فرهنگی آلمانی در ایران هستیم - البته به دلیل نگرانی برای [شهروندانش]."
آنالنا بوربوک بلافاصله اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال آماده سازی بسته تحریمی علیه ایران "به دلیل نقض حقوق بشر" است.
مقامات آلمانی همچنین در برگزاری "تجمع 80 هزار نفری در برلین در حمایت از اعتراضات در ایران و خواستار سرنگونی حکومت فعلی جمهوری اسلامی" دخالتی نکردند. پس از آن برای اولین بار سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد.
پیش از این در سوم نوامبر، وزارت امور خارجه آلمان از شهروندان آلمانی خواسته بود که در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی ایران را ترک کنند. رئیس وزارت خارجه آلمان با درخواستی مشابه، پیش از اجلاس سران G7 در مونستر سخنرانی کرد.
و اندکی بعد، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در محکومیت ایران، در توییتر نوشت: "ما باید توجه داشته باشیم و در صورت نقض حقوق بشر اقدام کنیم. ما شاهد مبارزه شجاعانه ایرانیان برای آزادی و عدالت بیشتر و همچنین خشونت وحشیانه علیه آنها هستیم. تحریم ها یکی از راه های افزایش فشار بر رژیم است."
اولاف شولتز، صدراعظم فدرال آلمان، به طرز غیرمعمولی در نوع خود، به تندی درباره رهبری ایران صحبت کرد: "شما چه دولتی هستید که به سمت شهروندان خودتان شلیک می کنید. هرکسی که اینطور عمل می کند باید روی مقاومت ما حساب کند. ما خواهان افزایش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رهبران سیاسی ایران هستیم".
آلمان موضوع پهپادهای ایرانی را نادیده نگذاشت و به اظهارات اوکراین و آمریکا پیوست که ایران به اتهام ارائه پهپاد به روسیه به دلیل "استفاده از پهپادهای کامیکازه در جنگ با اوکراین" باید مجازات شود. شولتز گزارش داد که ایران به دلیل سرکوب وحشیانه و تصمیم برای ارسال صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در [عملیات ویژه] در اوکراین، تحریم های بیشتری دریافت خواهد کرد.
ادعاهای ایران علیه آلمان
آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که ایران هرگز روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع نکرده و سطح آن را پایین نیاورده است. با این وجود، جمهوری اسلامی همچنان ادعاهای متعددی علیه آلمان دارد.
نیروگاه هسته ای ناتمام
آلمان در سال 1979 به تحریم‌ها علیه ایران پیوست و متخصصان کنسرت بزرگ Kraftwerk Union (شرکتی با مشارکت زیمنس) در سال 1980 پروژه ساخت اولین نیروگاه اتمی بوشهر در ایران و خاورمیانه را رها کردند. نیروگاه هسته ای ناتمام به سرنوشت خود رها شد و توسعه برنامه هسته ای ایران را 20 سال به تعویق انداخت. مبلغ قرارداد 7.8 میلیارد دلار بود. ایران 70 درصد از این مبلغ (5.46 میلیارد دلار) را پرداخت کرد اما طرف آلمانی تنها تا 40 درصد به تعهدات خود عمل کرد. بر این اساس، خسارت وارده به ایران حداقل 2.34 میلیارد دلار بوده است. همچنین شکایتی از زیمنس مبنی بر پرداخت غرامت 200 میلیون یورویی در رابطه با عدم پرداخت کارمزد قرارداد ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر مطرح شد.
حمایت از صدام حسین
ایران همچنان مقامات آلمانی را به حمایت از صدام حسین در طول جنگ ایران و عراق (1988-1980) و تامین فناوری‌ها و تسلیحات اصلی مورد استفاده علیه ایرانی‌ها از جمله قطعات ساخت سلاح‌های شیمیایی به عراق متهم می‌کند.
قتل در رستوران میکونوس در برلین
در 17 سپتامبر 1992، در رستوران میکونوس در برلین، متعلق به یک ایرانی، سه مرد مسلح برخی از رهبران اپوزیسیون کرد و تعدادی از شخصیت های سیاسی ایرانی مخالف جمهوری اسلامی را کشتند. آلمان مقامات ایرانی را مسئول این ترور دانست و از طریق اینترپل خواستار دستگیری رئیس اطلاعات ایران علی فلاحیان شد. علی اکبر رفسنجانی، رئیس‌جمهور ایران و علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه ایران نیز متهم شدند. یک سال بعد، مقامات آلمانی یک شهروند ایرانی مرتبط با سپاه و 4 نفر از اعضای حزب الله لبنان را دستگیر کردند که به ارتکاب قتل در یک رستوران مجرم شناخته شدند و به حبس ابد محکوم شدند. ایران هیچ یک از اتهامات علیه خود را نپذیرفته است. در سال 2004، محمود احمدی نژاد، شهردار تهران، علناً اعلام کرد که بنای یادبود مقابل رستوران میکونوس در برلین توهین به ایران است.
برنامه هسته ای (برجام)
آنگلا مرکل صدراعظم فدرال آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 2006 گفت که جامعه بین المللی باید از تولید بمب هسته ای ایران جلوگیری کند. به دنبال آن نشریه آلمانی تاجس اشپیگل کاریکاتورهایی را منتشر کرد که فوتبالیست های ایرانی تیم ملی را با بمب های بسته به پیراهنشان به تصویر کشیده است. همه اینها خشم جوانان ایرانی را برانگیخت که هزاران راهپیمایی در کشور برپا کردند و مرکل را هیتلر خطاب کردند.
ایران همچنین بارها ترویکای اروپایی، به‌ویژه آلمان را به ناتوانی در اجرای تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) و فقدان اراده سیاسی در پس‌زمینه فشارهای آمریکا متهم کرده است.
دستگیری یک دیپلمات عالی رتبه
وزارت امور خارجه ایران در ژوئیه 2018، مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان را در اعتراض به دستگیری دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی در آلمان و استرداد وی به بلژیک در ارتباط با اتهام دست داشتن در تلاش برای انفجار سالانه غیر ارادی اعلام کرد. نشست شورای ملی مقاومت ایران ( مقر اصلی چپ رادیکال و در ایران به عنوان سازمان تروریستی "مجاهدین خلق" شناخته شده) در ویلپنت فرانسه.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала