گزارش و تحلیل

آصفری: هیچ وقت به روسیه پهپاد نفروختیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ایران
محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2022
اشتراک
اختصاصی
سوییس روز سه شنبه تحریم هایی را علیه چند شرکت و مقام ایرانی به بهانه حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین وضع کرد
به گزارش اسپوتنیک، در آخرین واگن تحریم ها علیه ایران منابع رسانه‌ ای سوئیس شامگاه سه شنبه خبر دادند که دولت این کشور در رابطه با حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی علیه یک شرکت و سه مقام ایرانی اعمال کرد.
این کشور "شرکت هوایی شاهد" وابسته به نیروی هوافضایی سپاه پاسداران، سرلشکر محمد حسیین باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح به همراه حجت الله قریشی و سعید آقاجانی را تحریم کرد.
در بیانیه سوئیس ادعا شده که به دلیل ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین این شرکت و سه مقام ایرانی در فهرست سیاه ممنوعیت مسافرت و تجارت و توقیف دارایی‌ ها قرار گرفتند.
درحالی قطار بی پایان تحریم‌ های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران طولانی می‌شود که مذاکرات احیای برجام کماکان بدون نتیجه باقی مانده و تنها تحریم های اروپا است که روز به روز به دقت بیشتری بررسی و وضع می شود.
یکی از دلایل تحریم های اخیر غرب علیه جمهوری اسلامی ایران فروش پهپاد به روسیه است ادعایی که کماکان بدون سند و مدرک مطرح می شود و طرف ایرانی با قوت آن را رد می کند درحالیکه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ محدودیتی جهت فروش سلاح برای ایران وجود ندارد.
آقای دکتر محمد حسن آصفری نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
"من معتقدم بخشی از تحریم ‌های اخیر به سبب آشوبگران در ایران انجام شده به دلیل ناامنی در کشور و از بین رفتن نیروی انتظامی و بسیجی ها بهانه هایی را جهت تحریم به کشورها غربی می دهند، وقتی کشورهای غربی می بینند که تحریم‌ ها باعث می‌شود اعتراضات مردم افزایش پیدا کند آنها نیز دست به تحریم های جدیدی می زنند".
وی تاکید کرد: "در زمینه پهپاد ها به طور مشخص هیچ سندی مبنی بر فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه در دست اروپایی ها نیست، اگر سندی دارند باید آن را ارائه دهند؛ در هیچ‌ کجای قطعنامه ۲۲۳۱ که مربوط به برجام است نیز جمهوری اسلامی ایران جهت فروش تسلیحات نظامی منع نشده ما این اختیار و اجازه را داریم که به هر کشوری متقاضی خرید سلاح از ما باشد سلاح بفروشیم، اما سیاست ما این است که به کشورهای در حال جنگ سلاح نفروشیم مانند اوکراین و روسیه.
ما به کشورهایی سلاح می فروشیم که در حال صلح هستند و برای انجام مانورها یا تقویت بنیه دفاعی خود سلاح را خریداری میکنند".
نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ایران ضمن تاکید بر لیست تحریم‌های بلندبالای غرب بر علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:
"قطعا ما اجازه نمی دهیم در کنار تحریم ‌های نفتی و مالی که برای ما ایجاد کردند تحریم تسلیحاتی نیز علیه ما وضع شود درست است که دیگران به ما سلاح نمی فروشند اما خوشبختانه اکنون به توانمندی خوبی رسیدیم که این آمادگی را داریم تا سلاح به هر کشور متقاضی به شرط این که در حال صلح باشد بفروشیم."
وی افزود: "البته که نباید ظن این نکته به وجود بیاید که ما در زمان صلح به روسیه پهپاد فروخته ایم، چه در گذشته و چه هم اکنون هیچ پهپادی از سوی ایران به روسیه فروخته نشده و اگر اوکراین سندی مبنی بر فروش پهپاد از سوی ایران به روسیه دارد باید آن را ارائه دهد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала