گزارش و تحلیل

نیوزویک: بریکس گسترش می‌ یابد، آمریکا کنار گذاشته می‌شود

بریکس
 بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2022
اشتراک
بریکس به معنای ثبات و رفاه برای همه در هر کشوری خارج از چارچوب غربی.
اسپوتنیک به نقل از هفته نامه نیوزویک ایالات متحده می نویسد: در حالی که واشنگتن در تلاش برای پیشبرد برنامه جهانی خود است، بلوک اقتصادی که بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی و حدود 40 درصد از جمعیت را تشکیل می دهد، قرار است گسترش یابد.
اگرچه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به طور رسمی یک ائتلاف نیست و اختلافات ژئوپلیتیکی قابل توجهی بین اعضای آن وجود دارد، اما به دلیل علاقه مشترک به تقویت اقتصادی و تجاری، جذابیت بیشتری در جهان پیدا می کند.
پس از اجلاس ژوئن در پکن، آرژانتین و ایران برای پیوستن به این سازمان درخواست دادند، یک ماه بعد، پورنیما آناند، رئیس کنونی اتحادیه به رسانه های روسی گفت که مصر، عربستان سعودی و ترکیه علاقه خود را برای عضویت ابراز کرده اند. و این دوشنبه، لیلا زروکی، فرستاده ویژه الجزایر تأیید کرد که کشورش رسماً برای عضویت درخواست کرده است.
در آخرین نشست بریکس پلاس در چین، عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، "به حاشیه راندن مستمر کشورهای در حال توسعه در نهادهای حاکمیت جهانی" را منبع بی ثباتی، نابرابری و مانع توسعه خواند.
وی علاوه بر برقراری "نظم جدید اقتصادی" بر اساس قطعنامه 3201 سازمان ملل متحد مورخه سال 1974، بر آمادگی الجزایر برای ایجاد "نظم نوین جهانی" و "امنیت جمعی مبتنی بر ثبات و رفاه همه در هر کشوری" تاکید کرد.
مشاور وزارت خارجه الجزایر درخواست ورود کشور به بریکس را تایید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2022
مشاور وزارت خارجه الجزایر درخواست ورود کشور به بریکس را تایید کرد
عبدالمجید تبون به همراه 18 رهبر دیگر جهان در اجلاس بریکس پلاس شرکت کرد. علاوه بر 5 رهبر از کشورهای بریکس، سران ایران، آرژانتین، کامبوج، مصر، اتیوپی، فیجی، اندونزی، قزاقستان، مالزی، نیجریه، سنگال، تایلند و ازبکستان نیز حضور داشتند.
واشنگتن زمانی بر آن بود که برجام تهدیدی جدی برای گروه 7 (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) نیست. با این حال، در شرایط درگیری در اوکراین و تحریم های غرب علیه مسکو، این گروه دوباره در کانون توجه قرار گرفته است.
الجزایر به تقویت روابط با مسکو ادامه می دهد و از هرگونه اقدام تنبیهی در پاسخ به درگیری در اوکراین خودداری می کند. اما الجزایر یکی از اعضای اوپک و سومین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا است. بنابراین، اتحادیه اروپا با کنار گذاشتن انرژی روسیه، مجبور است این کشور شمال آفریقا را در میان کشورهای جایگزین روسیه مورد بحث قرار دهد. علاقه عربستان سعودی نیز به همان اندازه مهم است. چند هفته پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید جهانی نفت به میزان 2 میلیون بشکه در روز، علیرغم اینکه بایدن برای کاهش قیمت سوخت تلاش کرد، ولادیمیر پوتین آشکارا از پیوستن عربستان سعودی به بریکس حمایت کرد. رهبر روسیه در 27 اکتبر در مجمع باشگاه گفتگوی والدای خاطرنشان کرد که چنین تصمیمی اول از همه مستلزم "اجماع همه اعضای بریکس" است، اما در عین حال وی از چشم انداز عربستان سعودی حمایت کرد.
پوتین گفت: "عربستان سعودی یک کشور به سرعت در حال توسعه است و این تنها به این دلیل نیست که این کشور در تولید هیدروکربن ها و تولید نفت پیشرفت کرده است. این به دلیل این واقعیت است که ولیعهد و دولت عربستان سعودی برنامه های بزرگی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد دارد که بسیار مهم است. وی همچنین خاطرنشان کرد که پادشاهی سزاوار حق پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است، بلوکی که تحت نظارت روسیه و چین است، جایی که ایران در آخرین اجلاس سالانه سران در ازبکستان به عنوان یک عضو کامل به آن ملحق شد.
در پایان ماه گذشته، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که "بسیاری از کشورها تمایل خود را برای پیوستن به همکاری ابراز کرده اند." و رهبران بریکس در پی نتایج نشست ژوئن در پکن به اجماع بر سر گسترش این گروه دست یافتند.
وانگ ونبین گفت: چین با سایر اعضای بریکس همکاری خواهد کرد تا شرکای بیشتری را به خانواده بریکس وارد کند.
روز یکشنبه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داد که شی جین پینگ، رهبر چین در حال آماده شدن برای سفر به عربستان سعودی است. این سفر خارجی نادر شی از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان است. اعتقاد بر این است که این سفر تمایل پکن و ریاض برای نظم جهانی چند قطبی را نشان می دهد.
این سفر برای هفته دوم دسامبر برنامه ریزی شده است. همزمان قرار است اولین اجلاس سران کشورهای عرب و چین در همین ماه در عربستان سعودی برگزار شود. لازم به یادآوری است که چندی پیش الجزایر میزبان اولین نشست رهبران اتحادیه کشورهای عرب از زمان شروع همه گیری بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала