گزارش و تحلیل

چرا آمریکایی ها در حال سوزاندن برگه های خود در ایران هستند؟

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2022
اشتراک
چند روز پیش بایدن اظهار می داشت که می خواهد ایران را آزاد کند حالا هم بولتون اظهار می دارد که معترضین مسلح شده اند تا مبارزه کنند و بجنگند و همه می دانند این اظهار نظر ها به هیچ وجه به نفع معترضین نمی باشد.
اخیرا آقای جون بولتون مسئول امنیت ملی سابق آمریکا در گفتگویی با تلوزیون انگلیسی فارسی زبان بی بی سی اظهار داشته بود مخالفین در ایران توسط آمریکا مسلح شده اند.
گزارش های رسانه ای دیگری هم منتشر شده بود مبنی بر اینکه آمریکایی ها در حال آموزش نیرویها جدایی طلب کرد در پایگاهی در خاک عراق برای انجام عملیات و حمله به ایران می باشند.
شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی هم به صورت رسمی وابسته به وزارت امور خارجه انگلیس است وحقوق کارمندان آن رسما از طریق وزارت امور خارجه انگلیس تامین می گردد.
طی هفته های اخیر هم گزارش های زیادی توسط رسانه های آمریکایی و انگلیسی منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکایی ها نیروهای جدایی طلب بلوچ را در افغانستان و پاکستان آموزش داده و مستقر کرده اند و حتی تشکیلاتی با نام داعش خراسان برای ایران راه انداخته اند.
طبق گزارش هایی که مراجع امنیتی ایران منتشر کرده اند برخی عملیات تروریستی هم تحت نظر فردی آذربایجانی هدایت می شده و برخی رسانه های اسرائیلی هم هم درباره دخالت اسرائیل در جریان آموزش گروه های تروریستی در آذربایجان و افغانستان و عراق صحبت می کنند.
نکته مهم در ماجرای صحبت های آقای جان بولتون این است که قطعا دعوت کردن وی توسط بی بی سی فارسی بدون هماهنگی نبوده و وی هم بنا بوده که رسما اعلام کند آمریکا پشت عوامل مسلح حمله به تظاهر کنندگان و یا نیروهای انتظامی ایران بوده است.
البته این ماجرا خیلی هم دور از انتظار کارشناسان نبوده و تقریبا همه یقین داشتند که آمریکایی ها نیروهایی را آموزش داده اند تا زمان مناسب آنها را وارد میدان کنند.
ولی معمولا در چنین شرایطی کشورهایی که می خواهند مزدورانشان در امان باشند هیچ اظهار نظری نمی کنند و تلاش می کنند سکوت اختیار کنند.
مانند مثلا عربستان سعودی و یا اسرائیل که از گروه های رسانه ای و مزدوران حمایت کرده اند ولی لام تا کام حرفی به میان نمی آورند و حد اکثر رسانه ها و کارشناس های غیر رسمی شان در برخی موارد گمانه زنی می کنند.
بدیهی است در صورتی که عوامل آمریکایی در انجام ماموریت های خود در ایران موفق می بودند قطعا آمریکا هم همین خط و مشی را انتخاب می کرد و سکوت اختیار می کرد اما به نظر می رسد آمریکایی ها یقین پیدا کرده اند عواملشان موفق به انجام ماموریت های محوله نشده اند و به همین دلیل وقت آن است که آنها را مانند دستمال کاغذی دور بیاندازند و بسوزانند.
طبق همه قوانین و مقررات بین المللی اظهارات مقامات آمریکایی مثل جان بولتون عملا این بهانه را به نیروهای امنیتی وقضائی ایران می دهد تا کار آشوبگران را یکسره کنند و هیچ کشور یا مرجع بین المللی حق اظهار نظر نداشته باشد.
اینجا بد نیست به این نکته اشاره کنم که حساب آشوبگران را باید از معترضین مردمی که هیچ ارتباطی با این آشوبگران ندارند جدا کرد.
آمریکایی ها برای انجام ماموریت های محوله به دو مجموعه متوسط شده اند، یکی گروه های جدایی طلب که معمولا در مرزها مستقر هستند ودیگری ارازل و اوباشی که از انجام هیچ جرمی ابایی ندارند و برای یک مشت دلار حاضر می باشند حتی پدر و مادر خود را نیز بکشند.
بر کسی هم پوشیده نیست که نظام جمهوری اسلامی از امکانات امنیتی بسیار بالایی برخوردار می باشد و طی یکی دو ماه اخیر بیشتر تلاش داشته تا با معترضین مدارا کند تا آنها را سرکوب کند.
شاید برخی از جوانان معترض به این سخن بنده معترض باشند اما واقعیت امر هم همین است.
آنهایی که جوان هستند نمی دانند معنای برخورد قهریه و سرکوب چیست و یا چنین چیزی را تا به حال ندیده اند و متوجه نیستند اگر حکومتی بخواهد با معترضین برخورد قهریه کند چگونه چنین برخوردی انجام می شود.
دلیل اصلی ای که حکومت در ایران تلاش کرده با معترضین مدارا کند هم این بوده و هست که خواسته حساب معترضین از اغتشاشگران و ارازل و اوباش را جدا کند.
حال که کاملا مشکل شده این اغتشاشگران، تکرار می کنم نه معترضین مسالمت آمیز، رسما عوامل دشمن هستند می توان پیش بینی کرد به زودی واکنش نیروهای امنیتی ایران شروع شود و تک تک این اغتشاشگران که هنوز شکار نشده اند در تورهای امنیتی بیافتند.
حال سوالی که مطرح می باشد این است که چرا آمریکا حاضر شده اینها را بفروشد؟
همانگونه که قبلا نیز مطرح کردم آمریکا مطمئن شده که این نقشه هم ناکام مانده و حالا در حال عقب نشینی می باشد و عواملی که ممکن است برایش هزینه بر باشند را از هواپیمای خود پایین میاندازد، دقیقا شبیه زمانی که تصمیم گرفتند از افغانستان خارج شوند و عوامل خود را از هواپیما به زمین پرت کردند.
ولی خود آمریکا می خواهد به ایران این پیغام را بدهد که ببینید چه کردیم، باز هم شاید بتوانیم چنین کاری را بکنیم، حالا که انتخابات کنگره تمام شده بیایید بنشینیم وین با هم توافق کنیم و توجه داشته باشید که ما برگه عوامل خود را نیز در مذاکرات روی میز داریم.
مضاف بر همه اینها در صورتی که این مزدوران بتوانند از ایران فرار کنند آمریکایی ها مجبور می باشند به تعهداتی که قبلتر احتمالا به آنها داده اند عمل کنند و بدیهی است که چون آنها سودی از مزدوری اینها نبرده اند نمی خواهند اینها بتوانند برگردند.
این هم عاقبت همکاری با آمریکا.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала