فرمانده ایرانی: افزایش برد موشک باور به 400 کیلومتر خواهد رسید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / موشک دوربرد و نقطه زن خیبر شکن
موشک دوربرد و نقطه زن خیبر شکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2022
اشتراک
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش بُرد موشکی باور373 به 400 کیلومتر خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، روز یکشنبه 15 آبان ماه، نمونه ارتقا یافته سامانه پدافندی باور 373 با موشک صیاد 4 بی رونمایی شد که طبق آن، برد کشف سامانه باور به 450 کیلومتر و برد درگیری آن نیز به بیش از 300 کیلومتر می‌رسد.
طراحی و تولید موشک صیاد 4 بی، ایران را در زمره معدود کشورهای سازنده سامانه‌های پدافندی برد بلند قرار می دهد و به این ترتیب توانمندی مهمی به پدافند هوایی کشور افزوده شده است.
کار ساخت سامانه پدافندی باور373 از اوایل دهه 90 شمسی و پس از بدقولی روس ها برای واگذاری سامانه موشکی اس300 آغاز شد و در کمتر از یک دهه به نتیجه رسید و امروز نمونه ارتقا یافته آن با برد بیش از 300 کیلومتر در اختیار نیروی هوافند هوایی ارتش قرار دارد.
امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران گفت: ما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در حوزه تجهیزات پدافند هوایی به هیچ کشوری وابستگی نداریم. برای مثال، همین سامانه باور 373 که گل سر سبد سامانه‌های پدافند هوایی کشور را ببینید. همه این سامانه ها توسط دانشمندان ایران اسلامی و براساس تهدیدات طراحی و تولید شده است.
وی افزود: ما از همان زمان تست اولیه هم یک کار مطالعاتی دقیق را شروع کردیم و کمتر از دو سال توانستیم برد 150 کیلومتر را به بالای 300 کیلومتر برسانیم. در دنیا فقط یکی-دو کشور هستند که مشابه این سامانه را دارند. ما به این توانمندی رسیدیم و الان هم کار را خاتمه نداده‌ایم.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران ادامه داد: ما همه تلاش‌مان را کرده‌ایم و طی 16 ماه، برد 150 کیلومتری را به بالای 300 کیلومتر رساندیم و این سامانه در تست اخیر توانست هدف را در فاصله 305 کیلومتری منهدم کند. ولی متوقف نشدیم و هم‌اکنون مجددا کار مطالعاتی و علمی سنگینی را کلید زدیم که بتوانیم همین را هم ارتقا دهیم. نظر ما روی برد 400 کیلومتر است و ان‌شاالله به آن مرحله هم خواهیم رسید. در تست اخیر سامانه باور 373، موشک بالستیک را هم کشف کرد و الحمدلله در این مرحله هم موفق بود. این یک سامانه همه‌شمولی است که در اختیار نیروی قدرتمند پدافند هوایی ارتش قرار دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала