گزارش و تحلیل

پیغام تبریک ایران به نتیجه انتخابات اسرائیل

© Fotolia / Curioso Photographyپیغام تبریک ایران به نتیجه انتخابات اسرائیل
پیغام تبریک ایران به نتیجه انتخابات اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2022
اشتراک
پس از پیروزی احزاب همسو با بنیامین نتانیاهو در انتخابات کنیست اسرائیل رهبران برخی کشورها برای نتانیاهو پیغام تبریک ارسال کردند.
این در حالی است که هنوز نخست وزیر نتانیاهو قطعی نشده و معلوم نیست که آیا دولتی که شاید وی تشکیل دهد مانند دولت های اخیر اسرائیل که طی چهارسال اخیر موفق به ادامه حیات نبودند بتواند ادامه دهد یا نه.
بر کسی پوشیده نیست که برخی کشورهای عربی با خودداری از حمایت از احزاب و گروه های عرب اسرائیلی وحمایت سنگین مالی و تبلیغاتی از نتانیاهو واحزاب چپ افراطی یهودی در اسرائیل عملا کاری کردند که احزاب عرب نتوانند در کنیست کرسی های خود را حفظ کنند و جای آنها را احزاب تند افراطی بگیرند.
امروزه هم این احزاب در حال دعوا بر سر سهم خواهی می باشند و یکی از بحث هایی که بسیاری از آنها مطرح می کنند این است که اگر نتانیاهو دوباره نخست وزیر شود دستور حمله به تاسیسات حساس و زیربنایی ایران را صادر خواهد کرد.
طی چند روز گذشته هم آمریکا بمب افکن های سرگردان بی 2 خود را به پایگاه های خود در خاورمیانه اعزام کرد تا ایران را تهدید کند.
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2022
ایران موشک بالستیک هایپرسونیک ساخت
جنگنده های اسرائیلی هم این هواپیماها را تا پایگاه های خود در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همراهی کردند تا به نوعی به ایران پیغام بدهند فضای این کشورها برای تحرک بر علیه ایران باز شده.
برخی اخبار هم مبنی بر اینکه آمریکایی ها می خواهند انبارهای ذخیره کالای اساسی ایرانیها را هدف قرار دهند تا مردم ایران دچار کمبود مواد اولیه شوند و به آشوب ها دامن بزنند هم توسط برخی رسانه ها مطرح شده.
البته بماند که بسیاری این تحرکات آمریکا و اسرائیل را در راستای کسب برگه های بیشتر برای گفتگوهای آتی وین که احتمالا به زودی دوباره از سر گرفته خواهد شد می دانند.
آنهایی که پیگیر گفتگوهای هسته ای بودند به خوبی می دانند در آخرین جلسات توافق بر آن شده بود که گفتگو ها و رسیدن به هرگونه توافقی به پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا موکول گردد و در این حین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای حل اختلافات خود به توافقاتی برسند.
روز گذشته هم آژانس بین المللی انرژی هسته ای از توافق با ایران برای حل اختلاف صحبت کرد، امری که نشان می دهد دیپلمات ها در حال آماده سازی برای توافق جدید در وین می باشند.
در گیر و دار اعتراضات در ایران هم آمریکایی ها و اروپایی ها از یک طرف تلاش می کردند که به اعتراضات و آشوب ها در ایران دامن بزنند و از طرف دیگر برای ایران پیغام و پسغام می فرستادند که خواهان گفتگو با ایران هستند، امری که نشان می دهد آنها در تلاش بودند و هستند از معترضین واعتراضات داخلی ایران به عنوان برگه فشار در مذاکرات استفاده کنند.
حال به نظر ایرانی ها هم تصمیم گرفته اند یک پیغام تبریک برای نتانیاهو و احزاب همسو با او و همچنین امریکایی ها ارسال کنند و اعلام موفقیت ایران در رسیدن به فناوری موشک های هایپرسونیک این پیغام تلقی می شود.
در واقع ایران منظر مانده تا اینها همه هیاهویی که می توانند راه بیاندازد و پس از آن به یکباره آب یخ را روی سرهای داغ طرف مقابل بریزد وکاری کند آنهایی که مست نتایج انتخابات کنگره آمریکا و کنیست اسرائیل بودند با سردرد شدید مواجه شوند.
سامانه‌ ضد هوایی اسرائیل موسوم به باراک  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2022
اولین سامانه‌های ضد هوایی اسرائیل در امارات مستقر شدند
بنده کارشناس نظامی نیستم اما از کارشناسان نظامی بین المللی درباره این فناوری پرس و جو کردم و آنها میگویند این فناوری، یعنی فناوری تولید موشک های هایپرسونیک هدایت شونده و مانور پذیر فناوری ای است که به جز دو سه کشور در جهان هیچ کشوری از آن برخوردار نیستند، توجه داشته باشید تولید موشک های هایپرسونیک توسط تنها چهار پنج کشور در جهان با موفقیت انجام شده اما موشک های هایپرسونیک هدایت شونده و مانور پذیر را فقط دو سه کشور در اختیار دارند و فعلا هیچ سامانه ای در جهان وجود ندارد که بتواند با این نوع موشک ها مقابله کند و با توجه به اینکه این موشک ها عموما موشک های بسیار سنگین وزن به حساب می آیند یعنی قدرت تخریبی این موشک ها معمولا بسیار بالا است و مثلا یکی از این موشک ها به تنهایی می تواند یک نیروگاه مانند نیروگاه دیمونا را با خاک یکسان کند و در صورتی که چنین نیروگاهی هدف قرار گیرد به معنای محو شدن صدها کیلومتر مربع از نقشه.
همچنین قدرت تخریبی این موشک ها می تواند در حد کل بار یک هواپیمای بمب افکن بی 2 باشد.
یعنی اگر احیانا حتی هواپیماهای آمریکایی یا اسرائیلی موفق شوند از سامانه های دفاعی ایرانی عبور کنند، که خود این مساله فعلا مورد سوال است و بسیاری کارشناسان معتقد هستند با توجه به سابقه تجربی و قدرت سامانه های دفاعی ایرانی احتمال اینکه عمده این هواپیماها سرنگون شود بسیار زیاد است، ایران به راحتی می تواند هرگونه حمله ای را چند برابر سهمگین تر تلافی کند.
بماند که برخی پایگاه های آمریکایی در منطقه مانند پایگاه هوایی آمریکایی ها در قطر و یا فرماندهی آنها در بحرین و یا ناوهای هواپیمابر و کشتی های آنها در منطقه و یا پایگاه های جاسوسی اسرائیل در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا عراق و یا آذربایجان و... به قول سردار حاجی زاده گوشت زیر دندان هستند و ایران فقط یک بهانه برای نیست و نابود کردن آنها نیاز دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала