گزارش و تحلیل

منابع دیپلماتیک ترکیه: فرآیند عادی شدن روابط با ارمنستان متوقف نشده است

© Photo / Iran information base (PAD)رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2022
اشتراک
امروز رییس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد که در صورتیکه روابط ایروان و باکو عادی شود، روابط ترکیه و ارمنستان مثبت خواهند بود، اما در حال حاضر تصویر مثبتی وجود ندارد.
اردوغان پیش از سفر خود به سمرقند در فرودگاه اسنبوگ در آنکارا به روزنامه نگاران اعلام کرد: "آخرین دیدار از طرف ارمنستان درشهر پراگ برگزار شد، ما علنا اعلام کردیم : اگر شما (ارمنستان) روابطتان با آذربایجان را در جهت مثبت هدایت کنید، در آن صورت روابط با ترکیه هم به جهت مثبتی پیش می رود. ما چنین انتظاری از ایروان داریم. فعلا چنین تصویری وجود ندارد. ارمنی های ساکن فرانسه و آمریکا فشاری ایجاد می کنند که بر این روند تاثیر می گذارد. همه چیز بسته به رهبر ارمنستان دارد. ما دشمن نمی خواهیم، دوست می خواهیم."
پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش اوغلو بیان کرد که آمادگی دیدار با وزیر امور خارجه ارمنستان، آرارات میرزایان را دارد، اما تاریخ آن را مشخص نکرد.
منابع بلند پایه وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک بیان کردند که وضعیت در قالب روند مذاکرات بین آنکارا و ایروان می باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، روند عادی سازی ادامه دارد و صحبتی از پایان آن نیست.
منابع تاکید کردند: " در قالب تصمیمات اتخاذ شده در تاریخ 1 جولای، دیدار کارشناسان فنی برگزار شد. نمایندگان بخش های مربوطه دیدار کردند، مذاکرات در منطقه مرزی نصف روز در ترکیه و نیمه دیگر روز در ارمنستان برگزار شد. طرفین تلاش کردند تا درزمینه اقداماتی که در آینده باید برداشته شود، به توافق برسند. بر اساس نتایج دیدار مذکور اقدامات دیپلماسی در جریان است که طبق آن بعدا مذاکرات نمایندگان ویژه برگزار خواهد شد."
آنها تاکید کردند، ضمنا تاریخ و زمان مذاکرات هنوز مشخص نشده اند. وزارت امور خارجه ترکیه افزود: " مکان دیدار ممکن است در ایروان، استانبول یا آنکارا باشد. این اهمیتی ندارد. ولی ما قاطعانه تصمیم داریم تا مذاکرات آتی را یا در ترکیه یا در ارمنستان برگزار کنیم."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала