Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

اتهامات توخالی کمک رسانی ایران به یمن

CC BY-SA 2.0 / Ferdinand Reus / Sana'aاتهامات توخالی کمک رسانی ایران به یمن
اتهامات توخالی کمک رسانی ایران به یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2022
اشتراک
آمریکا و کشورهای غربی بارها اتهامات بی اساس کمک ایران به یمن را تکرار کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) یک کشتی را در خلیج عمان توقیف کرد که به ادعای سنتکام در حال انتقال مواد منفجره از ایران به یمن بود. این موضوع را سنتکام روز دوشنبه در صفحه توییتر خود اعلام کرد.
فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: "در 8 نوامبر، نیروهای سنتکام یک کشتی از ایران را در خلیج عمان که مقدار زیادی مواد منفجره به یمن حمل می کرد را توقیف کردند".
به گفته سنتکام، کشتی حامل بیش از 360000 پوند (163 تن) کود اوره بود که می تواند در مواد منفجره استفاده شود و پرکلرات آمونیوم که در سوخت موشک های بالستیک استفاده می شود.
برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا درباره کشف این محموله گفت: این محموله شامل مقادیر بسیار زیادی مواد منفجره بوده است که برای ساخت بیش از ده موشک بالستیک میان برد، بسته به اندازه آن، کافی خواهد بود.
کوپر در ادامه مدعی شد: انتقال غیرقانونی کمک‌های نظامی از ایران دور از نظر باقی نمی‌ماند. این کار غیرمسئولانه و خطرناک بوده و منجر به خشونت و بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود.
خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی چندین مورد ادعاهای تو خالی آمریکایی علیه ایران درباره کمک به یمن می پردازد که در سه سال اخیر مطرح شده است.
امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی راهبردی دریایی ارتش ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2022
اعلام جزئیاتی تازه از توقیف ۲ شناور بی‌سرنشین آمریکایی توسط ایران
1. ادعای توقیف محموله 180 تنی ایران به یمن از سوی نیروهای آمریکایی در 15 نوامبر سال 2022: فرماندهی نیروهای تروریستی سنتکام در بیانیه‌ای مدعی شد که ناوگان پنجم نیروی دریای این کشور از یک قایق در دریای عمان محموله‌ای متعلق به ایران را کشف کرده است که برای تولید مهمات به کار می‌رود.
2. سفارت بریتانیا در امارات عربی متحده در 7 ژوئیه سال 2022 اعلام کرد: نیروی دریایی بریتانیا برای نخستین بار شناورهای حامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک‌های کروز را در مسیر ایران به یمن، توقیف کرده است. بنا به گزارش‌ها، این محموله در اوائل سال جاری میلادی توقیف شده است.
3. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در تاریخ 23 ژانویه 2022 اعلام کرد که یک کشتی از ایران را در خلیج عمان توقیف کرده است و این کشتی مسیری را دنبال می کرد که به طور سنتی برای تامین سلاح به حوثی های یمن استفاده می شود. گفته شده است که کشتی حامل 40 تن کود شیمیایی بوده که قابلیت استفاده در ساخت مواد منفجره دارد.
4. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در 23 دسامبر سال 2021 از توقیف یک محموله اسلحه خبر داد و ادعا کرد: یک محموله تسلیحات غیرقانونی را از یک کشتی ماهیگیری بدون پرچم که منشا آن از ایران ارزیابی شده در دریای عمان کشف و ضبط کرده است. گفته شده که این محموله شامل حدود یک هزار و 400 تفنگ تهاجمی "ای‌کی-47" و 226 هزار و 600 گلوله بوده است.
5. نفتالی بنت، نخست وزیر وقت اسرائیل در بحث سیاسی عمومی هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 27 سپتامبر 2021 مدعی شد: "ایران قصد دارد نیروهای خود در یمن، عراق، سوریه و لبنان را به صدها و سپس هزاران پهپاد مرگبار مجهز کند. آنها قصد دارند آسمان خاورمیانه را با این نیروی مرگبار پوشش دهند".
6. لندرکینگ در 21 آوریل 2021 ادعا کرد که "حمایت ایران از حوثی‌ها بسیار مهم و کشنده است" و گفت: "آنچه من می بینم ادامه کمک و حمایت ایرانی ها از ارتش حوثی ها است تا آنها بتوانند به حمله به عربستان سعودی ادامه دهند و متأسفانه این حملات در چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته است".
7. نشریه نیوزویک روز پنج‌شنبه 14 ژانویه 2021 با استناد به تصاویری ماهواره‌ای مدعی شد که ایران پهپادهای انتحاری پیشرفته در اختیار حوثی ها قرار داده است. در گزارش اختصاصی این نشریه آمده که این تصاویر توسط کارشناسان نظامی این مجله بررسی شده و نشان می‌دهد پهپادهای مدل "شاهد 136" که از نوع پهپادهای انتحاری هستند، در استان الجوف در شمال یمن مستقر شده‌اند.
8. ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در تاریخ 13 فوریه سال 2020 خبر از توقیف کشتی شامل "سلاح و مهمات ساخت ایران" در دریای عرب داد و مدعی شد که سلاح‌های کشف شده شامل "150 موشک ضدتانک دهلویه" و "سه موشک سطح به هوا" است. سنتکام در ادامه افزود که موشک های کشف شده نسخه کپی برداری شده از موشک های ضد تانک روسی کورنت است که توسط ایران طراحی و در این کشور تولید شده‌اند.
مقامات ایران کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را رد کرده و می‌گویند از این گروه شیعه در یمن در مقابل عربستان حمایت معنوی می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала