نمایش 40 نسخه قدیمی قرآن در روسیه

© Sputnik / Vladimir PesnyaЭкспонаты выставки коранической каллиграфии в рамках ежегодного фестиваля Корана в Московской соборной мечети
Экспонаты выставки коранической каллиграфии в рамках ежегодного фестиваля Корана в Московской соборной мечети - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2022
اشتراک
موزه دولتی هنرهای شرقی واقع در مسکو، نمایشگاه بزرگی از نسخه‌های قدیمی قرآن را به مناسبت 1100 امین سالگرد پذیرش اسلام توسط "ولژسکایا بولگاریا" (جمهوری تاتارستان امروزی) در روسیه دایر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در نمایشگاه قرآن‌های مسکو "حقیقت زیبا"، چهل نسخه منحصر به فرد از قرآن مربوط به سده‌های دهم تا نوزدهم از مجموعه‌های مختلف در معرض نمایش عموم قرار دارد.
این نسخه‌ها، از پیشرفت هنر نسخه‌برداری قرآن در طول تقریباً 1000 سال در گستره وسیعی از جهان - از مغرب تا کشمیر، از منطقه ولگا تا ایران و از هند تا داغستان (روسیه) حکایت دارد.
نسخه‌های قدیمی قرآن توسط موزه دولتی هنرهای شرقی، بنیاد "مارجانی"، کتابخانه دولتی روسیه، مؤسسه شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه مسکو، وزارت خارجه فدراسیون روسیه، بایگانی آکادمی علوم روسیه، کتابخانه دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو و کتابخانه دولتی روسیه برای ادبیات خارجی در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.
موزه هنرهای شرقی مسکو به عنوان مهم‌ترین موزه هنر کشورهای شرق جهان دارای مجموعه بزرگی از هنر چین، ایران، هند، ژاپن، کره و قفقاز است.
نخستین قرآن در روسیه در سال 1787 با فرمان امپراتور کاترین کبیر منتشر شد.
برای نخستین بار "پیوتر واسیلیویچ پوستینکوف" قرآن را از روی ترجمه فرانسوی دوریه برگرداند و در 1716 در سن پترزبورگ در 350 صفحه منتشر شد.
میخائیل ایوانویچ وروکین در 1790 ترجمه جدیدی از قرآن را بر اساس ترجمه آندره دوریه در دو جلد در سن پترزبورگ منتشر کرد. ویژگی ترجمه او ادبی بودن آن است تا جایی که این ترجمه در شمار آثار ادبی روسیه قرار داشت و حتی بر آثار الکساندر پوشکین تأثیر گذارده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала