نماینده ایران در سازمان ملل: افغانستان پناهگاه امن گروه‌های تروریستی نباشد

© Photo / IRNAامیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2022
اشتراک
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک گفت: جهان باید مطمئن شود که سرزمین افغانستان پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده و گروه‌های وابسته نخواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه مربوط به "وضعیت افغانستان" را به تصویب رساند. این قطعنامه که نخستین بار پس از سلطه طالبان بر افغانستان به مجمع عمومی ارائه شده است، ضمن تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در این کشور، حوزه‌های سیاسی مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، پناهندگان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی این کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.
این قطعنامه ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی از آوارگان افغانستانی، بر ضرورت حمایت از کشورهایی که با موج گسترده پناهجویان افغانستانی مواجهند، تأکید کرده است.
قطعنامه مذکور ضمن احتراز از شناسایی طالبان به عنوان دولت در افغانستان، از مقامات طالبان می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی و دوجانبه افغانستان پایبند بوده و در مسیر ارتقای رعایت حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر گام بردارد.
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2022
نقش آمریکا در 50 برابر شدن تولید مواد مخدر در افغانستان
قطعنامه فوق اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت‌های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم کرده و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد می‌کند.
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی این قطعنامه، وضعیت فجیع بشردوستانه و سیاسی جاری در افغانستان را نشانه‌ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر خواند که ضمن تضییع این ایده‌های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت‌ها را با مخاطرات بی پایان روبرو می‌کنند.
وی وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسئولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی خواند و اظهار داشت: ایران بر ضرورت تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر در گذشته انجام شده و در حال حاضر با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تأکید دارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود ضمن اعلام حمایت از تصویب این قطعنامه عنوان کرد: تصویب این قطعنامه پیام روشنی از اتحاد برای حمایت از مردم افغانستان در مسیر ایجاد کشوری شکوفا، مبتنی بر صلح و متکی به خود است.
وی اظهار داشت: آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است.
ایروانی بیان کرد: در جامعه‌ای متکثر نظیر افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.
به گفته وی اطمینان از تاسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین‌المللی حاکمیت آتی افغانستان است.
در سخنرانی نماینده دائم ایران ، بر ضرورت حفاظت از اموال و دارایی‌های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشردوستانه در افغانستان تأکید شد.
نماینده دائم ایران ضمن ابراز نگرانی از تداوم تهدید تروریسم و جنگجویان خارجی، اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و دیپلماتیک و اقلیت‌های دینی و قومی را محکوم کرد و اظهار داشت: جهان باید مطمئن شود که سرزمین افغانستان پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی نظیر داعش و القاعده و گروه‌های وابسته نخواهد بود.
وی همچنین ضمن تشریح دستاوردها و هزینه‌های انسانی مبارزه با مواد مخدر برای جمهوری اسلامی ایران، از افزایش شدید کاشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان ابراز نگرانی کرد.
این قطعنامه که توسط آلمان به مجمع عمومی ارائه شده است با رای مثبت ۱۱۶ کشور، شامل جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. ۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه مذکور رای ممتنع دادند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала