حزب‌الله لبنان اسراییل را در ماجرای گازی مستاصل کرد

© AP Photo / Mohammed Zaatariدرخواست دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی: حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید!
درخواست دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی: حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2022
اشتراک
حزب‌الله لبنان اسراییل را در ماجرای گازی مستاصل کرد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم و به روایت محمد دلگشایی‌فر ـ پژوهشگر اقتصاد، مدت‌ها بود که گمانزنی‌هایی مبنی بر احتمال وجود منابع گازی در غرب دریای مدیترانه وجود داشت، بر این اساس اسراییل و دولت لبنان از ابتدا تلاش بسیار زیادی برای اکتشاف منابع گازی این حوزه انجام دادند که این تلاش‌ها در نهایت منجر به کشف دو میدان گازی کاریش و قانا شد. اشتراکات مرزی این دو میادین منجر به اختلافات شدیدی میان دولت لبنان با سران اسراییلی بر سر تقسیم این میادین بود. اسراییلی ‌ها به هیچ عنوان حق مالکیتی برای لبنان قائل نبودند و حتی حاضر به مذاکره در این موضوع نیز نبودند.
یکی از بزرگترین مشکلات دولت لبنان در سال‌های اخیر بحران اقتصادی و ناترازی بخش انرژی خصوصاً در حوزه گازی است، به همین دلیل دولت لبنان تلاش بسیار زیادی برای متقاعدسازی اسراییل با میانجیگری آمریکا و فرانسه انجام داد، اما همه این تلاش‌ها به در بسته خورد تا اسراییل از احتمال استخراج گاز از این میادین مشترک در تابستان خبر دهد.
حزب‌الله لبنان ثابت کرده است در تمامی لحظاتی که دولت مرکزی لبنان برای تأمین منافع عمومی کشور به کمک نیاز داشته باشد، حتماً پشتیبان دولت و مردم این کشور خواهد بود. مسئله میادین مشترک گازی نیز از این قاعده مستثنی نبود به‌طوری که در ماه‌های گذشته حزب‌الله لبنان در پاسخ به بی‌توجهی اسراییل به مذاکرات برای تقسیم میادین مشترک گازی، سه پهپاد غیرمسلح را بر سر میدان گازی کاریش به پرواز درآورد تا پیامی تهدیدآمیز را برای این رژیم ارسال نماید، در نهایت نیز رژیم اسراییل که تاب درگیری با حزب‌الله لبنان را نداشت، تسلیم مذاکرات برای تقسیم میادین مشترک گازی با دولت لبنان شد.
بعد از برگزاری برخی از مذاکرات میان رژیم اسراییل و دولت لبنان (که به‌گفته نماینده دولت لبنان تنها بر سر موضوع میادین گازی است و به‌معنای عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست) مقرر شد بنابر توافقات انجام‌شده مرزی موسوم به خط 23 در مرز دریایی طرفین معرفی شود. مطابق این مرز میدان گازی کاریش در تملک اسراییل قرار می‌گیرد و استخراج از میدان گازی قانا در اختیار لبنان خواهد بود، اما شرکت مجری طرح موظف به پرداخت غرامتی به اسراییل خواهد بود. واگذاری استخراج گاز میدان گازی قانا دستاورد بزرگی برای مردم لبنان محسوب می‌شود چرا که می‌تواند بخش زیادی از ناترازی گازی این کشور را جبران کند و تراز تجاری این کشور را بهبود بخشد، در این راستا الیاس بوصعب، نایب‌رئیس پارلمان لبنان، در اظهارنظری اعلام کرد که "حضور مقاومت و سلاح آن، نوعی قدرت در پرونده مرزبندی بود، این صحبت ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی آزاردهنده باشد، اما حقیقت است."، همچنین میشل عون رییس جمهور مسیحی لبنان نیز بر "اهمیت سلاح مقاومت در تضمین حق لبنان" تأکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала