اطلاعات آمریکا عقیده دارد که ایران از روسیه درخواست کمک هسته ای می کند

CC BY 2.0 / / Radioactive waste barrelsاطلاعات آمریکا عقیده دارد که ایران از روسیه درخواست کمک هسته ای می کند
اطلاعات آمریکا عقیده دارد که ایران از روسیه درخواست کمک هسته ای می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2022
اشتراک
رسانه غربی ادعا می‌کند که ایران ظاهرا به دنبال کمک روسیه برای دستیابی به موادی برای ساخت سوخت هسته‌ای و تسریع برنامه تسلیحات هسته‌ای تهران است.
به گزارش اسپوتنیک، شبکه سی‌ان‌ان با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که نامش فاش نشده است، ادعا می‌کند که ایران ظاهرا به دنبال کمک روسیه برای دستیابی به موادی برای ساخت سوخت هسته‌ای و تسریع برنامه تسلیحات هسته‌ای تهران است - هدفی که مقامات ایرانی بارها آن را رد کرده‌اند.
این شبکه گفت: "اطلاعات نشان می‌دهد که ایران از روسیه می‌خواهد برای دستیابی به مواد هسته‌ای اضافی و ساخت سوخت هسته‌ای کمک کند... این سوخت به طور بالقوه می‌تواند به اصطلاح "زمان دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای" ایران را بیشتر کوتاه‌تر کند".
خاطرنشان می شود که در عین حال مشخص نیست که آیا مسکو با درخواست های تهران موافقت کرده است یا خیر.
به گزارش این شبکه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با نگرانی توسعه احتمالی روابط روسیه و ایران را دنبال می کند.
یک مقام ناشناس دولت آمریکا در پاسخ به سوالی از سوی این شبکه تلویزیونی گفت: "معاملات طرف ثالث با روسیه که اساسا ساختار توافقنامه 2015 را تضعیف کرد، بسیار نگران کننده خواهد بود و احتمال بازگشت به توافق را بیشتر کاهش می دهد. شراکت بین روسیه و ایران عاملی برای از بین بردن مذاکرات بر سر توافق هسته ای بود".
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای امضا کردند - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала