نگاهی بر مهمترین حملات تروریستی 10 سال اخیر در استانبول

© AP Photo / Emrah GurelВзрыв в центре Стамбула на улице Истикляль
Взрыв в центре Стамбула на улице Истикляль - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2022
اشتراک
امروز یکشنبه 11 نوامبر 2022 در خیابان استقلال استانبول انفجاری رخ داد که منجر به زخمی و کشته شدن تعدادی از مردم شد
به گزارش اسپوتنیک، عصر روز یکشنبه حوالی ساعت 16:50 (به وثت ایران) انفجاری قوی در خیابان توریستی "استقلال" در منطقه "بی اغلو" استانبول به وقوع پیوست.
طی سالهای متمادی حملات تروریستی متعددی به استانبول به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهرهای مسلمان نشین دنیا و توریست خیز ترین مناطق ترکیه انجام شده است، که موجب مجروحیت و کشته شدن تعداد زیادی از افراد بیگناه شده است.
به همین منظور اسپوتنیک، به چند مورد از مهمترین این اقدامات در تاریخ شهر استانبول در 10 سال اخیر می پردازد:
· در نتیجه حمله تروریستی به پاسگاه پلیس در 11 نوامبر 2012 در "ولسوالی سلطانگزی"، 1 پلیس کشته و 7 تن زخمی شدند. حزب جبهه آزادیبخش خلق انقلابی، یک سازمان افراطی چپ که در ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
· حمله تروریستی در استانبول که در 6 ژانویه 2015 رخ داد. زنی با نقاب به ورودی پاسگاه پلیس گردشگری در میدان سلطان احمد در مرکز تاریخی شهر نزدیک شد و به زبان انگلیسی اظهار داشت که کیف پول خود را گم کرده است. بلافاصله پس از آن، این زن یک وسیله انفجاری را منفجر کرد. خود عامل انتحاری در محل جان باخت و دو افسر نیروی انتظامی مجروح شدند. افسر پلیس مجروح بعداً در بیمارستان جان باخت. در 7 ژانویه، یک گروه مارکسیست خاص، جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما طبق معمول، سوء ظن مقامات ترکیه متوجه حزب کارگران کردستان شد.
· اما هویت عامل انتحاری بعدا مشخص شد. او شهروند روسیه، دیانا انورونا رامازانووا، که در زمان مرگش 18 سال داشت، و اهل دربنت داغستان بود. رمضانوا در مسکو تحصیل می کرد، اما شیفته اسلام شده، ترک تحصیل کرد و به ترکیه رفت. او در آنجا با یک شهروند نروژی ابو ادلبیف ازدواج کرد که در شبکه های اجتماعی با او آشنا شد. مدت کوتاهی پس از ازدواج، این زوج از مرز سوریه عبور کردند و به یکی از گروه های مخالف سوری پیوستند. در دسامبر 2014، شوهر رمضانوا کشته شد. معاینه پزشکی قانونی نشان داد که رمضانوا در زمان حمله باردار بوده است. برخی منابع گزارش می دهند که رمضانوا یک نارنجک دستی را منفجر کرده است، برخی دیگر از بمب گذار انتحاری "کمربند شهید" را می بندند.
· حمله تروریستی در استانبول که در تاریخ 6 اکتبر 2016 در محله ینی بونسا به وقوع پیوست. در ساعت 1550 به وقت محلی، یه خودرو بمب گذاری شده در نزدیکی فرودگاه آتاتورک استانبول و در محله ای که بوسنیایی ها سکونت دارند، منفجر شد. هدف حمله یک ایستگاه پلیس بود، اما بمب قبل از نزدیک شدن به آن منفجر شد و 10 نفر را مجروح کرد که حال یکی از آنها وخیم بود. این حمله توسط پ ک ک انجام شد. مهاجم دو همدست دیگر یک روز پس از حمله در سیلت آکسارای بازداشت شدند. به گفته کارشناسان، اگر انفجار 10 تا 20 دقیقه بعد رخ می داد، تعداد کشته ها و زخمی ها بسیار بیشتر می شد، زیرا در این زمان است که کلاس ها در دو مدرسه نزدیک به پایان می رسد.
· انفجار در استانبول در 12 ژانویه 2016 در منطقه سلطان احمد این شهر به وقوع پیوست. بر اساس آخرین اطلاعات، علاوه بر بمب گذار انتحاری، 12 نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند که بیشتر قربانیان گردشگران آلمانی بودند. بر اساس اطلاعات اولیه، بمب گذاری توسط تروریستی که از کشور همسایه سوریه در پوشش پناهجو وارد شده بود، انجام شد. او یک بمب دست ساز را در ایستگاه تراموا در حالی که یک گروه توریستی در حال عبور بودند، منفجر کرد.
· انفجار در استانبول که در 19 مارس 2016 در خیابان استقلال این شهر توسط یک بمب گذار انتحاری و در مقابل ایستگاه پلیس رخ داد. بر اثر این انفجار 5 نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند. تحقیق و بررسی پلیس مشخص کرد که این یک شبه نظامی داعش است، قربانیان این حمله شهروندان ایالات متحده و اسرائیل بودند.
· انفجار خودروی بمب گذاری شده در منطقه فاتح وزنسیلر در تاریخ 7 ژوئن 2016 ، 12 کشته و 36 زخمی بر جای گذاشت. گروه تروریستی ناسیونالیست کرد، شاهین های آزادی کردستان مسئولیت آن را بر عهده گرفت.
· اقدام تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول در تاریخ 28 ژوئن 2016 توسط بمب گذاران انتحاری مسلح به سلاح های اتوماتیک و کمربند انتحاری انجام شد. دو انفجار همراه با تیراندازی در ترمینال 2 کمی زودتر از ساعت 22:00 به وقت محلی به وقوع پیوست. همزمان نیز در پارکینگ فرودگاه به سمت مردم شروع به تیراندازی شد. در این حمله 45 نفر کشته و 239 نفر زخمی شدند
· حمله تروریستی در مرکز شهر و منطقه بشیکتاش استانبول که در 10 دسامبر 2016 اتفاق افتاد. بر اساس آخرین اطلاعات، 44 نفر (از جمله 36 پلیس) کشته شدند، 166 نفر زخمی شدند. در طول سال 2016، تعدادی از حملات تروریستی در ترکیه رخ داد که به احتمال زیاد توسط دولت اسلامی (داعش) یا شاهین های آزادی کردستان سازماندهی شده بودند.
· حمله به کلوپ شبانه Reina در منطقه اورتاکوی (در بشیکتاش) استانبول در تاریخ 1 ژانویه 2017 حدود ساعت 01:15 رخ داد. به گفته وزیر کشور، دست کم 39 نفر کشته و 69 نفر دیگر زخمی شدند. یک تروریست اندکی پس از نیمه شب در کلوپ شبانه رینا تیراندازی کرد. گزارش شده است که او از یک AK استفاده کرده و ابتدا یک پلیس را در ورودی باشگاه کشته است. در زمان حمله، 700-800 نفر در کلوپ شبانه و در حال جشن گرفتن سال نو بودند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. هویت مظنون عبدالقادر مشاریپوف، ملقب به ابومحمد خراسان اهل ازبکستان است. در 17 ژانویه 2017، ماشاریپوف که قبلا در منطقه اسنیورت پنهان شده بود، بازداشت شد. در 7 سپتامبر 2020، عامل این حمله به 40 حبس ابد محکوم شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала