گزارش و تحلیل

افزایش تنش میان ایران و آمریکا

CC BY 4.0 / IRNA / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2022
اشتراک
بسیاری می پرسند به چه دلیل آقای حسین امیرعبد اللهیان رسما اعلام کرد که ایران به روسیه پهباد داده در حالی که مدتها ایران این مساله را حاشا می کرد.
به گزارش اسپوتنیک، باید توجه داشت که معمولا وقتی دیپلماتها صحبت می کنند هر کلمه از صحبت هایشان حساب شده است، مخصوصا درباره شخصی مثل دکتر امیرعبد اللهیان که یک دیپلمات کهنه کار است.
توجه داشته باشید هیچوقت ایران نگفته که "به روسیه" پهباد نداده بلکه گفته "برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه پهباد نداده".
شاید برخی برداشت مشابه از هر دو عبارت داشته باشند اما دو عبارت با هم تفاوت هایی دارند.
آقای امیرعبد اللهیان هم در سخنان خود اینبار تاکید داشته که ایران به روسیه پهباد داده اما قبل از شروع عملیات ویژه در اوکراین ودر آن زمان هم بنا نبود روسیه از این پهباد ها در عملیات خود استفاده کند.
ولی ماجرا فقط به این جریان ختم نمی شود بلکه می بینیم که تنش های کلامی میان مقامات ایرانی و آمریکایی افزایش یافته و همچنین ایران دست به تست موشک ماهواره بر خود و برخی سامانه های دفاعی جدید زده.
درست است که آقای امیرعبداللهیان اعلام کرده که این پهباد ها برای جنگ در اوکراین به روسیه تحویل داده نشده اما به هر حال اعتراف ایران به تحویل این پهباد ها به روسیه اهداف دیگر غیر از اینکه ایران بخواهد طرف های غربی را راضی کند دارد.
در واقع ایران خواسته به طرف های غربی این پیغام را بدهد که اگر بیش از حد در قبال ایران دست از پا خطا کنید ما تسلیحاتی در اختیار روسیه قرار می دهیم که می تواند همه معادلات و حساب و کتابهای شما را به هم بزند.
طبق گفته آقای امیر عبد اللهیان "فعلا ایرانی ها به روسیه موشک تحویل نداده اند".
اینجا بد نیست قبل از ادامه صحبت درباره مترسک آمریکایی ها در اوکراین صحبتی داشته باشم که آمده بود اظهار می داشت آقای امیر عبد اللهیان دروغ می گوید که تعداد محدودی پهباد به روسیه داده اند و اوکراینی ها روزی ده پهباد ایرانی را ساقط می کنند.
ایران طی چند سال اخیر چند صد هزار پهباد که برای مقابله با سامانه های ویژه ناتو طراحی شده اند تولید کرده و وقتی که وزیر خارجه اش می گوید که تعداد محدودی تحویل روسیه داده ایم، در مقایسه با آنچه ایران دارد صحبت کرده و نه در مقایسه با حد و قواره مترسک آمریکا در اوکراین.
بله در برخی شرایط ممکن است ده یا بیست پهباد تعداد زیادی به حساب بیاید اما برای کشوری که چند صد هزار پهباد در اختیار دارد چند هزار هم تعداد کمی به حساب می آید.
این صحبت های آقای امیرعبد اللهیان هم بیشتر متوجه آمریکا و ناتو بوده تا متوجه شوند اینکه تحویل روسیه داده شده در حساب کتابهای ایران بسیار بسیار محدود است و توجه داشته باشد که اگر روسیه از همین پهباد ها با موفقیت برای به هم زدن معادلات در اوکراین استفاده کرده ایران توان آن را دارد که کل نقشه های ناتو در شرق اروپا را به هم بزند و همانگونه که هفت هزار و پانصد ملیارد دلار هزینه کرد آمریکا در خاورمیانه را دود هوا کرد همه هزینه های ناتو در اوکراین را نیز دود هوا کند.
این صحبت ها زمانی مطرح شد که یک روز قبل تر رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشته بود که می خواهد "ایران را آزاد کند"، به این دلیل می توان تصور کرد که صحبت های آقای امیرعبد اللهیان پاسخی بود به این صحبت های رئیس جمهوری آمریکا و نوعی اخطار که آنچه شما در اوکراین دیدین ذره ای محدود از توانمندی ایران است و اگر بخواهید وارد ماجرا جویی با ایران شوید چیزهایی در انتظارتان خواهد بود که در عالم هپروت هم آن را تصور نمی کردید.
علیرغم اینکه آمریکایی ها و ناتو مدعی می باشند مدرن ترین سامانه های دفاعی و هجومی نظامی جهان را در اختیار دارند اما دیگر بر کسی پوشیده نیست که ایران سامانه هایی را در اختیار دارد که همه سامانه های آمریکایی را هوا ببرد.
طی چند جنگ اخیری که آمریکایی ها در جاهای مختلف جهان راه انداختند آنها وابستگی شدیدی به فناوری های مدرن داشتند و عملا نیروهای مسلح زمینی آنها بدون داشتن پشتیبانی هوایی و دریایی و فناوری در همه جا زمین گیر بودند.
در جاهایی مثل افغانستان و عراق و... رزمندگان مبارز بر علیه آمریکایی ها متوجه شده بودند که وقتی نیروهای آمریکایی در پوشش سامانه های مدرن خود نیستند به راحتی می توانند آنها را شکار کنند و در واقع ایرانی ها هم موفق شده اند که شبکه ای از تسلیحات دفاعی ویژه برای مقابله با آمریکایی ها درست کنند تا در صورتی که آمریکایی ها یا نوچه هایشان در منطقه فکری در سر داشته باشند که گزندی به ایران برسانند به سرعت بتوانند کل سامانه های مدرن آنها را نابود کنند و بعد سراغ شکار نیروهای آنها بروند.
عملا ایرانی ها این پیغام را به آمریکایی ها رساندند که نه سامانه های دفاعی شان در منطقه و نه ناوهای جنگی و یا هواپیماهای مدرن شان در رویارویی با ایران موثر نخواهد بود و ایرانی ها خود را آماده همه شرایط کرده اند.
ایرانی ها همچنین این پیغام را هم به اسرائیلی ها هم به سعودی ها ارسال کرده اند که اگر احیانا تصور می کنند با تسلیحاتی که آمریکا در اختیارشان گذاشته می توانند کاری کنند سخت در اشتباه هستند، آنها کاملا در مقابل ایران بی دفاع می باشند.
البته حتی می توان گفت پیغام به دیگران در منطقه هم رسیده و برخی که تصور می کنند با ماجراجویی می توانند مرزهای بین المللی راجابجا کنند هم پیغام را دریافت کرده اند، مخصوصا که نیروهای ایرانی در حال حاضر بیخ گوششان هستند.
این پیغام ایران در زمانی به دست آمریکا و متحدانش می رسد که آنها تصور می کردند به دلیل وجود نابسامانی های داخلی و اعتراضات درونی دیگر شرایط دفاعی ایران ضعیف شده و حالا می توانند نقشه های شوم خود را پیاده کنند و ایران هم عمدا به سمت افزایش تنش لفظی با آمریکا ومتحدانش رفته تا آنها را متوجه کند اقداماتشان بر علیه ایران بی پاسخ نخواهد ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала