گزارش و تحلیل

مذاکره کنندگان برای توافق به وین بر می گردند

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2022
اشتراک
همترین گره در مذاکرات و گفتگو ها هم همیشه این بود که ایران خواهان رفع تحریم ها بود و دولت آمریکا به دلیل ضعیف داخلی ای که داشت می ترسید تعهدی برای رفع تحریم ها امضا کند و بعد در سیاست داخلی به ضرر اش تمام شود.
هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که برای حل و فصل اختلافات خود با ایران به توافق رسیده تا بازرسان اش دوباره به ایران بیایند.
به استناد اخباری که جسته گریخته از نتایج آخرین جلسات رفع تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای، در وین مطرح شده بود اطراف مذاکره کننده به این نتیجه رسیدند که بهتر است ادامه مذاکرات و نتیجه گیری برای مذاکرات پس از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا انجام شود چون از همان روز اولی که تیم آقای بایدن وارد گفتگو ها شده بودند به بهانه انتخابات میان دوره آمریکا و ترس از شکست مفتضحانه در این انتخابات از امضای توافق هایی که انجام می شد طفره می رفتند و هر بار همه به توافقی می رسیدند لحظه آخر آمریکایی ها توافق را به هم می زدند.
مهمترین گره در مذاکرات و گفتگو ها هم همیشه این بود که ایران خواهان رفع تحریم ها بود و دولت آمریکا به دلیل ضعیف داخلی ای که داشت می ترسید تعهدی برای رفع تحریم ها امضا کند و بعد در سیاست داخلی به ضرر اش تمام شود.
انتخابات کنگره انجام شد و آنگونه که تصور می شد جمهوری خواه ها موفق نشدند اکثریت قاطع در کنگره را به دست آورند تا جایگاه رئیس جمهوری آمریکا به خطر بیافتد.
ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2022
گزارش و تحلیل
پالایشگاههای فراسرزمینی بستری مناسب برای نقش آفرینی ایران در حوزه انرژی
البته همه تحلیلگران بر این باور هستند که دلیل به وجود آمدن چنین شرایطی محبوبیت بایدن و دمکرات ها نبوده بلکه نفرتی است که مردم آمریکا از ترامپ داشتند و حضور ترامپ در حمایت از کاندیداهای جمهوری خواه موجب شکست بسیاری از آنها شد.
روز گذشته آقای بایدن در کنفرانس آب و هوا در شرم الشیخ رسما از بابت خروج آمریکا از توافق قبلی عذر خواهی کرد و اعلام کرد که تا سال 2030 آمریکا حدود نیمی از تولید گازهای گلخانه ای خود را کاهش خواهد داد.
توجه داشته باشید که نماینده آمریکا در امور آب و هوا همان آقای جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا می باشد که توافق برجام را هم امضا کرده.
به نظر می رسد دمکرات ها و تیم آقای بایدن حالا در حال آماده سازی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا باشد و برای اینکه این امر محقق گردد مجبور می باشند همه اقدامات جمهوری خواه ها و شخص ترامپ که فعلا کاندیدای اول جمهوریخواه ها است را باید زیر سوال ببرند.
فعلا با ماجرای آب و هوا و جو زمین شروع شده اما این کافی نیست.
بسیاری از زنان آمریکا امیدوار بودند در صورتی که جمهوریخواه ها در انتخابات شکست بخورند بتوانند برخی از حق و حقوق خود مخصوصا در زمینه سقط جنین را بگیرند، که ظاهرا فعلا این امر محقق نشده و بایدن نمی تواند در این زمینه کار چندانی انجام دهد.
می ماند بحث برجام و توافق هسته ای.
دریابان علی شمخانی،  دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
تاکید علی شمخانی بر ایجاد نهادهای مشترک و هم افزا برای مقابله با تحریم‌ها
اهمیت این ماجرا در این است که اولا بازگشت به برجام وعده انتخاباتی بایدن بوده و وی باید این وعده خود را محقق سازد دوما و از همه مهمتر اروپایی ها شدیدا در شرایط فعلی و به صورت فوری به بازگشت ایران به بازارهای نفت و گاز جهانی نیاز دارند و با توجه به اختلافاتی که بایدن با نتانیاهو و بن سلمان دارد احتمالا آمریکایی ها بخواهند مقداری اینها را مهار کنند.
روز گذشته آقای جک سالیوان اظهار داشت بود که آقای بایدن هیچ برنامه ای برای ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان در کنفرانس آتی گروه بیست در بالی ندارد و در کنفرانس آب و هوا در شرم الشیخ مصر هم هیچ ملاقات قابل توجهی میان طرف آمریکایی با طرف سعودی انجام نشده، امری که نشان می دهد رابطه فیما بین طرفین بسیار متشنج است.
اخیرا هم تشنج رابطه فیما بین طرفین از سطح محرمانه خارج شده و دیگر علنی شده.
به این ترتیب می توان گفت بحث بازگشت به برجام امروزه به اولویت دولت آمریکا پس از انتخابات تبدیل شده.
آمریکایی ها و اروپایی ها هم تصور می کنند به دلیل اعتراضات اخیر و آشوب هایی که در ایران رخ داده در حال حاضر برگه فشاری بر علیه ایران دارند که می توانند در مذاکرات از آن استفاده کنند و دیگر مانند قبل نیست که ایران همه برگه های برنده را در دست داشته باشد و به این دلیل می خواهند هرچه سریعتر به مذاکرات برگردند تا زمان و بازگشت آرامش به ایران موجب آن نشود که تنها برگه موجودشان بسوزد.
از طرف دیگر هم بر کسی پوشیده نیست که ایران با شرایط اقتصادی نا مناسبی مواجه می باشد و طبیعتا اگر دولت ایران بتواند به توافقی دست یابد که موجب رفع تحریم ها و ایجاد گشایش اقتصادی برای مردم گردد طبیعتا به آن سمت خواهد رفت.
اگر به بیانیه آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم با دقت نگاه کنید می بینید اینبار این بیانیه با لحن خصمانه نوشته نشده، امری که نشان می دهد مراجع بالادستی به مدیر این آژانس دستور داده اند که پرونده را ببندد چون می خواهند این گره از جلودستشان برداشته شود.
پس می توان گفت امروزه با شرایطی مواجه هستیم که طرفین ذینفع یعنی آمریکا و ایران هر دو خواهان رسیدن به یک توافق هستند واحتمال اینکه به زودی اعلام شود همه قرار است به وین برگردند تا مذاکرات نهایی انجام شود وتوافقی به امضا برسد بسیار زیاد است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала